Bier versturen naar het buitenland (buiten EU)

Gestart door hb-lot, 15-02-2022 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Ik wil graag wat flesjes van mijn zelfgebrouwen bier versturen naar mijn schoonvader in het VK.

Nu moet ik zeggen dat het uit alle officiële documentatie mij het niet heel duidelijk wordt wat hier de regels voor zijn.

Voor voedsel is het duidelijk beschreven. Voor alcohol lijkt men er toch vanuit te gaan dat je het of als bedrijf im-/exporteert, of zelf meeneemt voor eigen consumptie. (In het geval van bier, tot 42 liter. Behoorlijke consumptie dan). Over post etc. staat niks, dus ben geneigd om de zelf meenemen regels te hanteren. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?

En kom ik er mee weg om gewoon "beer" op het label te zetten. Tenslotte is dit ook niet een gekochte fles waar al accijns over zijn betaald en met label waar alles qua percentage, etc. op staat.

Ook algemene tips qua hoe te verpakken, welke koerier of andere dingen zullen worden gewaardeerd.

Stefan R.

Info staat op post.nl
In het verleden doosje van 12 eigenbrouw naar de vk gestuurd.
36 euri afhankelijk van gewicht.
Vermelden op de doos wat de inhoud is en dit staat ook op het label van post nl flessen verpakt met krantenpapier en en loze ruimte opgevuld. Track en trace was wat lastig als de Engelse deel het overnam. Duurde langer als verwacht

Takkie83

Los van de verzendwijze mag je volgens mij officieel geen zelfgebrouwen bier buiten je huis schenken ivm accijns inderdaad. Weet ook niet of de douane het leuk vindt, maar de vraag is of ze gaan checken of het commercieel bier of jouw bier is

jooprules

Kijk ook even bij DPD, veel goedkoper volgens mij. Onder de 10 kg, voor € 13,25. Of het mag, weet ik ook niet. Je kunt je bier altijd nog bottelen in een flesje van een bestaand merk. Of er een etiket van een 'echt' merk op plakken als je bang bent voor heffingen.

hb-lot

Citaat van: Stefan R. op 16-02-2022  09:57 uInfo staat op post.nl
Hmm, kan het niet direct iets over alcohol vinden, enkel wat algemene informatie.

Citaat van: jooprules op 16-02-2022  12:01 uOf het mag, weet ik ook niet. Je kunt je bier altijd nog bottelen in een flesje van een bestaand merk. Of er een etiket van een 'echt' merk op plakken als je bang bent voor heffingen.
Wat betreft accijns e.d., ik wil vooral dat het aankomt, als daar buiten de porto extra kosten aan vast zitten, dan zij het zo. DPD is los van goedkoper ook het makkelijkst, er zit een afgifte punt tegenover m'n huis :-)

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2022  10:15 uLos van de verzendwijze mag je volgens mij officieel geen zelfgebrouwen bier buiten je huis schenken ivm accijns inderdaad. Weet ook niet of de douane het leuk vindt, maar de vraag is of ze gaan checken of het commercieel bier of jouw bier is
Dat is inderdaad de vraag, denk dat ik gewoon "bier" op het formulier zet. Hopelijk komt het dan goed.

in ieder geval heeft er niemand geroepen dat je helemaal geen bier kan versturen, ook al staat er nergens dat het wel mag. Zoals gezegd ga ik er gemakshalve dan van uit dat versturen onder dezelfde regels valt als zelf meenemen.

Eric v B

Of je verstuurt het in flesjes waar nog een origineel etiket op zit van bijv. Westmalle, oid.

hb-lot

Citaat van: Eric v B op 16-02-2022  12:28 uOf je verstuurt het in flesjes waar nog een origineel etiket op zit van bijv. Westmalle, oid.
Het zit al op fles (vichy), overgieten lijkt mij geen goed idee.

Ga het er denk ik op wagen dat ze het pakket niet openmaken, en alleen door de scanner gooien.

Takkie83

Ja extra kosten is één, maar je weet nooit hoe serieus een douane of belastingdienst zoiets opneemt. Al zou je denken dat ze betere dingen te doen hebben.

Adrie schrijft in zijn boek (pagina 5):

"Sinds 1992 is het door de Nederlandse wet toegestaan om thuis bier te brouwen voor eigen consumptie. Je mag je eigen bier niet verkopen en het moet thuis worden geconsumeerd. Dit omdat je geen accijns betaalt en omdat er geen toezicht is van de Voedsel en Waren Authoriteit. Een paar flesjes bier meenemen naar een vriend (of zelfs een wedstrijd) is verboden, al is de kans dat je wordt aangehouden niet erg groot. Het is maar dat je het weet."

guest15461

Gewoon DPD, label erop en klaar. Zet erbij 'homemade bbq sauce'. Al xx aantal pakketjes met bier van en naar US/UK gestuurd met deze methode en nooit geen problemen gehad (buiten soms wat extra kosten).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.