Moutprijs stijgt

Gestart door jooprules, 09-02-2022 13:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Broewerke

Ik beoordeel altijd of het mij waard is. Inderdaad zijn veel prijzen gestegen en is het eigenlijk ook logisch. De mout is z'n geld best waard en blijf ik ook kopen. Onze hobby is zo duur nog niet. Ik heb alleen moeite met de verdienste van de tussenhandel. Vraag de landbouwer eens wat ie krijgt voor z'n aardappeltje en wat t kost met een zakje er om. Brouw ze!

Takkie83

Ik denk dat als je de prijzen van nu gaat vergelijken met die uit het gulden tijdperk dat je daar vrij snel depressief van wordt Hans. Je kan er namelijk niks mee. Wel kunnen we kijken naar wie momenteel een redelijke prijs biedt en handelaren met exorbitante prijsstijgingen links laten liggen

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 14-02-2022  19:16 uJe kan er namelijk niks mee.
Je kunt kijken of het meer of minder is gestegen dan de inflatie. Daarmee kun je volgens mij concluderen of het om een schaars of uniek product gaat. Die gaan nl harder omhoog dan de inflatie en dat lijkt dus bij mout voor hobbybrouwers (en andere bierspullen) te gebeuren. Logisch ook als je ziet hoe populair het hobbybrouwen de laatste jaren is geworden. Dan ben je als leverancier wel gek als je daar geen slaatje uit wil slaan. Tijd dus dat er nog meer concurrentie komt en meer weerstand tegen prijsverhogingen bv door alternatieven te zoeken, zoals zelf gist opkweken, mout kopen bij de mouterij of via brouwerij etc. Het is vraag en aanbod en wij zitten aan de vraag kant dus kunnen van daaruit invloed uitoefenen op de prijs. Iedereen dezelfde hoeveelheid voordeel meepikken dus fabrikant, tussenhandel en consument, dat is eerlijk.   

Jeltuh

Ik ben benieuwd wat de oorlog in Ukraine en de sancties naar Rusland doen met de mout prijs.. :-[

seed7

Citaat van: Jeltuh op 07-03-2022  17:31 uIk ben benieuwd wat de oorlog in Ukraine en de sancties naar Rusland doen met de mout prijs.. :-[

Die gaat hard omhoog en als er niet ingezaaid wordt is mout wel het minste probleem in de voedselvoorzieningswereld.

Fractus

Gerst kost op de wereldmarkt maar 25 tot 30 cent per kilo (zie bijvoorbeeld https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen/granen-Nederland voor prijzen van Nederlandse gerst). Ik denk dat het grootste deel van de kosten voor mout die wij betalen niet naar de grondstof gaat, maar naar andere kosten, waaronder veel transport. Ik vermoed dat de stijgende olie- en dus brandstofprijs een grotere invloed heeft dan het tekort aan gerst.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-03-2022  17:33 uis mout wel het minste probleem in de voedselvoorzieningswereld.
Met 25 kg pilsmout en 25 kg munich in de kelder zul je niet snel verhongeren.

seed7

Citaat van: Fractus op 07-03-2022  17:50 uGerst kost op de wereldmarkt maar 25 tot 30 cent per kilo (zie bijvoorbeeld https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen/granen-Nederland voor prijzen van Nederlandse gerst). Ik denk dat het grootste deel van de kosten voor mout die wij betalen niet naar de grondstof gaat, maar naar andere kosten, waaronder veel transport. Ik vermoed dat de stijgende olie- en dus brandstofprijs een grotere invloed heeft dan het tekort aan gerst.

Een prijsstijging in de grondstof zie je in een meervoud in het eindproduct terug. We hebben ons aangeleerd om overal x% marge te pakken in plaats van 0,x Euro.

Takkie83

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2022  18:32 uMet 25 kg pilsmout en 25 kg munich in de kelder zul je niet snel verhongeren.
:hoera:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.