Standaard bierpakket opdelen

Gestart door karel62, 10-02-2022 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo allemaal.
Als ik een kant en klaar bierpakket bestel van bv 20 liter kan ik dit dan opdelen in 4 keer?
Dit omdat ik nog geen grotere maischpan  en gistemmer heb.
Ik kan wel een pakketje van 5 liter kopen maar dit is in verhouding veel duurder.

Kapau

In principe wel, mits het mout allemaal goed gemengd is. Let wel op dat de mout niet eeuwig houdbaar is, vooral als het al geschroot is.
Bewaar de hop in de diepvries, de gist in de koelkast.

karel62

Citaat van: Kapau op 10-02-2022  18:51 uIn principe wel, mits het mout allemaal goed gemengd is. Let wel op dat de mout niet eeuwig houdbaar is, vooral als het al geschroot is.
Bewaar de hop in de diepvries, de gist in de koelkast.

Dank je

Irukandji

Persoonlijk zou ik met kleine batches gewoon op het forum kijken en daar recepten van nemen
Ipv alles in 4en delen (ook de hop dus)
Je zit dan echt te kl*te met de hop en de gist BV maar dat is mijn mening. Mocht je het wel willen raad ik je een vacu├╝mapparaat aan. Ik had de mijne bij de Lidl voor 20 euro. Echt een uitkomst voor tussentijds iets in de vriezer doen (Ik gebruik hem voor hop).

Takkie83

Geschroot mout en geopende zakjes gist zijn niet lang houdbaar (advies is maximaal 24 uur). Maar je kan het natuurlijk proberen. Ik zou het zelf niet doen. Bier weggooien omdat het niet lekker is, onvolledig vergist of zelfs geïnfecteerd is ook zonde van je geld. En van je tijd natuurlijk

Arthur B

Gist is wel wat langer geopend houdbaar in de koelkast. Omvouwen, lucht er zoveel mogelijk uit doen duwen en dichtplakken. Volgende keer goed ontsmetten voor gebruik.

Ik heb van die glasbakjes die ik met een handpomp vacuum trek waar ik mijn halve gistzakjes in bewaar. Houdt maanden (als je niet te krap rekent met aanbevolen hoeveelheden).

Takkie83

Mja misschien lukt het ook wel, maar voor nog geen twee euro heb je een nieuw zakje s-33 of t-58. Daar ga ik geen risico voor nemen. Maar ik kan niet in de portemonnee van de topicstarter kijken.

Eriks

Citaat van: Arthur B op 10-02-2022  21:33 uGist is wel wat langer geopend houdbaar in de koelkast. Omvouwen, lucht er zoveel mogelijk uit doen en dichtplakken. Volgende keer goed ontsmetten voor gebruik.

Hoe ontsmet je gist :weetniet:

Arthur B

Citaat van: Eriks op 10-02-2022  22:36 uHoe ontsmet je gist :weetniet:

De zakjes bedoelde ik (ben dus wel uitgegaan van korrels). 🙂

Voor ik ze 'vacuum' bewaarde had ik ze zoals boven beschreven (in een boterhamzakje) in de koelkast liggen. Nooit problemen gehad.

Maar natuurlijk, voor het geld hoef je het niet te doen.

Theo Mol

Citaat van: karel62 op 10-02-2022  18:36 uhallo allemaal
Als ik een kant en klaar bierpakket bestel van bv 20 liter kan ik dit dan opdelen in 4 keer?
Eigenlijk doe ik niet anders hoewel ik geen kant-en-klaarpakketten koop maar zakken mout, zakjes hop en pakjes gist.

Per keer 5 liter brouwen is heel kleinschalig en dat is inderdaad naar verhouding duur. Misschien moet je per 2e/3e/4e brouwsel een extra pakje gist rekenen, dat is je "verlies". Dat klinkt niet zo goed, maar je kunt brouwen op de maat van je installatie en dat klinkt weer wel goed. Hoe zei die voetballer dat ook alweer?
Misschien vind je het leuk om heel klein te werken en verder weet ik niks van de ruimte in je huis, je portemonnee of je relatie, maar ik kan je verzekeren dat 10 liter brouwen niet veel meer moeite kost dan 5 liter terwijl de opbrengst dubbel zoveel is.

WJW

Ik heb ongeveer dit gedaan, maar dan 20L pakket verdeeld in 2x 10L.
Wel heb ik een extra pak gist meebesteld en de mout zelf geschroot.
Mout luchtdicht op een koele plek bewaard, gist in de koelkast, hop in de vriezer. Ik merkte geen kwaliteitsverschil tussen beide batches.
Inmiddels bestel ik bewoon de ingredienten nav het recept dat ik kies. Een recept uitzoeken, later zelf recept maken, is toch leuker en ik denk ook goedkoper.
Verder kan ik het pleidooi voor opschalen naar 10L batches onderschrijven. Daar heb ik ook geen spijt van gehad. In plaats van een miezerige 8-9 flesjes, kan ik nu ongeveer een krat per keer brouwen, omdat de verliezen in verhouding met de batchgrootte minder zijn. Voor mij was de opbrengst dus meer dan dubbel zo veel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.