Sterke (dubbel) witbier

Gestart door Fractus, 05-03-2022 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Fractus

Ik was op zoek naar nieuwe brouwinspiratie en zat een beetje te scrollen in de biertypengids van het bierkeurmeestersgilde. Daar kwam ik de stijl "Sterke (dubbel) witbier" tegen. Nog nooit van gehoord, maar het idee staat me wel aan van een wat zwaarder witbier. Ik kan echter geen enkel recept vinden voor zo'n bier hier op het forum  :o 

Misschien kan ik gewoon niet zo goed zoeken, dus vandaar de vraag: hebben jullie ooit zo'n zwaar witbier gebrouwen? Was het lekker en is het gewoon hetzelfde recept als een witbier maar dan 'high gravity'?

jooprules

Tripel Karmeliet, Leffe tripel en Hoegaarden Grand cru zijn volgens mij ook zware witbieren.
Ik zou het gewoon proberen met een witbiergist, houd wel rekening met de alcoholtolerantie.
Ander mooi voorbeeld is De witte dame in de overgang van stadsbrouwerij Eindhoven. Die wordt volgens mij gebrouwen met een neipagist.
Experimenteer er lekker op los zou ik zeggen.

Fractus

Bedankt voor de tips  :beersmiley: Als ik de omschrijving zo lees lijkt het totaal niet op een tripel Karmeliet, eerder een witbier op steroids: troebel, zoetig en weeïg van het tarwe. Ik moet ook zeggen dat ik die voorbeelden die ze noemen niet ken, Trivenius (De Graal), Ezel (Bavik), Jan de Lichte (brouwerij De Glazen Toren), Siberië (Boegbeeld), Grey White (Breugem & Walsh)

Jacques

Citaat van: jooprules op 05-03-2022  13:38 uTripel Karmeliet, Leffe tripel en Hoegaarden Grand cru zijn volgens mij ook zware witbieren.

Klopt helemaal. De door jou genoemde bieren zijn meer zware tarwebieren dan een tripel a la Westmalle (de oorsprong van de tripel bierstijl)

lier

Ik brouw wel eens een witbier van door de 8% voor feestjes, is altijd een hit iedereen dronken en niemand weet hoe dat komt ;D want op de een of andere manier proef je de alchohol niet.

recept 3,5 kg pilsmout, 3,5 kg tarwemout, 1,5 kg tarwevlokken op een batch van 26 ltr. op smaak maken met sinaasappelschil een koriander met als hop Saaz en Cascade tot een ibu van 19 (iets te bitter volgens de norm) en vergist met us-05

seed7

Citaat van: Fractus op 05-03-2022  13:32 uDaar kwam ik de stijl "Sterke (dubbel) witbier" tegen. Nog nooit van gehoord

Een dubbel witbier is een gevaarlijke doordrinker. Pak gewoon een goede Hoegaarden kloon, de Wyeast Hoegaarden gist en schaal het receptuur op.

Het Duitse equivalent Weizenbock of Weizendoppebock is ook al zo'n doordrinker. Als je van zuur houdt, de Berliner Weisse was er ook in veel zwaardere uitvoeringen.

Het enige waar je bij een dubbel wit op moet letten is het filteren. Je hebt veel ongemoute tarwe en haver. Heel langzaam beginnen met filteren, echt bijna druppelsgewijs. Pas na de eerste watergift voor het spoelen de snelheid omhoog. Als je het kunt krijgen, gebruik haver korrels met kaf ipv de gebruikelijke havervlokken.

ingo

Fractus

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee! Klinkt wel aantrekkelijk, een gevaarlijk doordrinkbaar zwaar witbiertje  :police:

Takkie83

Kijk eens in het Tripel Karmeliet kloon topic.

Jan de Lichte van de Glazen Toren is goed verkrijgbaar bij bierspeciaalzaken en een mooi voorbeeld, maar een Grand Cru zou hetzelfde moeten zijn, al wordt daar soms van alles onder geschaard

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.