Wat vinden jullie van dit pils recept?

Gestart door Larsje40, 27-02-2022 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Takkie83

Ik ben wel benieuwd wat Jacques vindt dat bovenstaande. En of zijn visie op koud lageren in het gistvat veranderd is. De methode van Henkie spreekt me wel aan. Maar ik wil natuurlijk geen ongewenste stoffen mee bottelen die ik anders na het lageren in het gistvat zou zijn kwijtgeraakt  :weetniet:

Jacques

Citaat van: henkie op 05-03-2022  10:10 uNa de 15°C afvullen op fles. Twee weken hergisten op 12°C. Dan een maandje "lageren" op  koelkasttemp.
Zo doe ik het altijd.

Citaat van: Takkie83 op 06-03-2022  23:15 uIk ben wel benieuwd wat Jacques vindt dat bovenstaande. En of zijn visie op koud lageren in het gistvat veranderd is. De methode van Henkie spreekt me wel aan. Maar ik wil natuurlijk geen ongewenste stoffen mee bottelen die ik anders na het lageren in het gistvat zou zijn kwijtgeraakt  :weetniet:

Bij mijn laatste ondergister van een aantal weken geleden heb ik niet koud gelagerd. Het bier heeft vergist bij zo'n 14 °C. De hoofdgisting duurde 3 dagen, de nagisting 15 dagen. Na het bottelen heeft het bij 2 weken gestaan bij 17 °C. Gisteren heb ik flesje gedronken. Het bier heeft een mooie schuimkraag en is kraakhelder. Het heeft een duidelijk pilsprofiel zonder bijsmaakjes.

seed7

Koud lageren. Tsja, je moet het letterlijk nemen. Minimaal 3 maanden bij -1 - 1C. Vroeger, bij Grolsch werden ze er niet blij van als een bier eerder de tank uit moest. (Grolsch was en is nog steeds in een aantal opzichten, een heel erg traditionele brouwerij op de Duitse leest geschoeid)

Lageren is opslaan voor later. Je brouwt in de herfst/winter en je drinkt in de zomer. Om je bier goed te houden moet je het koud opslaan. Tijdens die opslag zakken heel langzaam eiwitten uit. Gist is nog actief en bouwt heel langzaam nog wat stoffen om. De scherpe randjes gaan van de hop af. Het bier wordt extreem helder zonder te filteren. De smaak wordt zachter en ronder.

Diacetylrust is een heel raar woord. Rusten doe je tijdens maischen. Rusten betekent niet roeren en niet verwarmen. Het verhogen van de temperatuur brengt gist niet bepaald in rust, ze gaan juist wat meer doen. Is het nodig? Neen. Geduld is ook hier een schone zaak, maar we hebben haast... toch. Een weekje langer bij 10C en het lost zich vanzelf op. Overigens, ook autolyse verloopt langzamer bij lage temperaturen. Geen angst daar dus.

Alle moderne gistingsschemas die gepubliceerd worden zijn er om snel bier te kunnen schenken. Bier dat gelagerd is een kapitaal intensief product.  Het ligt maar te liggen en heeft al geld gekost, vreet koelingsenergie en levert nog steeds niets op. Logisch dus. Maar we hoeven niet achter de industrie aan te hobbelen.

Traditioneel wordt een ondergister bij een graad of 8-9 gestart. Sommigen laten de temperatuur oplopen tot 10C, anderen niet. Als je gisting zover is dat je net voldoende restsuikers over hebt voor een goede carbonisatie hevel je over naar de lagertanks. Daar ga je met de temperatuur stap voor stap naar beneden to -1 - 1C. In dat traject gaat de gist gewoon door. Geen "cold-crash" dus (wat ook niet is wat te veel brouwers denken).

Terug naar het lageren zelf, het is niet nodig voor een ondergister. Je kunt gewoon op 10-13C vergisten, dan naar 15 of 20C gaan en laten uitgisten. Dan een weekje of twee rust om alles te laten bezinken en afvullen.

Larsje40

Ok wederom weer verhelderend.

Ik had ook een stuk van Jacques gelezen over pils waarin juist wel wordt gezegd dat koud lageren wel moet dus dat is dan in de loop der tijd ook veranderd. ik weet nog niet wat ik ermee ga den, wel even de temp omhoog en dn hoog laten (15 graden) of temp 2 dagen omhoog naar 14 en dan toch een paar weken terug naar 3 graden.

Hij staat nu lekker te borrelen in mijn gistvat dus ik kan er nog even over nadenken.

Dus even samenvattend maakt het niet uit of je wel of niet terug gaat met de temperatuur. Zowel koud lageren als niet koud lageren geeft goede resultaten. Ik heb dus de danstar diamond lager gist gebruikt en neem aan dat dit ook hier voor geldt.

Gr.

