Wat vinden jullie van dit pils recept?

Gestart door Larsje40, 27-02-2022 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Larsje40

Zoals de naam al zegt wil ik een pils gaan brouwen.

Dit wordt mijn 1e pils en ik zou graag adviezen krijgen op mijn recept en wat wel, niet, of anders te doen zodat ik dit nog aan kan passen.

THNX alvast.
gr.
Larsje

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk007
Naam receptpilske
Brouwdatum29-10-2020
BierstijlPils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Horst aan de Maas
4,91 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,61 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,2 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans17 EBC9,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.30 min.5,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,0 gHallertau Traditionpellets4,2%90 min.19,4 IBU
17,0 gSaaz 3,2pellets3,2%20 min.4,6 IBU
5,0 gSaaz 3,2pellets3,2%5 min.0,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gDiamond Lager ()ondergist

seed7

Brouwen.

(Persoonlijk zou ik het bitterder maken 30 IBU oid)

ingo

Larsje40

Citaat van: seed7 op 27-02-2022  11:57 uBrouwen.

(Persoonlijk zou ik het bitterder maken 30 IBU oid)

ingo

Thnx ik ga het meenemen

Takkie83

Niks mis mee. Misschien heb je aan twee zakjes gist zelfs al voldoende. En je zou je kooktijd kunnen verkorten naar een uur

Larsje40

Citaat van: Takkie83 op 27-02-2022  15:08 uNiks mis mee. Misschien heb je aan twee zakjes gist zelfs al voldoende. En je zou je kooktijd kunnen verkorten naar een uur

Thnx voor de reactie

Ik zat zelf een beetje met het maischschema, is dit niet te kort of zou dit niet te lang op 72 graden zijn?

Reden van langer koken is dat ik gelezen heb dat bij pils door het langere koken de DMS minder voorkomt in de smaak dus vandaar de langere kooktijd. (weet niet of dit waar is natuurlijk want heb zelf nog nooit een pils gebrouwen)

gr.

Takkie83

In principe klopt dat, maar er staan weer meer maillardproducten tegenover. En het kost meer tijd en energie, maar dat is jouw afweging. Overigens is schoon werken en de vergistingstemperatuur in de gaten houden belangrijker.

Maischschema is op zich prima, maar je zou de alfa rust kunnen verkorten naar een half uur. Of je doet een eenstapsmaisch van een uur op 66/67 graden. Wat langer maischen kan geen kwaad. Het levert je op een gegeven moment gewoon niet meer vergistbare suikers op, dus dan kan je beter stoppen.

De kunst bij een pils zit hem vooral in het voorkomen van off-flavours. Een goede test dus voor je brouwskills :-)

Larsje40

Citaat van: Takkie83 op 27-02-2022  19:02 uIn principe klopt dat, maar er staan weer meer maillardproducten tegenover. En het kost meer tijd en energie, maar dat is jouw afweging. Overigens is schoon werken en de vergistingstemperatuur in de gaten houden belangrijker.

Maischschema is op zich prima, maar je zou de alfa rust kunnen verkorten naar een half uur. Of je doet een eenstapsmaisch van een uur op 66/67 graden. Wat langer maischen kan geen kwaad. Het levert je op een gegeven moment gewoon niet meer vergistbare suikers op, dus dan kan je beter stoppen.

De kunst bij een pils zit hem vooral in het voorkomen van off-flavours. Een goede test dus voor je brouwskills :-)

Ok THNX weer voor de reactie. wil het vrijdag gaan brouwen. dus mochten er nog meer tips, trucs en do's en dont's zijn voor een pils, dan hoor ik het graag.

gr.

Larsje

Jacques

Mijn advies is niet te koud te willen vergisten. 12 tot 15 C is prima. Een aantal weken geleden heb ik bij deze temperaturen een mooie amberkleurige pils gebrouwen.

Larsje40

Citaat van: Jacques op 28-02-2022  12:22 uMijn advies is niet te koud te willen vergisten. 12 tot 15 C is prima. Een aantal weken geleden heb ik bij deze temperaturen een mooie amberkleurige pils gebrouwen. Mijn

Wil ook een 12 a 13 graden aanhouden, Fabrikant van de gist geeft bij deze gist ook aan 10 tot 15 graden.

