Tijdsduur hergisting op de fles

Gestart door hansHalberstadt, 14-02-2022 07:48 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Op dit moment ben ik bezig met een testje met mijn huidige bier (RIS van 9.5% vol)
Heeft een maand bij 16 graden gestaan om zoveel mogelijk gist te laten neerslaan en is nu gebotteld met 50 ml verse starter van appelsap met US05 (hoofdgist) met 7 gram bottelsuiker per liter.
Mijn aanname is dat de hergisting op de fles gaat volgens een curve met een tijdsconstante. Dit is gebaseerd op het idee dat de snelheid waarmee koolzuur gevormd wordt evenredig is met het aantal actieve cellen*suikerconcentratie
Dan is die tijdsconstante dus omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid actieve gist en omdat de suiker steeds minder wordt neemt de snelheid dus af. Aanname is ook dat de verse gist actief blijft en zich niet vermenigvuldigt of dood gaat. (vermenigvuldigen zal bij 9.5% alcohol niet meer lukken, maar dood gaan is nog de vraag) als er minder cellen komen dan zou de drukopbouw op een gegeven moment langzamer moeten gaan dan de voorspelde curve.

Ik heb een drukmeter waarmee je door het dopje de druk kan meten, dus bij elk flesje kan ik meten hoe het ervoor staat.
Daarvan ga ik dan een curve maken en kijken hoe die eruit ziet.

Theo Mol

Dat vind ik een boeiend experiment en ik kijk uit naar het verloop. Het eerste dat ik me afvroeg was de omstandigheid waaronder het bier aan het hergisten is. Hoe warm of koud staat het, en staat het gewoon in een stabiele omgeving of in een klimaatkast waar je de temperatuur kunt regelen?

Citaat van: hansHalberstadt op 14-02-2022  07:48 uIk heb een drukmeter waarmee je door het dopje de druk kan meten, dus bij elk flesje kan ik meten hoe het ervoor staat.
Dat is natuurlijk helemaal mooi. Elk flesje is misschien wat veel, maar ga je dit voor verschillende flesjes onder verschillende omstandigheden meten?
Misschien is dit een vreemde vraag, maar bij mij zijn de dopjes van ijzer en ik kan me niet voorstellen hoe je "door het dopje" de druk kunt meten. Leg dat eens uit als je wilt.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 14-02-2022  09:30 uHet eerste dat ik me afvroeg was de omstandigheid waaronder het bier aan het hergisten is. Hoe warm of koud staat het, en staat het gewoon in een stabiele omgeving of in een klimaatkast waar je de temperatuur kunt regelen?
Dat is natuurlijk helemaal mooi. Elk flesje is misschien wat veel, maar ga je dit voor verschillende flesjes onder verschillende omstandigheden meten?
Misschien is dit een vreemde vraag, maar bij mij zijn de dopjes van ijzer en ik kan me niet voorstellen hoe je "door het dopje" de druk kunt meten. Leg dat eens uit als je wilt.
Goeie vraag.
Het staat nu op een kamer die op ca 21 graden staat.
Ik meet elk flesje voor ik het opdrink, immer de meting kost nauwelijks tijd. Deze week elke 2 dagen meten, maar omdat het bier nog niet gerijpt is misschien zonde om het dan allemaal op te drinken, dus sla ik er gewoon gelijk een nieuw dopje op en die gebruik ik dan niet meer om te  meten.
Ik ga niet heel veel dingen variëren. Dus voorlopig gewoon maar bij 1 temperatuur en ook geen flesjes wel schudden of niet. Immers het gaat erom om de optimale hoeveelheid bottelgist te vinden. In de toekomst kun je altijd nog eens een soortgelijk proefje doen met andere dingen variëren. Zal ook zeker wat uitmaken of je een licht of een zwaar bier hebt want bij een licht bier kan de gist nog verder groeien dus zal de curve wel anders lopen. 

Dat meten doe ik met een aangepaste manometer:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6098.msg120868.html#msg120868
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6098.msg81447.html#msg81447
tegenwoordig een iets mooiere uitvoering :

met een RVS schroef waar ik met de slijpsteen een puntje aan heb geslepen.
De manometer is helemaal gevuld met olijfolie alleen het laatste stukje vanaf de balg tot het pennetje niet. Vloeistof voorkomt dat de koolzuur uit de kopruimte zich gaat verdelen over een groter volume (kopruimte+ inwendig volume manometer) waardoor je voorkomt dat je een fout zou maken en lagere druk zou meten.

thepsych

Tegenwoordig bottel ik één fles met een speciale dop met daarin een bandenventiel en daarop een digitale bandendruk meter. Schiet me even niet te binnen hoe die zelf geprinte dop heet. Hier kun je heel goed het verloop mee zien al varieert het tempo waarmee hergisting verloop sterk per biersoort/botteling.
Ik voeg altijd een beetje bottelgist toe die ik tevoren in wat water sprenkel. Momenteel gebotteld, IPA, en is nu al na 8 dagen op 2.6 bar. Eerder heb ik omdat het een betere kwaliteit zou geven als je bij een lagere temperatuur, lees 19-20 graden, hergist wel 3 weken nodig gehad. Recent ook gehad dat het niet goed ging met hergisten van een wat zwaarder bier, valt mee 8%, waarbij ik het bier vóór bottelen op 5 graden had gebracht, en de bottel en cask gist had laten acclimatiseren op 20 graden en toen aan het koude bier, ik denk een graad of 8-10, toegevoegd. Misschien is de gist daar erg van geschrokken..
Ik probeer nu toch wat warmer te hergisten zo rond de 21 graden. In een oude temperatuur geregelde koelkast.
Al met al blijft het telkens weer spannend of het goed gaat. Maar sinds de dop weet ik bijna altijd of de hergisting goed verloopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.