Welke SG meting moet ik aanhouden?

Gestart door Stevie51, 14-02-2022 12:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Stevie51

Afgelopen zaterdag hebben we een Tripel gebrouwen.

Nadat we het wort in het gistvat hebben gedaan heb ik via het kraantje, onderin het vat, een monster genomen voor een meting met een hydrometer. SG was 1066.

Uit ditzelfde monster hebben we ook een paar druppels op de refractometer gedaan. Deze gaf ook keurig 1066 aan.

Hierna hebben we onze BrewBrain in het vat gedaan. De drijft uiteraard bovenin het vat. De eerste metingen die werden weergegeven gaven echter een andere waarde aan. Namelijk een SG van 1061.

Nu heb ik laatst ook eens bij een ander brouwsel, via het kraantje onderin, een meting gedaan met een hydrometer én een paar druppels boven uit het vat op de refractometer.

Ook hierbij was het monster dat onder uit het vat kwam hoger dan het monster dat boven uit het vat kwam.

1. Hoe zit dit? Heeft iemand hier een verklaring voor?

2. Welke meting zou het betrouwbaarst zijn om de voortgang van de vergisting in de gaten te houden?

hansHalberstadt

Na het koken en koelen zou alles hetzelfde moeten zijn. Bij het filteren kun je nog wel eens de zware wort onderin hebben liggen omdat tijdens het filteren het SG afneemt door het spoelwater. Maar na het koken is alles gemengd. Hoe weet je of je brewbrain wel goed meet?

Stevie51

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2022  14:01 uhoe weet je of je brewbrain wel goed meet?

Bij een eerder brouwsel kwamen de Brewbrain en hydrometer nagenoeg overeen.

Nu gaat het er niet specifiek om of mijn brewbrain wel correct meet.

Wat ik constateer is dat wanneer ik na het overhevelen naar het gistvat een meting doe, eentje via het kraantje onderin en wat wort neem vanuit de bovenkant, ik 2 waardes krijg. De meting onder uit het vat is bij 2 brouwsel hoger dan wanneer ik een monster neem van de bovenkant.

hansHalberstadt

Citaat van: Stevie51 op 14-02-2022  18:50 uBij een eerder brouwsel kwamen de Brewbrain en hydrometer nagenoeg overeen.

Nu gaat het er niet specifiek om of mijn brewbrain wel correct meet.

Wat ik constateer is dat wanneer ik na het overhevelen naar het gistvat een meting doe, eentje via het kraantje onderin en wat wort neem vanuit de bovenkant, ik 2 waardes krijg. De meting onder uit het vat is bij 2 brouwsel hoger dan wanneer ik een monster neem van de bovenkant.

Heb je ook gemeten met de refractometer boven en onderin?
Zoveel mogelijk meetfouten uitsluiten, dus meten met hetzelfde instrument.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2022  20:07 uHeb je ook gemeten met de refractometer boven en onderin?
Zoveel mogelijk meetfouten uitsluiten, dus meten met hetzelfde instrument.

Mee eens. Dat de BrewBrain Float eerder hetzelfde SG aangaf als de hydrometer wil nog niet zeggen dat dat nog steeds het geval is. De BrewBrain moet je regelmatig kalibreren. Op de site van BrewBrain wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.

hans100w

Kom maar jongens, deze discussie is nog steeds niet tot een goede conclusie gekomen.  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43332.0.html

hansHalberstadt

Citaat van: hans100w op 15-02-2022  00:33 uKom maar jongens, deze discussie is nog steeds niet tot een goede conclusie gekomen.  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43332.0.html
Goed dat je die link er nog even bij haalt.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43332.msg653096.html#msg653096
Ik neem aan dat die maatcilinder nu na bijna een jaar toch wel zijn eind toestand heeft bereikt?
Mijn conclusie is in ieder geval dat in een 20 liter ketel er geen ontmenging kan plaatsvinden vanwege de Brownse beweging die ordegroottes meer invloed heeft dan zwaartekracht. Dus moet je boven en onderin hetzelfde SG meten.