Larsje

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 07-03-2022  18:27 uOk wederom weer verhelderend.

Ik had ook een stuk van Jacques gelezen over pils waarin juist wel wordt gezegd dat koud lageren wel moet dus dat is dan in de loop der tijd ook veranderd. ik weet nog niet wat ik ermee ga den, wel even de temp omhoog en dn hoog laten (15 graden) of temp 2 dagen omhoog naar 14 en dan toch een paar weken terug naar 3 graden.

Hij staat nu lekker te borrelen in mijn gistvat dus ik kan er nog even over nadenken.

Dus even samenvattend maakt het niet uit of je wel of niet terug gaat met de temperatuur. Zowel koud lageren als niet koud lageren geeft goede resultaten. Ik heb dus de danstar diamond lager gist gebruikt en neem aan dat dit ook hier voor geldt.

Gr.

Larsje

Een aantal jaren terug stond er een artikel in Brauwelt. Het verhaal was dat je zowel lang koud als kort warm kunt lageren en dat een combinatie ook mogelijk is. Anders gezegd: er zijn meerdere wegen naar een goed pilsener.

Takkie83

Hmm..

Dan weet ik nog steeds niet wat nou de aanvankelijke gedachte was van de twee weken cold crash/lageren. Als die tijd bedoeld is om diacetyl en andere gistproducten op te ruimen, waarom zou je de temperatuur dan omlaag gooien?

Inherent aan bovenstaande en hiervoor geldt dezelfde vraag; dit staat bij het recept voor de Vienna lager die nu bij mij staat te bibberen op 1 graad:

"Ferment at 50–54°F (10–12°C) until it reaches final gravity, about 2 or 3 weeks. Gradually lower the temperature by 2–3°F (1°C) per 12 hours until it reaches 34°F (1°C), lager there for 4–6 weeks, then bottle or keg and carbonate"

:weetniet:

Larsje40

Het bier is afgelopen vrijdag gebrouwen.

Ik kwam op een eind SG van 1.052 wat naar het gistvat is gegaan. Het heeft enkele dagen goed staan te borrelen en nu is het inmiddels gedaald naar 1.017.
Wat ik altijd moeilijk vind is wanneer ik de temp ga verhogen/verlagen en ook bij welk SG ik ga bottelen?

Ik denk dat de temp nu best naar de 14 a 15 graden kan voor een dag of 4 en dat ik hem dan nog een weekje koud zet naar 3 graden (ja heb denk ik toch besloten om hem een weekje koud te lageren. of zou je dit ook kunnen doen door nu een weekje de temp omhoog naar 14 a 15 graden, dan bottelen en dan op de fles lageren op 3 graden? of komt de hergisting op de fles dan niet op gang en heb je geen c02 in je bier?

Gr.

Larsje

Larsje40

Citaat van: Jacques op 06-03-2022  23:29 uBij mijn laatste ondergister van een aantal weken geleden heb ik niet koud gelagerd. Het bier heeft vergist bij zo'n 14 °C. De hoofdgisting duurde 3 dagen, de nagisting 15 dagen. Na het bottelen heeft het bij 2 weken gestaan bij 17 °C. Gisteren heb ik flesje gedronken. Het bier heeft een mooie schuimkraag en is kraakhelder. Het heeft een duidelijk pilsprofiel zonder bijsmaakjes.

Nog even een vraag jacques.
Heb jij tussendoor wel overgeheveld of heb je het de hele tijd in hetzelfde gistingsvat laten staan?

THNX.

Gr.

Larsje

seed7

Citaat van: Larsje40 op 09-03-2022  13:20 uof zou je dit ook kunnen doen door nu een weekje de temp omhoog naar 14 a 15 graden, dan bottelen en dan op de fles lageren op 3 graden? of komt de hergisting op de fles dan niet op gang en heb je geen c02 in je bier?

Dan kun je beter afvullen, de flessegisting afwachten en daarna een week o wat koud lageren.

Ingo

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 09-03-2022  13:23 uNog even een vraag jacques.
Heb jij tussendoor wel overgeheveld of heb je het de hele tijd in hetzelfde gistingsvat laten staan?

Ik heb een CCT en kan meerdere keren gist aftappen. Dat heb ik ook bij dit bier gedaan. Een gedeelte van het afgetapte gist heb ik gebruikt als gistvoeding bij mijn brouwsel van afgelopen zondag. Bedoelde gist heb ik aan het begin van ket koken gegeven. De gistcellen koken hierdoor kapot en de inhoud komt vrij.

hb-lot

Hoeveel gist(slurrie) gebruik je ongeveer per liter? En hoe bewaar je dit in de tussentijd, in de vriezer?

Larsje40

Thnx voor de antwoorden.