Ik wil na de hoofdvergisting (even kijken hoe snel dit gaat) gaan nagisten op 1 a 2 graden hoger voor 1 of 2 dagen en dan terug naar een graad of 2 a 3 voor 3 weken. en dan bottelen

Nu vroeg ik me nu ineens af of het bij pils uitmaakt of je overhevelt of niet? bij een bovengistend bier doe ik dit zelf namelijk nooit. hoofdvergisting en navergisting gaat in 1 gistingston en dan overhevelen in bottelemmer met  opgelost suiker en dan meteen bottelen.

Maar dit zal als je een pils 3 weken laat nagisten op een lagere temp niet gaan denk ik ivm ongewenste bijsmaken? of valt dit ook wel mee?

gr.

Larsje

Jacques

Qua overhevelen of niet is niet zo heel veel verschil tussen onder- en bovengist.

Takkie83

Ik laat mijn ondergisters meestal 5 weken in het gistvat zitten. Daarna zijn ze mooi uitgegist en helder én hebben ze nog genoeg actieve gist voor de hergisting op fles (een zakje korrelgist op 10 liter met niet te hoog begin SG)

Larsje40

Larsje40

Nog 1 vraagje voordat ik morgen ga brouwen.

Ik heb munchener mout van Dingemans (17 EBC) en ik heb Chateau munich mout van castle malting (15-17EBC) welke ook een soort caramout is heb iik gelezen.

Welke zou nu beter en lekkerder zijn naast de gewone pilsmout en wat zou een beter pils opleveren?
En wat zijn de voor- en nadelen van beiden in een pils?

THNX alvast weer voor de reacties!

gr.
Larsje

tdp

Kwestie van smaak, zou zelf gevoelsmatig voor die van Dingemans gaan, maar is nergens op gebaseerd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn pils gewoon met 100% pilsmout brouw, maar dat is op persoonlijke voorkeur.

Takkie83

Ik zou hem ook op 100% pils houden, maar als je er graag Münchener in wilt doen is dat natuurlijk geheel jouw keuze. Welke van de twee mouterijen je gebruikt maakt dan vrij weinig uit, het gaat om hetzelfde type mout.

Hoe meer Munich in je stort, hoe vollere body je bier zal hebben, de kleur zal wat donkerder worden en je hebt waarschijnlijk een hoger eind-SG. Minder stijlvast, maar ongetwijfeld lekker. Je gaat dan meer richting Märzen

Larsje40

Larsje40

Nou het staat te koken in mijn brewmonk 30.
Had een maischrendement van 85,7% dus niet slecht voor een automaat vond ik.

Nu had ik echter nog een vraag over de vergisting. Ik wil deze op 12 a 13 graden houden.
Als ik nu bij de fabrikant van de gist ga kijken, dan staat daar dat het op 12 graden een heftige vergisting geeft en binnen 5 tot 7 dagen uitgegist kan zijn. (Uiteraard meet ik ook het SG regelmatig, bij welk SG zou het uitgegist zijn?)

Kan ik dan na deze 5 tot 7 dagen nog een keer extra de temp verhogen naar 15 graden voor 2 dagen en dan dan daarna de temperatuur naar 2 a 3 graden terug brengen voor 3 weken of zou ik dit anders kunnen aanpakken?

Onderstaand van de website van lallemand.

CiteerIn Lallemand's Standard Conditions Wort at 12°C (53.6°F) LalBrew Diamond™ yeast exhibits:
Vigorous fermentation that can be completed in 5 to 7 days
High attenuation and High flocculation
Neutral Flavor and Aroma, typical of traditional Lagers
The optimal temperature range for Diamond yeast when producing traditional styles is 10°C(50°F) to
15°C(59°F)
THNX alweer voor de reacties.

gr.

