Help, klein beetje spoed. te laag pH

Gestart door Peter MB, 10-02-2022 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Ben momenteel voor de tweede keer aan het brouwen. Ik dacht mijzelf goed voorbereid te hebben door wat extra hulpmiddelen aan te schaffen.

Helaas heb ik net te veel melkzuur toegevoegd aan mijn beslag. Ben nog aan het Maischen. De pH is 4,2.

Moet ik doorgaan of beter gelijk stoppen? Dan hoef ik alleen nieuwe mout te kopen voor mijn 3e poging.

BEdankt alvast.

JanPieter

Lees hier even: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3388.msg37099.html

Edit: Ik zou gewoon doorgaan en wel zien wat het wordt. Misschien beste bier ooit.... Dus documenteer je (mis)stappen....

Peter MB

Citaat van: JanPieter op 10-02-2022  13:25 uLees hier even: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3388.msg37099.html

Edit: Ik zou gewoon doorgaan en wel zien wat het wordt. Misschien beste bier ooit.... Dus documenteer je (mis)stappen....

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga door.

Snelbier

Citaat van: Peter MB op 10-02-2022  13:32 uBedankt voor je snelle reactie! Ik ga door.
Meet straks ook pH in gistvat, en later van het bier.. Worden we allemaal wijzer van.
  Waarschijnlijk corrigeert gist zichzelf grotendeels.
Succes, Snelbier

Peter MB

Citaat van: Snelbier op 10-02-2022  15:43 uMeet straks ook pH in gistvat, en later van het bier.. Worden we allemaal wijzer van.
  Waarschijnlijk corrigeert gist zichzelf grotendeels.
Succes, Snelbier
Bedankt, In het gistvast was het 4,7

Snelbier

Citaat van: Peter MB op 10-02-2022  16:52 uBedankt, In het gistvast was het 4,7
Positief nieuws.  Zie ook het eerder genoemde draadje voor 'zelfcorrigerende' pH.
Op papier heb je een factor 10 (TIEN) overgedoseerd in de maisch..
Maisch blijkt zelf te 'bufferen', is bekend >> Overmaat zuur geeft NIET evenredig lagere pH.
Gist zal hetzelfde doen, slimme beestjes..
pH in gistvat bij jou nu 4,7.  Is nog steeds hoger (MINDER ZUUR) dan een gemidddeld bier.
Als dit bier mislukt ligt het NIET aan de maisch-pH   :degroeten:
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: JanPieter op 10-02-2022  13:25 uLees hier even: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3388.msg37099.html

Het topic waar naar verwezen wordt gaat over de pH van bier en niet over de pH van wort. Door de vergisting worden veel organische zuren aangemaakt waardoor de pH al vrij snel na de start van de vergisting behoorlijk naar beneden gaat.

Citaat van: Peter MB op 10-02-2022  13:14 uHelaas heb ik net te veel melkzuur toegevoegd aan mijn beslag. Ben nog aan het Maischen. De pH is 4,2.

Moet ik doorgaan of beter gelijk stoppen?

Als de pH tijdens het maischen veel lager is dan bedoeld kun je natriumbicarbonaat, ook wel bekend als zuiveringszout of "baking soda" toevoegen. Veel mensen hebben dat in huis.
Een andere mogelijkheid is het toevoegen van calciumcarbonaat. Dat is een brouwzout vandaar dat ik het in huis heb. Af en toe gebruik ik het bij brouwen van een stout. Door de donkere mouten in je maisch kan de pH-waarde te laag worden. Door calciumcarbonaat te gebruiken verhoog je het gehalte aan calciumionen wat de helderheid van je bier ten goede komt.

brouwerwaldonk

Als je pH te laag is uitgevallen door teveel zuur toe te voegen wees dan heel voorzichtig met natriumbicarbonaat toe te voegen. Het mag echt maar een mespuntje zijn, anders zit je vlug weer te hoog.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-02-2022  07:12 uAls je pH te laag is uitgevallen door teveel zuur toe te voegen wees dan heel voorzichtig met natriumbicarbonaat toe te voegen. Het mag echt maar een mespuntje zijn, anders zit je vlug weer te hoog.

Klopt helemaal.

Peter MB

Bedankt voor de tips. Goed om te weten voor de volgende keer. Ondanks de fouten wordt het steeds leuker maar ook allemaal een stuk duidelijker.

Het staat nu te gisten in mijn klimaatkast die ik voor de eerste keer gebruik.

Hierna wil ik voor het eerst gaan brouwen zonder navulling maar van een recept.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.