Ik heb zojuist de vergistingskast op 14,5 graad gezet dus nu zo nog een weekje laten staan en dan naar 3 graden terug of eerst bottelen, hergisten op fles en dan pas terug koelen.

Ik denk er nog over na hahaha

gr.

Larsje

Jacques

Citaat van: hb-lot op 09-03-2022  16:51 uHoeveel gist(slurrie) gebruik je ongeveer per liter? En hoe bewaar je dit in de tussentijd, in de vriezer?

Een (kleine) eetlepel per 10 liter. De gist bewaar ik in een jampot in de koelkast. Deze wordt niet gebruikt voor de vergisting en hoeft dus niet in optimale conditie te zijn.

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 09-03-2022  20:51 uThnx voor de antwoorden.

... en dan naar 3 graden terug of eerst bottelen, hergisten op fles en dan pas terug koelen.

Ik denk er nog over na hahaha

Waarom terugkoelen naar 3°C?

Larsje40

Citaat van: Jacques op 09-03-2022  22:40 uWaarom terugkoelen naar 3°C?

Om hem mooi helder te krijgen en te lageren.

Maar weet nog niet of ik dit doe.

gr.

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 10-03-2022  15:43 uOm hem mooi helder te krijgen en te lageren.

Maar weet nog niet of ik dit doe.

gr.

Om hem mooi helder te krijgen hoef je niet te lageren...
Dat heb ik ook niet gedaan bij mijn laatste ondergister en die is kraakhelder.
Als je brouwzouten toevoegt, zorgt voor een pH van 5,1 tijdens het koken en Iers mos gebruikt krijg je een helder bier. Koud lageren kost vrij veel energie en dat is in deze tijd steeds duurder...

Larsje40

Citaat van: Jacques op 10-03-2022  17:25 uOm hem mooi helder te krijgen hoef je niet te lageren...
Dat heb ik ook niet gedaan bij mijn laatste ondergister en die is kraakhelder.
Als je brouwzouten toevoegt, zorgt voor een pH van 5,1 tijdens het koken en Iers mos gebruikt krijg je een helder bier. Koud lageren kost vrij veel energie en dat is in deze tijd steeds duurder...

Ok, maar dat kan ik nu niet meer doen de pH op 5,1 tijdens koken en iers mos gebruiken want het staat al te vergisten.

Even nog een vraagje over bottelen wat ik altijd lastig vind.
Hoe weet je nu wanneer je kunt gaan bottelen. ik lees veel dat als je SG 3 dagen achter elkaar hetzelfde is dat je dan kunt gaan bottelen. Maar heb je hier ook nog andere manieren voor? Zou je bv naar de door de fabrikant opgegeven vergistingsgraad kunnen kijken en die vergelijken met jouw vergistingsgraad? Of zijn er nog andere manieren?

Deze pils is bv begonnen op 1052, en zat gisteren op 1017. Hoever moet hij dan nog doorgisten tot ik kan bottelen zonder risico op te veel druk in de fles.

THNX.

Gr.

larsje

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 11-03-2022  12:39 uOk, maar dat kan ik nu niet meer doen de pH op 5,1 tijdens koken en iers mos gebruiken want het staat al te vergisten.
Nee dat kun je nu niet meer doen, maar wel een volgende keer.

CiteerEven nog een vraagje over bottelen wat ik altijd lastig vind.
Hoe weet je nu wanneer je kunt gaan bottelen. ik lees veel dat als je SG 3 dagen achter elkaar hetzelfde is dat je dan kunt gaan bottelen. Maar heb je hier ook nog andere manieren voor? Zou je bv naar de door de fabrikant opgegeven vergistingsgraad kunnen kijken en die vergelijken met jouw vergistingsgraad? Of zijn er nog andere manieren?

Deze pils is bv begonnen op 1052, en zat gisteren op 1017. Hoever moet hij dan nog doorgisten tot ik kan bottelen zonder risico op te veel druk in de fles.

Dat is inderdaad een lastig probleem omdat er allerlei omstandigheden zijn waardoor het langer kan duren voordat de vergisting helemaal klaar is. Over een tijdje wil ik hierover een artikel schrijven, maar daar heb je nu niets aan. Om geen problemen te krijgen hanteer ik tegenwoordig een termijn van 1 week waarbinnen het SG niet (meetbaar) mag dalen. De vergistingsgraad hoort dan wel in de buurt van de waarde te liggen die de leverancier verstrekt heeft.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44460.html

Takkie83

Ik vind het toch wel opvallend dat eigenlijk niemand een antwoord heeft op de vraag waarom je koud zou lageren in het gistvat. Dat heeft iemand toch ooit met een reden bedacht lijkt me

Larsje40

Even een update.

Ik heb op 4-3-2022 het bier gebrouwen en kwam uit op een SG van 1052.
Op 9-3-2022 was het SG 1017 en heb ik de vergistingskast op 14,5 graden gezet.
Vandaag op 13-3-2022 is het SG 1015.

