Bottom float: alternatief voor tilt hydrometers

Gestart door hansHalberstadt, 14-03-2022 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Captain Hatteras

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-03-2022  12:37 uPrecies, daar zat ik ook  aan te denken: een draad en een klein gewicht er aan hangen.

Eigenlijk zouden ze de Tilt iets zwaarder moeten maken, zodat ie onder water of desnoods op de bodem hangt.

Zo werkt de Wet van Archimedes niet :)
Een tilt moet aan het oppervlak drijven omdat de mate van hoe diep het op het oppervlak drijft de dichtheid aangeeft. Als die vanzelf helemaal onderwater drijft is de dichtheid van je tilt gelijk aan die van je bier. Als je tilt zinkt naar de bodem is de dichtheid van je tilt groter. Dus eigenlijk onderwater heb je maar twee maatstaven: dichtheid is even groot of onbepaalde mate groter.

Methode van Hans werkt wel onderwater omdat die op een andere principe werkt dan een tilt, gelijk houden van het krachtmoment.

Of Hans methode beter is dan een tilt durf ik niet te zeggen, dat ligt natuurlijk aan meerdere punten zoals nauwkeurigheid, prijs en duurzaamheid. Maar het is goed ook andere methodes te overwegen en niet vast geroest te blijven in de gevestigde methode.

pivo

@Hans
is het de bedoeling om het electronisch te meten ,of gewoon kunnen zien wanner de juiste dichtheid wordt bereikt ?
Indien het laatste zou ik gaan voor een externe doorzichtige plastic buis ,met daarin een densimeter.
op de onderkant een tap kraan voor aftappen van drap.
Ik heb dit op grote tanks voor andere doeleinden.
combinatie RO  hoeveelheid indicator  en externe visuele inspectie.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.