Dip-Hopping

Gestart door pincopallino, 15-02-2022 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Takkie83

Ik kom met iets heel hips jongens; first masch hop. Dat is als je eerst de hop infuseert en dan pas je mout.

Over mout gesproken, hebben jullie dry-malting al geprobeerd? Dat is een soort steepen maar dan pas na de vergisting. Wel eerst je mout ontsmetten met starsan. En kijk uit voor maltcreep

Jan de Graaff

Ik vind net in mijn mailbox een nieuwsbrief van Brew Your Own "Brewing Great IPAs" met daarin een link naar een enorm stuk over biotransformaties. Wel toepasselijk hier, dus doe er je voordeel mee.

Johan_vL

In Brew Your Own (BYO) is een artikel gepubliceerd over de historie en werkwijze van Dip hopping: https://byo.com/article/dip-hopping/?utm_source=Brew+Your+Own+-+Live&utm_campaign=c16c2b79c5-EMAIL_CAMPAIGN_2018_07_05_03_45_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_b55e7c72d8-c16c2b79c5-66619866&mc_cid=c16c2b79c5&mc_eid=3d023a3264

Bij sommige hopbloemen, waar de pakketjes lupuline heel hard zijn gebruik ik deze methode samen met een staafmixer om hopthee te maken, iets anders dan beschreven, maar de temperatuur lijkt de belangrijkste factor.

Snelbier

Dank voor de link. Mooi artikel, maar er blijven voor mij vragen open.

DIP-hopping niet eerder van gehoord. Zoveelste BUZZ-term in Brouwland, denk ik dan?
Blijkt er op neer te komen dat je de aroma-hop overgiet met water of wort van ruim 77'C vóór vergisting.
Mijn vraag is dan waarom je niet gewoon flame-out-hop doet rond 80'C, en wat het smaakverschil is..

Zinsnede uit het artikel: "...with this hopping technology Spring Valley "found the following results: Hop enzymes do not contribute to main fermentation, etc...".
Mijn vragen:
- Hop-enzymen blijkbaar geneutraliseerd.. Dan ook bruikbaar om hopCREEP te voorkomen?
Op ons forum is veel info over hopcreep (enzymwerking uit dryhop) te vinden, maar..
Weinig info over voorkomen daarvan.  Forumlid EBC heeft ooit aangegeven dat overgieten met heet water de oplossing is..  Komt overeen met ervaring uit het BYO-artikel, géén enzymwerking (hopcreep) meer.
Helaas NIETS te vinden van tests, zelfs niet van hoofd-beheerder en allestester Jaques-B.  :beersmiley:

Reden dat dit artikel me opviel is een 'probleem' met laatste bieren die deels zijn gedry/droog-hopt met Citra.  Voor zover ik dacht te weten (op grond van minstens 10 eerdere soortgelijke brouwsels) is Citra géén creepy hop.
Laatste 2 brouwsels met Citra-drooghop zijn gushers geworden, afknapper.
2e brouwsel is bewust zelfde batch Citra gebruikt als 1e, dus het kan NIET aan mijn brouwen liggen :weetbeter:

Volgende week (vakantie  :degroeten: ) ga ik weer met mijn Citra-brouwsel aan de slag.
Testbatch verdelen in 'gewone' dryhop @ 2-3 dagen en 2e batch waar dryhop wordt overgoten met kokend water.
Helaas is mijn Citra die verdacht is van CREEP op, dus géén controlebatch..
Belangrijkste voor mij (nu) is dat smaak gelijk blijft. Ik ga er van uit dat die enzymen bij 80'C het wel opgeven.
Groet, Snelbier.

Hopfenfox

Citaat van: Snelbier op 16-06-2022  10:29 uDIP-hopping niet eerder van gehoord. Zoveelste BUZZ-term in Brouwland, denk ik dan?
Blijkt er op neer te komen dat je de aroma-hop overgiet met water of wort van ruim 77'C vóór vergisting.
Mijn vraag is dan waarom je niet gewoon flame-out-hop doet rond 80'C, en wat het smaakverschil is..

Het idee is dat je slechts een klein deel van je wort gebruik voor het overgieten op 77 graden. Het overgrote deel van je brouwsel gaat er pas na koelen bij.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 16-06-2022  10:29 uWeinig info over voorkomen daarvan.  Forumlid EBC heeft ooit aangegeven dat overgieten met heet water de oplossing is..  Komt overeen met ervaring uit het BYO-artikel, géén enzymwerking (hopcreep) meer.

Ik heb toch een test aan gewijd. Het resultaat van mij test was dat hopcreep er wel minder door wordt maar niet geheel voorkomt. Daarnaast was de smaak van het bier anders (minder hoppig) dan wanneer je de hop niet bewerkt.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 16-06-2022  22:58 uIk heb toch een test aan gewijd. Het resultaat van mij test was dat hopcreep er wel minder door wordt maar niet geheel voorkomt. Daarnaast was de smaak van het bier anders (minder hoppig) dan wanneer je de hop niet bewerkt. 
Inderdaad, met beter zoeken meer gevonden;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43951.msg659522#msg659522&gsc.tab=0  en
https://www.twortwat.nl/t-n/koud-versus-heet-koudhoppen
Daar beschrijf je dat de smaak van heet overgoten hop (dus ook dip-hop??) echt anders is.
Bespaart me wat langdurige tests.
Enige wat me nu overblijft om hopcreep te beperken én smaak behouden lijkt langer lageren, en daar heb ik juist zo'n hekel aan..
Denk je het allemaal een beetje door te hebben, blijkt Citra-pellets van laatste half jaar toch hopcreep te geven.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 17-06-2022  10:03 uEnige wat me nu overblijft om hopcreep te beperken én smaak behouden lijkt langer lageren, en daar heb ik juist zo'n hekel aan..
Er is nog een andere mogelijkheid: kort pasteuriseren na de hergisting. Het schijnt dat 1 Pasteur-eenheid voldoende is.

Heuvinger brouwerij

Op die manier wordt het bier dood gemaakt.
Een van die mooie dingen van mijn eigen bouwsels is dat het bier leeft en dan veroudert.
Ik heb er weleens over vergedacht om wat flessen in de inkookautomaat te steken, doch ik ben meer een liefhebber van het natuurlijk proces.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 17-06-2022  23:50 uOp die manier wordt het bier dood gemaakt.
Een van die mooie dingen van mijn eigen bouwsels is dat het bier leeft en dan veroudert.
Ik heb er weleens over gerdacht om wat flessen in de inkookautomaat te steken, doch ik ben meer een liefhebber van het natuurlijk proces.

Smaakontwikkeling heb je ook bij bier zonder hergisting op de fles...

Pasteuriseren is iets waar we als hobbybrouwers naar mijn idee serieuzer naar moeten gaan kijken. Het is de oplossing voor overcarboniseren en ook als je alcoholvrij dan wel alcoholarm bier wilt gaan brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.