Porter met Special B en haver

Gestart door MaartenM, 06-03-2022 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Hoi allen,

ik wilde eens een recept proberen voor een porter met special B voor de "rozijn" smaak en haver voor de romigheid. Er zijn diverse voorbeelden voor Special B, zo vond ik de smuttynose porter (https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/225596/smuttynose-robust-porter-clone) maar met die ingredienten kom ik veeeeeeeel te donker uit. Vandaar dat ik aan een simpeler model dacht:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster Oat-B Porter
Kenmerk
Brouwdatum06/03/2022
BiertypePorter (brown)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1056 (6,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,2 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater12,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur114 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter78,1 %4,010 kg5 EBC
Havermout7,8 %0,401 kg4 EBC
Crystal malt II6,2 %0,321 kg200 EBC
Special B6,2 %0,321 kg391 EBC
Chocolade mout (CM)1,6 %0,080 kg900 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown8,1 %30 gr60 minuten32 EBU
Challenger5,8 %30 gr10 minuten8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortCML Four
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C90 minuten3,5 l/kg
278°C5 minuten3,5 l/kg

Wat denken jullie hier van? Ik zit wat donkerder en bitterder dan stijlpolitie-goedkeurenswaardig, maar dat maakt mij niet zo veel uit :)

groeten
Maarten

oneman

De haver vind ik een goed idee: een lekker volle oatmeal Porter lijkt mij heel lekker. :beersmiley:  Ik zou de haver wel op >10% zetten om het echt effect te laten hebben.

Ik zou wat meer chocolade mout en ook ietsje zwarte mout toevoegen en minder speciale B. Nu is het aandeel chocolade erg klein terwijl dat toch een bepalend deel is van de smaak en geur. Zwarte mout geeft net dat stevige randje dat voorkomt dat het weeïg wordt. Je kunt ook de Platinumswaen Brown Porter mout overwegen, die is specifiek gericht op de koffie en chocolade die je in een Porter wilt; heb ik goede resultaten mee behaald.

Over de kleur zou ik me niet druk maken. Het moet gewoon zeer donker bruin zijn, dan valt iets meer of minder EBC niet meer op.

oneman

Snelbier

Kleur? Voor mij is alles boven ~70ebc donker, ondoorzichtbaar. Ongeacht rood-, bruin- of zwart-tint.
 Voor donkere bieren zou ik zeker NIET op ebc'tjes sturen, smaak gaat voor.
Rozijnensmaak? Special-B en Cara-aroma zijn er beroemd/berucht om..
 6% in de stort lijkt veel, maar kan ondersneeuwen in sterke donkere/gebrande smaken.
Als je echt rozijnen of donker fruit wil proeven zou ik deze 6% laten staan..
Proost, Snelbier

MaartenM

Dank voor de reacties!! Dan maar iets meer terug gegaan naaar het genoemde recept van Smuttynose:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster Oat-B Porter
Kenmerk
Brouwdatum06/03/2022
BiertypePorter (brown)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1059 (6,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater19,0 liter
Spoelwater12,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur202 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter74,2 %4,010 kg5 EBC
Havermout7,4 %0,401 kg4 EBC
Crystal malt II3,3 %0,180 kg200 EBC
Special B7,4 %0,400 kg391 EBC
Chocolade mout (CM)4,4 %0,240 kg900 EBC
Crystal malt2,3 %0,125 kg130 EBC
Carafa Special Type 20,9 %0,050 kg1150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown8,1 %30 gr60 minuten32 EBU
Challenger5,8 %30 gr10 minuten8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortCML Four
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C90 minuten3,5 l/kg
278°C5 minuten3,5 l/kg

wat denken jullie hier van?

oneman

Ziet er al veel meer gebalanceerd uit! Ik gebruik ±1,5% zwarte mout. weet niet of 0,9% veel doet. Heb ik zelf nog te weinig ervaring mee. Ik zou het zo maar gewoon eens brouwen, drinken meten is weten toch?  :beersmiley:

oneman

MaartenM

Denk dat dit hem dan wordt; maar dan over 2 weken ivm andere bezigheden

oneman

Citaat van: MaartenM op 13-03-2022  19:25 uDenk dat dit hem dan wordt; maar dan over 2 weken ivm andere bezigheden
prioriteiten, prioriteiten...  :stom:

MaartenM

Pfff waar was ik met mijn hoofd?! Bezig met brouwen; gooi ik het graan los in de grainfather ipv in de graanmand. Zucht... eruit gegoten en alsnog in de mand, maar nu wel wat zuurstof inslag.

MaartenM

21 L met 14 brix/1.057 in het vat

MaartenM

Vandaag dode gist afgetapt. Volgens ispindel al 1,009 en volgens refractometer(gecorrigeerd) 1,010. Brewfather had het eind SG berekend op 1,016  ;D nog maar een weekje laten staan kijken of hij nog verder zakt

MaartenM

Vandaag gebotteld met 3,75 g/L suiker. Eind SG volgens refractometer 5,5 brix = 1,002, volgens ispindel 1,009

oneman

Citaat van: MaartenM op 09-04-2022  20:56 uVandaag gebotteld met 3,75 g/L suiker. Eind SG volgens refractometer 5,5 brix = 1,002, volgens ispindel 1,009
Dat lijkt wel erg ver door gegist. CML Four heeft een attentuation van ±75%. Heb je ook gemeten met een hydrometer?

oneman

MaartenM

Nee, heb alleen de ispindel en de refractometer gebruikt. Maar volgens het boek "yeast" wat ik nu aan het lezen ben, hangt vergisting van een hoop factoren af  ;D

oneman

Citaat van: MaartenM op 10-04-2022  15:32 uNee, heb alleen de ispindel en de refractometer gebruikt. Maar volgens het boek "yeast" wat ik nu aan het lezen ben, hangt vergisting van een hoop factoren af  ;D
Een iSpindle is niet echt precies en een refractometer heeft last van zwevende deeltjes en vraagt om omrekenen bij vergist bier, wat ook niet bijdraagt aan de meting... vandaar dat ik het vraag  smile. Bij mij is de refractometer meting vaak veel belovend en zet de hydrometer me weer stevig met beide benen op de grond.  :-\  ::) Maar goed, het is ook maar bijzaak, de hoofdzaak is over zo'n twee weken het drinken.  :proost:

oneman

middelaersch

Een refractometer meet geen SG, maar de brekingsindex van licht en rekent dat (via de schaalverdeling) om naar een Brix getal. Dat moet je dan weer samen met het begin SG omrekenen naar het eind SG. Dat gaat allemaal gepaard met (soms kleine, soms wat grotere) fouten. Ik zie inderdaad ook dat als het bier op het eind van de vergisting langzaam helderder wordt, de refractometer waarde verandert, terwijl de waarde gemeten met de hydrometer dan vrijwel gelijk blijft.
Een iSpindel geeft een leuke indicatie van het vergistingsverloop, maar is geen betrouwbare SG meter.

Als je het SG betrouwbaar en enigszins nauwkeurig wilt meten dan heb je een hydrometer nodig. Die meet echt het SG zonder bijkomend 'getruuk'.

De vraag is natuurlijk wel hoe belangrijk het is om je SG, zowel begin als eind, exact te weten. Ik hecht daar eerlijk gezegd steeds minder waarde aan.

MaartenM

Eens dat de ispindel niet 100% accuraat is maar als ik een dag of 5 stabiel ben durf ik het bottelen aan. En als ispindel en refractometer in zelfde orde van groot liggen vind ik het goed. Heb ook wel eens rare metingen met een hydrometer gehad. Alle methoden hebben voor en nadelen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.