Ispindel

Gestart door yke, 09-03-2022 18:18 u

Vorige topic - Volgende topic

yke

Goedeavond,

Ik heb recent een Ispindel gekocht bij Ispindel.nl. Deze is daar gekalibreerd. Echter als ik deze in leidingwater leg van 20 graden dan geeft de Ispindel 986 aan, een afwijking van 14 punten. Als ik met mijn hydrometer of refractometer meet, meet ik precies 1000.
Volgens Ispindel.nl is dit normaal en is de Ispindel niet bedoeld om precies te meten, maar enkel het proces te monitoren.
Ik vraag me af of dit echt zo is want met een afwijking van 14 punten vind ik het een waardeloos apparaat.

Bram86

Citaat van: yke op 09-03-2022  18:18 uGoedeavond,

Ik heb recent een Ispindel gekocht bij Ispindel.nl. Deze is daar gekalibreerd. Echter als ik deze in leidingwater leg van 20 graden dan geeft de Ispindel 986 aan, een afwijking van 14 punten. Als ik met mijn hydrometer of refractometer meet, meet ik precies 1000.
Volgens Ispindel.nl is dit normaal en is de Ispindel niet bedoeld om precies te meten, maar enkel het proces te monitoren.
Ik vraag me af of dit echt zo is want met een afwijking van 14 punten vind ik het een waardeloos apparaat.

Je kan het altijd zelf opnieuw kalibreren. Dat is niet zo heel moeilijk.

14 punten is inderdaad veel, maar je kunt een ispindel wel beter gebruiken om de voortgang in de gaten te houden.

Broewerke

Een ispindel is inderdaad om te monitoren en het precies meten doe je hier niet mee. Wil je m desgewenst toch nauwkeurig hebben dan moet je hem opnieuw calibreren. Is goed te doen. Let wel. Ook precies gecalibreerd is geen garantie dat ie het juiste tijdens je vergisting aangeeft dus nauwkeurig meten blijft altijd met ander meetapparatuur. Blijft dat ispindel een waardevolle toevoeging is en verloop mooi kunt volgen. Hier gaat nooit m'n vat open behalve op de botteldag. En ja schiet maar ook einde gisting ga ik niet steeds meten. Met juiste vergistingsomstandigheden en vergelijken wat ze schrijven over de gist gaat ie tegen de 3 weken op de fles. Nog nooit gushers gehad

yke

Dank voor jullie reactie. Vind dat als je betaald voor kalibratie dat hij het dat dan ook moet doen.
Door de starre reactie vanuit het bedrijf heb ik zelf ook geprobeerd hem opnieuw te kalibreren.
Echter krijg ik dit niet voor elkaar omdat volgens mij de Ispindel niet deugt.
De hoek is bij 1030 tot er met 1010 namelijk lager als bij 1000.
Volgens iemand anders lijkt het alsof de gyroscoop kapot is.
De man van Ispindel geeft aan dat dit normaal is.

hansHalberstadt

Ik heb recent een Ispindel gekocht bij Ispindel.nl. Deze is daar gekalibreerd. Echter als ik deze in leidingwater leg van 20 graden dan geeft de Ispindel 986 aan, een afwijking van 14 punten.

Als een meetapparaat door de fabrikant gekalibreerd is dan hoort daar ook een specificatie bij. Dus als die er niet bij zit krijg je dit soort discussies. 14 punten afwijking zou voor mij betekenen dat ik hem terug stuur.
Er staat bij:
Onze kalibratie is een gratis services.
Het kan voorkomen dat de kalibratie afwijkt. Dit kan gebeuren door een verkeerde meeting van het suikerwater of door een typefout in de formule. In dit geval dient u zelf de ispindel opnieuw te kalibreren..

Kortom je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.

Jacques

Ik heb geen iSpindel maar een BrewBrain Float. Deze kun je zelf kalibreren. Voor mijn brouwsel van afgelopen zondag heb ik dat gedaan. Ik heb toen een weizen gebrouwen met een begin SG van 1045. Mijn Float gaf keurig de juiste waarde. Inmiddels heeft er een heftige vergisting plaatsgevonden. Mijn Float gaf deze ochtend een waarde weer van 976.. Het SG ook bepaald met mijn refractometer. Na omrekening is de SG waarde 1013 en dat klopt een stuk beter! In mijn geval komt de afwijking door hopharsen die aan de bovenkant van de Float vastgekleefd zijn. Dit heb ik bij veel brouwsels gezien.
Kortom: een iSpindel of een Brewbrain Float is onbetrouwbaar als het aankomt op concrete SG-waarden. Toch zou ik mijn Float niet willen missen. Ik gebruik hem vooral voor het volgen van de vergisting en voor het bepalen van het moment waarop ik het waterslot op mijn gistvat zet. Sinds een tijd vergist ik de eerste periode van de vergisting niet meer onder waterslot. Pas als ik zie dat de vergisting minder heftig verloopt zet ik het waterslot op het vat. Het voordeel van deze manier van werken is dat een sneller vergisting krijg. Wel duurt de tijd voordat de vergisting op gang gaat langer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2022  23:42 uInmiddels heeft er een heftige vergisting plaatsgevonden. Mijn Float gaf deze ochtend een waarde weer van 976.. Het SG ook bepaald met mijn refractometer. Na omrekening is de SG waarde 1013 en dat klopt een stuk beter! In mijn geval komt de afwijking door hopharsen die aan de bovenkant van de Float vastgekleefd zijn. Dit heb ik bij veel brouwsels gezien.