Jacques

Citaat van: hans100w op 15-02-2022  00:33 uKom maar jongens, deze discussie is nog steeds niet tot een goede conclusie gekomen.  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43332.0.html

Ik sluit aan bij het antwoord van Hans. Wel kan het een tijd duren voordat een volledige vermenging heeft plaatsgevonden. Dat is mij de laatste tijd door het brouwen met anderen ook geconstateerd.

Citaat van: Stevie51 op 14-02-2022  12:58 u1. Hoe zit dit? Heeft iemand hier een verklaring voor?
Op voorwaarde dat zowel de hydrometer als ook de BrewBrain Float een juiste waarde geven is een onvolledige vermenging van het wort een goede verklaring voor het verschijnsel.

hans100w

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2022  07:07 uGoed dat je die link er nog even bij haalt.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43332.msg653096.html#msg653096
Ik neem aan dat die maatcilinder nu na bijna een jaar toch wel zijn eind toestand heeft bereikt?
Mijn conclusie is in ieder geval dat in een 20 liter ketel er geen ontmenging kan plaatsvinden vanwege de Brownse beweging die ordegroottes meer invloed heeft dan zwaartekracht. Dus moet je boven en onderin hetzelfde SG meten.

Haha, je hebt gelijk, de appelsap proef toont aan dat appelsap homogeen blijft ondanks dat er op het pakje staat dat je het moet schudden voor gebruik. Diezelfde proef zou ik nog eens gaan doen, maar dan met wort. Ben ik vergeten. Neemt niet weg dat ik het verschil in SG vaker heb geconstateerd in 20 liter gekoelde wort. Wellicht dat temperatuurverschillen een rol spelen? Het effect van de Brownse beweging kan heel lang duren voordat het zijn eindtoestand heeft.

Jacques

Citaat van: hans100w op 15-02-2022  11:37 uWellicht dat temperatuurverschillen een rol spelen? Het effect van de Brownse beweging kan heel lang duren voordat het zijn eindtoestand heeft.

Ik denk dat dit een belangrijke factor is. Het is mij vrij recent opgevallen dat het vermengen van wort met verschillende temperaturen erg langzaam verloopt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-02-2022  11:49 uIk denk dat dit een belangrijke factor is. Het is mij vrij recent opgevallen dat het vermengen van wort met verschillende temperaturen erg langzaam verloopt.
Maar we hebben het hier over de situatie na koken en koelen, dus dan start je toch al men een homogeenv mengel? Dus of Brownse beweging kan heel lang duurt is niet van belang want het was al gemengd. De discussie gaat volgens mij over de vraag of je iets kunt ''ontmengen''. dat zou je nodig hebben om te kunnen verklaren dat er een SG verschil kan ontstaan bij wort einde koelen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2022  13:28 uMaar we hebben het hier over de situatie na koken en koelen, dus dan start je toch al men een homogeenv mengel? Dus of Brownse beweging kan heel lang duurt is niet van belang want het was al gemengd. De discussie gaat volgens mij over de vraag of je iets kunt ''ontmengen''. dat zou je nodig hebben om te kunnen verklaren dat er een SG verschil kan ontstaan bij wort einde koelen.

De temperatuur van het wort heeft invloed op de meting....

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-02-2022  15:14 uDe temperatuur van het wort heeft invloed op de meting....
Als het goed is niet want je moet je monster altijd koelen tot kamertemperatuur voordat je gaat meten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2022  17:18 uAls het goed is niet want je moet je monster altijd koelen tot kamertemperatuur voordat je gaat meten.

Mijn vermoeden is dat dit niet altijd gebeurt in de praktijk...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-02-2022  11:31 uMijn vermoeden is dat dit niet altijd gebeurt in de praktijk...
Moet wel haast een meetfout zijn inderdaad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.