Bier zuur -> Mislukt?

Gestart door HarryL, 03-03-2022 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

HarryL

Afgelopen december heb ik een stout gebrouwen (Brewferm brouwpakket).
Op 7 januari heb ik het bier gebotteld (staat sindsdien op zo'n 15 tot 20 graden te rijpen), afgelopen week een flesje opengetrokken, maar er zit een behoorlijk zuur aan het bier. Wel komen er ook andere smaken door.

Zelf zou ik, na bijna 2 maand rijpen, verwachten dat het zuur wel weg zou zijn.

Het is geen azijnzuur, maar meer zure matjes/zure appels.

Kan ik de batch als verloren beschouwen of nog een tijd(je) laten staan en weer eens een flesje proberen?

Dund

Klinkt als een melkzuur infectie ik heb het jaren geleden ook eens gehad. Zes brouwsels mislukt. Uiteindelijk alles tien keer schoongemaakt en het bleef er maar in komen. Uiteindelijk zat het in het blow off pijpje pas toen die door de caustic was gehaald was het opgelost. Al het bier heb ik weg moeten gooien.

Gossi

Dat is een heel ellendig iets waar je niet zo maar van af bent.
Alles waar het bier mee in aanraking is gekomen na de kook is nu besmet.
Dus alles zoals hevels, slangen, gistvat, bottelemmer, afvulpijpje, enz ontsmetten met chloor of caustic soda.
Je huidige bier is besmet en kan je weggooien, tenzij je van zuur bier houdt.
Helaas kan ik het niet mooier maken.

Jacques

Citaat van: HarryL op 03-03-2022  17:21 uAfgelopen december heb ik een stout gebrouwen (Brewferm brouwpakket).
Op 7 januari heb ik het bier gebotteld (staat sindsdien op zo'n 15 tot 20 graden te rijpen), afgelopen week een flesje opengetrokken, maar er zit een behoorlijk zuur aan het bier. Wel komen er ook andere smaken door.

Zelf zou ik, na bijna 2 maand rijpen, verwachten dat het zuur wel weg zou zijn.

Het is geen azijnzuur, maar meer zure matjes/zure appels.

Kan ik de batch als verloren beschouwen of nog een tijd(je) laten staan en weer eens een flesje proberen?

Laat het lang staan. Je zult versteld staan over een jaar. Met de tijd zal de zure smaak zachter worden.
Een stout heeft overigens sowieso een lage pH-waarde door de donkere mouten in de stort.

HarryL

2 verschillende verhalen hahahaa!
Dat maakt het er niet makkelijker op.
Maar ik ga mee in Jacques zijn verhaal, waarom? Weggooien kan altijd nog en heb plekken genoeg om het weg te kunnen zetten.

Daar komt nog bij, ik moet al mijn brouwspullen toch grondig schoonmaken want... Verbouwing en alles is mooi vies geworden.

Op naar de volgende batch!  :proost:

Jacques

Citaat van: HarryL op 04-03-2022  08:28 uDaar komt nog bij, ik moet al mijn brouwspullen toch grondig schoonmaken want... Verbouwing en alles is mooi vies geworden.

Om infecties te voorkomen is goed schoonmaken steeds noodzakelijk...

Mijn advies had betrekking op jouw zure stout. Door die te laten staan zal deze beter van smaak worden. Maar dat geldt niet voor elk bier. Schoonmaken en desinfecteren hoort bij het brouwen van bier. Het is niet anders.  :beersmiley:

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 03-03-2022  23:00 uLaat het lang staan. Je zult versteld staan over een jaar. Met de tijd zal de zure smaak zachter worden.
Vergeet de hachee niet - zuurvlees en andere stoverijen, marinades enz.
Gebruik af en toe een flesje, dan kun je meteen proeven hoe het bier is.

HarryL

Citaat van: Jacques op 04-03-2022  11:17 uOm infecties te voorkomen is goed schoonmaken steeds noodzakelijk...

Mijn advies had betrekking op jouw zure stout. Door die te laten staan zal deze beter van smaak worden. Maar dat geldt niet voor elk bier. Schoonmaken en desinfecteren hoort bij het brouwen van bier. Het is niet anders.  :beersmiley:

Nee da's zeker zo. Ik maak alles ook altijd grondig schoon, dat maakt het hele brouwen zeker niet minder leuk!
Het is en blijft een super leuke hobby en ja, een mislukte batch, dat hoort er bij :-)

Ben nu wel geruster, en het blijkt maar weer... Geduld is een schone zaak :-)
Over een paar week maar een flesje proberen, kijken wat het verschil is.

HarryL

Citaat van: Theo Mol op 04-03-2022  11:35 uVergeet de hachee niet - zuurvlees en andere stoverijen, marinades enz.
Gebruik af en toe een flesje, dan kun je meteen proeven hoe het bier is.

Jij hebt goede ideeën!

jooprules

Mijn eerste brouwsel ooit werd ook een sour stout. Ik vond het heel vies tot ik erachter kwam dat het gewoon een bierstijl is: https://www.pastemagazine.com/drink/sour-stouts/getting-weird-with-sour-stouts/::)

HarryL

Vandaag even een update over dit bier!
De zurigheid is al een stuk minder, nog een klein beetje aanwezig.
De smaak ik nog vol in ontwikkeling, dus nog een paar maand laten staan en dan maar weer eens proberen dacht ik zo.

HarryL

Wederom een flesje opengetrokken, zurigheid is nog niet weg.
Het bier zal geen favoriete worden van mij.

Maar wel weer een andere smaak welke naar voren begint te komen, namelijk caramel.
Over een paar week maar weer eens een flesje proberen.

alstro

Heb je daarna ook nog gebrouwen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.