Zie ook: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=666541 :
daar staat:

Mooi compact is heel handig natuurlijk. Maar heeft iemand al eens gekeken naar de nauwkeurigheid? Ik zou me kunnen voorstellen dat en kleine uitvoering minder nauwkeurig is omdat oppervlakte effecten zoals belletjes en aanklevende hop harsen en gist dan meer invloed hebben. Hoe groter je iets maakt hoe groter immers ook de verhouding tussen inhoud en oppervlak. Het is de inhoud samen met de plek van het zwaartepunt die het gedrag bepaald en het is het oppervlak met de daarop hechtende zaken die dat verstoort.   

Dus voor kleinere/compacte uitvoeringen is fout nog groter.

yke

Alles leuk en aardig natuurlijk maar bij kraanwater vind er geen vergisting plaats, dus dan moet hij enigszins in de buurt komen lijkt mij.
Ik probeer er nog met hem uit te komen maar heb er een hard hoofd in.

Woeka

Zoals ook eerder door anderen gemeld het is geen zuivere meting, zeker niet met al die bende die aan de bovenkant komt te zitten tijdens de vergisting. Je kunt gewoon mooi de vergisting volgen zodat je weet wanneer die klaar is. Zelf meet ik altijd voor en na de vergisting de SG met een refractometer.

Voor een voorbeeld van het verloop van de vergisting (en temperatuur).

Jacques

Citaat van: yke op 10-03-2022  10:26 uAlles leuk en aardig natuurlijk maar bij kraanwater vind er geen vergisting plaats, dus dan moet hij enigszins in de buurt komen lijkt mij.

Dat kan als je de iSpindel kalibreert.
En verder is het verstandig om voor de vergisting ook een meting te doen met een hydrometer of een refractometer. Je kunt dan ook controleren of de uitgevoerde kalibratie juist was.

yke

Ja dat doe ik altijd. Ga er mee aan de slag.

hansHalberstadt

Citaat van: yke op 09-03-2022  18:55 uVolgens iemand anders lijkt het alsof de gyroscoop kapot is.
De man van Ispindel geeft aan dat dit normaal is.
Je bent dus eerder bang dat er een defect in het ding zit en dat dat onder tafel geschoven wordt onder het mom van kalibreren. Je kunt ook kapotte dingen kalibreren, maar dat gaat nooit goed over het hele bereik.
In water en suikerwater van bv 100 gram suiker oplossen tot 1 liter (sg=1039) zou het in ieder geval te kalibreren moeten zijn en ook niet daarna verlopen. als dat niet lukt zou ik hem terugbrengen. Zou ook handig zijn al de leverancier er een test bijlevert zodat je de sensor zelf kun testen bv door hem horizontaal en verticaal te houden en dan een te verwachten getal te zien in het programma.   

lier

Je zou ook gewoon de hoek kunnen meten, vlak op tafel dan meet je 0 graden, recht overeind 90 en tegen een geodriehoek 45, als die waarde kloppen is er niks mis met je ispindel dan zit het hem in de kalibratie.
Als je vlak op de tafel niet 0 meet kan je de ispindel zelf opnieuw nul-stellen in het configuratie menu.
Dan is het ook nog interessant om te weten tussen welke waarde de ispindel is gekalibreerd tussen 1000 en 1080 of tussen 1000 en 1100, hoe groter het bereik hoe slechter de nauwkeurigheid. Persoonlijk zou ik er niet om geven, dat ding van mij wijkt inmiddels wel 20 punten af maar omdat ik alleen naar het verloop kijk maal ik er niet om en heb ik nog niet de moeite genomen om hem nog eens te kalibreren.

alstro

Citaat van: lier op 11-03-2022  16:19 uPersoonlijk zou ik er niet om geven, dat ding van mij wijkt inmiddels wel 20 punten af maar omdat ik alleen naar het verloop kijk maal ik er niet om en heb ik nog niet de moeite genomen om hem nog eens te kalibreren.

In Brewfather kan je die 20 punter corrigeren. Dus voordat alles gist vat in gaat meet ik het via glas. Dan ispindel erin en corrigeer in de punten indien nodig. Verloop is ook bij mij belangrijkste. 

Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.