Gistkoelkast met temp.regeling en transportplank

Gestart door Bobb, 14-03-2022 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Bobb

Gistkoelkast.
Na veel gelezen te hebben in dit forum ben ik gestart met het maken van een gistkoelkast.
Ik heb voor 30 euro een tweedehandse ijskast gekocht 120 cm hoog. Eigenlijk wilde ik er een met glazendeur zodat je het gistvat kan zien, maar die ijskasten zijn duur. Daarom heb ik in de deur een rechthoekige opening gezaagd waarin een aluminium T-profiel met acrylaat platen gelijmd kan worden. Dubbel aan elke zijde.
zie foto

De bestaande deur: Met een decoupeerzaag en een hoogfrequent (multit-tool) is het plastic deel en de staalplaat uitgezaagd. De open schuimstructuur heb ik met wat plamuur dicht gesmeerd,dat ging makkelijk.De twee raamkozijnen zijn hierin gelijmd met siliconekit.
zie foto

Transport-tafeltje
Om het gistvat makkelijk in en uit de ijskast te plaatsen is er een multiplex plankje met rolwieltjes gemaakt.
Het rolplankje loopt over een bodemplank in de ijskast over op een een los plateautje voor buiten de ijkast.
Materiaal betonmultiplex gekozen vanwege de gladde coating.
Op de onderplaat is een rechtgeleiding aangebracht bestaande uit 2 Aluminium U profielen die in elkaar schuiven.
zie foto

De temperatuur regeling
Bij Ali expres koop je voor minder dan 12 euro de bekende regelmodule STC-1000.
Deze kan je inbouwen in een plastic contactdoos (Gamma) samen met 2 losse stekkers voor verwarming en koeling. Zie foto

Verwarming
Onder in de ijskast is een plankje gemaakt met daarop 2 fittingen voor de verwarmingslampen. Het aansluitgat is aan de zijkant door de wand geboord.
zie foto

Ventilatie
Om de warmte overdracht te bevorderen heb ik rechtsboven in de ijskast een plankje aangebracht met daarop een ventilator + schakelaar en een extra stopcontact voor een roersysteem.
zie foto

Roersysteem
Om een gelijkmatigverdeelde  temperatuur in de ketel te krijgen roer ik met 30 omw/min door het wort.
Bij aliexpress kan je laagtoerige motortjes kopen (+/-20euro) evenals een RVS staal asje 6euro waar je een roerder van kan maken.
Zie foto

Regelcapaciteit
Ik heb een testje gedaan met 22ltr water . Opwarmen en weer afkoelen.
Zie onderstaande grafiek.  Het koelen gaat  ongeveer met 1 graad /uur en het verwarmen met 3,5 graden/uur.
De variatie bij constante temp-instelling is ongeveer  0,3 graden maar dit is afhankelijk van de plaatsing van de tempsensor  diep in het vat of meer aan de buitenzijde. Plaatsing aan de buitenzijde geeft een kleinere schommeling. Dit omdat de tijdsconstante van de grote vloeistofmassa minder deel maar uitmaakt van de regelkring. Nadeel is dan dat je een afwijking krijgt omdat je niet de temperatuur van de vloeistof regelt maar die van de buitenwand.(zoals vaker gemeld in dit forum) Toch met deze simpele aan / uit regeling kan je de  sensor  het beste een beetje aan de buitenkant van het vat plaatsen vooral als je niet roert.
zie foto

De praktijk
Op dit moment staat mijn eerste testbier te gisten bij een temperatuur van 18.4 graden Celcius.
Dit bier (verboden vrucht kloon) heb ik al een aantal keren gemaakt maar met vergisting in de huiskamer bij hogere temp 20-24graden Celcius. Ik ben benieuwd naar het resultaat met de nieuwe gistkast.......
Hopende hiermee andere hobbyisten enthousiast te maken een eigen gistkast te bouwen.

Bobb

het toevoegen van de foto's tussen de tekst in is niet gelukt helaas. dan maar als bijlage

hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 14-03-2022  13:02 uzie foto

ziet er mooi uit. Alleen wel een puntje mbt elektrische veiligheid: als je gaat koelen dan ontstaat er condens op de achterwanden evt andere onderdelen in de koelruimte, zeker als daar nog 100% vochtige lucht (koolzuur) bijkomt vanuit je gistende vat.

Met stopcontacten en schakelaars in de koelkast loop je het risico op vocht in combinatie met elektra met kans op elektrocutie. dus zou ik niet zo doen. 

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2022  13:13 uMet stopcontacten en schakelaars in de koelkast loop je het risico op vocht in combinatie met elektra met kans op elektrocutie. dus zou ik niet zo doen. 

ja inderdaad daar heb ik ook over getwijfeld, maar tot nu toe blijft het op die plaats goed droog.
Ik heb het natuurlijk wel geaard, dus als het stroom gaat lekken dan grijpt de aardlekschakelaar in.

Peter512

Ga ik zeker zo een x maken, bedankt voor je mooie tip :groots:  :groots:  :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.