Ik wil hem nu nog 1 week laten staan op 14,5 graden (of zou ik beter terug kunnen gaan naar de temp van de hoofdvergisting (12,5)

Als het SG dan niet meer gedaald is wil ik hem volgende week gaan bottelen.

gr.

Larsje

Snelbier

Diacetyl-rust op 17'C voor een paar dagen? Weet je ook zeker(der) dat het bier is uitvergist.
Daarna evt wat koeler om gist te laten bezinken, als dat al nodig is.
Koeler laten staan geeft minder risico op autolyse, hoewel dat mee zal vallen als je binnen 3 weken bottelt.
Als je na de 17'rust toch gaat koelen zou ik zo diep mogelijk koelen, scheelt je wat gist én eiwit.
Succes,  Snelbier

Larsje40

Gisteren gebotteld.

SG was nog steeds 1013.
ik heb 16 liter gebotteld met een toevoeging van in totaal 65 gram suiker.

Wellicht dat iemand mij hier mee kan helpen, want er is iets wat ik niet goed snap.

In BrouwHulp heb ik ingevuld dat ik 16 liter heb en dat ik een gewenst CO2 van 2,2 wil bereiken. BrouwHulp geeft dan aan 65 gram suiker (4,1 g/liter).

Nu heb ik ook BrouwVisie en als ik daar invul dat ik 16 liter ga bottelen en een CO2 van 0,42 gew% wil bereiken (dit is binnen de norm van pils volgens BrouwVisie want die geeft aan 0,40 tot 0,45) dan geeft deze aan dat ik 85 gram suiker moet gebruiken (5,2 g/l). Ik vind dit nogal een verschil en vroeg me af waar dit vandaan komt. en nog meer wat nu juist is. ik heb BrouwHulp aangehouden dus 65 gram op 16 liter.

GR.

larsje

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 23-03-2022  11:31 uWellicht dat iemand mij hier mee kan helpen, want er is iets wat ik niet goed snap.

In BrouwHulp heb ik ingevuld dat ik 16 liter heb en dat ik een gewenst CO2 van 2,2 wil bereiken. BrouwHulp geeft dan aan 65 gram suiker (4,1 g/liter).

Nu heb ik ook BrouwVisie en als ik daar invul dat ik 16 liter ga bottelen en een CO2 van 0,42 gew% wil bereiken (dit is binnen de norm van pils volgens BrouwVisie want die geeft aan 0,40 tot 0,45) dan geeft deze aan dat ik 85 gram suiker moet gebruiken (5,2 g/l). Ik vind dit nogal een verschil en vroeg me af waar dit vandaan komt. en nog meer wat nu juist is. ik heb BrouwHulp aangehouden dus 65 gram op 16 liter.

De temperatuur waarbij de koolzuur gevormd wordt maakt veel uit voor het koolzuurgehalte dat het bier heeft. De koolzuur die je krijgt door de vergisting van de bottelsuiker komt bovenop de koolzuur die het bier heeft. Als het goed is houdt de software hier rekening mee.
Is bij beide programma's dezelfde temperatuur aangehouden voor het bier?

Larsje40

Ik heb zover als ik het heb gezien in beide programma's dezelfde temperatuur aangehouden.

Waar kan ik die invullen en waar moet ik die invullen dan in BrouwVisie? in BrouwHulp heb ik hem op het tabblad afvullen/proeven ingevuld op 17 graden, want op die temp heb ik de gevulde flesjes nu staan in de klimaatkast.

In BrouwVisie kan ik volgens mij zover als ik heb gezien alleen de temp invullen op het blad vergisting, maar niet op het blad bottelen. Ik heb op het blad vergisting rechts onderin dat blok (einde vergisting/lagering) waar ook staat datum (bottelen) de temperatuur ook op 17 graden ingevuld en dan geeft hij toch 85 gram aan.

Ik heb net voor de fun dat getal (temperatuur) eens veranderd en dan geeft hij nog steeds 85 gram aan, dus dat wijzigt niet.

gr.

larsje

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 23-03-2022  16:47 uIk heb net voor de fun dat getal (temperatuur) eens veranderd en dan geeft hij nog steeds 85 gram aan, dus dat wijzigt niet.

Dan lijkt het erop dat BrouwVisie geen rekening houdt met de temperatuur van het bier. Voor een deel begrijpelijk omdat je vaak minder koolzuur in je bier hebt zitten. Je moet namelijk kijken naar de temperatuur waarbij nog koolzuur wordt gevormd. Als je gaat coldcrashen heeft een bier een lage temperatuur maar omdat er geen koolzuur gevormd wordt bij de (verlaagde) temperatuur mag je niet van het koolzuurgehalte dat maximaal oplost bij die temperatuur uitgaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.