Gaan met die ...

Gestart door Theo Mol, 11-03-2022 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Als mijn gistvat weer vrij is (zit nu een blonde in) dan wil ik een dubbel gaan brouwen. Dat is op zich niet zo moeilijk, maar ik wil er een vleugje banaan in hebben. Ik ben van plan te gaan vergisten met Lallemand Abbaye, is dat een goede gist daarvoor?
Of misschien zit ik helemaal mis en kan ik beter nog iets anders doen.

Gerb

Ik weet niet of de Abbaye veel banaan geeft, maar je zou ook eens kunnen denken aan het opkweken van de La Trappegist, of de Chimaygist (ook beschikbaar als WY1214). Veel bananen.

Eriks

Je zou kunnen overwegen om een weizen gist te gebruiken om een banaan smaak te krijgen

PaultjePils

Ik heb een keer gebrouwen met Lallemand Abbey, ik heb daar meer kruidige tonen uit gehaald dan banaan. Ze zeggen zelf het volgende:

Selected for its ability to ferment Belgian style beers
ranging from low to high alcohol, Abbaye produces the spiciness and fruitiness typical of
Belgian and Trappist style ales. When fermented at higher temperatures, typical flavors and
aromas include tropical, spicy and banana. At lower temperatures, Abbaye produces darker
fruit aromas and flavors of raisin, date and fig.

Ik heb vergist tussen 20 en 21 graden. Wellicht kan je proberen naar 23 of 24 graden Celcius te gaan voor de banaan. Laat het vooral even weten als dat gelukt is  :proost:

Johan_vL

Abbaye gaat geen banaan maken, probeer een gist die ook voor weizen wordt gebruikt als je banaan in je dubbel wil. Je krijgt dan niet de standaard esterige aromaten die normaal in een dubbel zitten.

Als je banaan wil halen uit een weizen gist, kun je daar veel over lezen op dit forum. Let op want het is wel zaak dat je je methoden daar op af stemt.

bierfan

als je banaan wil is wb-06 een optie.

bierfan

Maar dan geen of weinig suiker gebruiken, wb-o6 gist ver door.

Jacques

Citaat van: bierfan op 11-03-2022  17:45 uMaar dan geen of weinig suiker gebruiken, wb-o6 gist ver door.

Voor wat meer banaan kun je een klein beetje glucose toevoegen.
Overigens zou ik ook de gist van La Trappe of Chimay gebruiken.

De Lallemand Abbaye geeft niet zo veel banaan. In ieder geval niet bij een bier dat ik een paar maanden terug gebrouwen heb met deze gist.

Spyro

Citaat van: Jacques op 13-03-2022  13:56 uVoor wat meer banaan kun je een klein beetje glucose toevoegen.
Overigens zou ik ook de gist van La Trappe of Chimay gebruiken.

De Lallemand Abbaye geeft niet zo veel banaan. In ieder geval niet bij een bier dat ik een paar maanden terug gebrouwen heb met deze gist.

Of (ik zou beginnen met 0,2 gr/liter, na testbrouwsel kan je later bij het volgende meer toevoegen) Leucine toe te voegen aan de te vergisten wort, zou ook meer banaan opleveren, samen met een goede gistvoeding die veel aminozuren bevat, plus inderdaad als brouwsuiker pure glucose nemen, dus die combo zou eventueel samen met de WM-gist (WY 3787) 1 tros bananen opleveren...  ;D

Arthur B

In mijn laatste blond (80% Pils, 16% Munich, 4% Tarwe) is met Abbaye een bananenboom gegroeid.

Fermentatie was 2 dagen 17C en dan in 4 dagen naar 23C tot einde.

4 - 5 weken later: 🍌🍌🍌🍌

Maar echt zóveel dat ik de volgende keer mijn fermentatieschema wat ga aanpassen...

Jacques

Citaat van: Arthur B op 13-03-2022  17:48 uIn mijn laatste blond (80% Pils, 16% Munich, 4% Tarwe) is met Abbaye een bananenboom gegroeid.

Fermentatie was 2 dagen 17C en dan in 4 dagen naar 23C tot einde.

4 - 5 weken later: 🍌🍌🍌🍌

Maar echt zóveel dat ik de volgende keer mijn fermentatieschema wat ga aanpassen...

Ik had een hogere vergistingstemperatuur aangehouden van ongeveer 21°C.
Het is bekend dat je meer banaansmaken krijgt bij een lagere vergistingstemperatuur.
Op dit moment staat een weizen bij mij te vergisten bij een temperatuur van 16,8°C. Daar heb ik wat van geproefd en dat bier heeft een duidelijke banaansmaak. De gebruikte gist bij dat bier is Lallemand Munich Classic.

Jaap W

Mijn ervaring is, dat als ik met Fermentis BE 256 vergist, ik altijd een heerlijke bananengeur ruik. Ook tijdens het bottelen ruik ik de banaan en als ik na een tijd de flesjes open maak, ruik ik ook nog steeds banaan, maar ik PROEF de banaan echter niet zo terug. :weetniet:  :weetniet:  :proost:  :brouwen:

Arthur B

Die ervaring heb ik ook met diverse bieren. Met bijvoorbeeld NEIPA's kan dit ook overduidelijk zijn, dat ze véél fruitiger ruiken dan smaken.

Ik heb gemerkt dat de geur 'in het bier trekt' als ik een week of twee CO2 op mijn vaatjes heb staan. Dat was ook bij die laatste blonde. Na 2 weken op vat was de biersmaak volledig met bananen doordrongen, daarvoor was het min of meer 'normaal' (prima geur, weinig banaan in de smaak). Mijn wellicht te simple verklaring was dat de geurcomponenten via de CO2 over tijd worden opgenomen en weer vrijkomen als ik drink.

Ik heb daar al eens naar gezocht, maar kon er niet veel specifiek leesvoer over vinden...

Arthur B

Edit - Link naar de verkeerde gist verwijderd... 🙈

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.