Larsje

tdp

Naar 15 graden zetten is een prima plan, maar ik zal het niet meer terugkoelen dan, nergens voor nodig.

seed7

Citaat van: Larsje40 op 04-03-2022  14:03 uen dan dan daarna de temperatuur naar 2 a 3 graden terug brengen voor 3 weken

Neen. Dit moet je niet doen. Of je houdt de temperatuur constant 12-13C of je laat de temperatuur oplopen en dan weer constant. Je kunt de temperatuur op laten lopen vanaf het moment dat je SVG ~50% is. Niet meer terug gaan.

Terug gaan wordt wel gedaan. Deze gisten doen ook prima hun werk bij 0C - 1C, maar heel langzaam. Als je nu op het juiste moment terug gaat gist het heel langzaam door en bereik je precies de juiste carbonisatie. Het vraagt wel om een gekoelde druktank en veel ervaring met de gist. De hoofdgisting loop dan bij 8-9C

Larsje40

Ok nu wordt het een beetje onduidelijk allemaal.

Ik lees bijna overal dat men bij een pils na de hoofdvergisting even de temperatuur omhoog doet voor 1 a 2 dagen en dan lageren op een temperatuur van rond de 2 a 3 graden. en nu lees ik dat dit niet hoeft, wat me toch wel enigszins in de war brengt.

Hoeft deze pils dan niet te lageren voor een aantal weken op een lage temperatuur?

Sorry dat ik het even niet meer begrijp, maar dacht echt dat dit bij een pils altijd gedaan werd.

ik ga hem gewoon bottelen in flesjes, dus niet onder druk in een tank of zo.

GR.

larsje

Larsje40

Onderstaande heb ik bv gelezen waar ik dus uit opmaak dat het lageren (op koude temp) wel moet ivm ondergenoemde ongewenste aroma's te verwijderen. ook andere literatuur die ik gelezen heb zegt dit. Is dit dan inmiddels anders geworden?

THNX.

•   Diacetyl-rust: pilsgist produceert relatief veel diacetyl, die een roomboterachtige off-flavour kan geven. Je kunt deze diacetyl kwijtraken door een diacetyl-rust toe te passen. Deze rust wordt gedaan door het verhogen van de temperatuur aan het einde van de gisting met een paar graden gedurende één dag.
•   Geduld: pilsbieren vereisen een lange lagerperiode nadat de gisting is voltooid. Koude lagering op een temperatuur van 3 - 5 °C voor een periode van 4 tot 12 weken is sterk aanbevolen voor het rijpen van pilsbieren. DMS (gekookte maïsgeur), waterstofsulfide (rotte eierengeur) en andere ongewenste aroma's die aanwezig zijn in het bier nadat het is vergist, kunnen dan voor een deel verdwijnen.

Takkie83

Volgens mij klopt dat ook allebei Lars. Mijn Vienna lager staat nu ook op 1 graad te lageren.

Misschien kan Ingo zijn reactie wat verder toelichten. Ik denk dat hij het heeft over afvullen op keg in plaats van lageren in het gistvat

Edit: in het boek van Jacques schrijft hij bij zijn pilsrecept ook: vergisten bij 12/13 graden, daarna 2 dagen op 16 graden en dan twee weken lageren op 2 graden

tdp

Mijn ondergistende bieren vergist ik met de Diamond Lager, meestal op 12,5 graad. Op het eind verhoog ik de temperatuur naar 15 graden, maar de temperatuur verlagen doe ik nooit. Laten we het de gist zo makkelijk mogelijk maken, op een fijne temperatuur ;)

Bieren die nog niet klaar zijn om te bottelen, kunnen de genoemde afwijkingen hebben, maar wanneer je gewoon netjes brouwt, is er m.i. niets aan de hand.

henkie

Na de 15°C afvullen op fles. Twee weken hergisten op 12°C. Dan een maandje "lageren" op  koelkasttemp.
Zo doe ik het altijd.

Larsje40

Wel leuk om te horen dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. terwijl ik echt dacht dat je echt een paar weken in het gistingsvat moest lageren op 2 a 3 graden.

Ik ga eens kijken wat ik er mee ga doen.

Super bedankt voor de reacties allemaal.

gr.

Larsje

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.