Moutprijs stijgt

Gestart door jooprules, 09-02-2022 13:37 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Ik weet niet of dit algemeen bekend is, maar ik mocht deze week opeens vijf euro meer aftikken voor een 25kg zak pilsmout. Gevraagd om uitleg natuurlijk en naar het schijnt hebben we een slechte zomer gehad met als gevolg een slechte oogst en hogere prijzen voor brouwgerst. Het is maar dat u het weet.

Wijbrouwers

Slechte oogst, stijgende brandstofprijzen dus stijgende transportprijzen, G/W/E is gestegen dus dat moet ook doorberekend worden.

Dus ja, alles wordt wat duurder op dit moment.

biking rebel

Citaat van: jooprules op 09-02-2022  13:37 uIk weet niet of dit algemeen bekend is, maar ik mocht deze week opeens vijf euro meer aftikken voor een 25kg zak pilsmout. Gevraagd om uitleg natuurlijk en naar het schijnt hebben we een slechte zomer gehad met als gevolg een slechte oogst en hogere prijzen voor brouwgerst. Het is maar dat u het weet.
. De prijzen staan op elke site, dus allang bekend ;)

Takkie83

5 euro is best een flinke stijging!

Maar afgelopen zomer was inderdaad redelijk bagger. Niet gemerkt?

Eriks

De pilsmout is per 5 kilo juist 17 cent gedaald sinds september bij onze Poolse vrienden (4,68 versus 4,51)

Rinus

Citaat van: Eriks op 09-02-2022  19:01 uDe pils mout is per 5 kilo juist 17 cent gedaald sinds september bij onze Poolse vrienden (4,68 versus 4,51)
En de verzendkosten dan? Die stijgen dan juist toch ook vanuit Polen kwa brandstofprijs?

Eriks

Citaat van: Rinus op 09-02-2022  19:14 uEn de verzendkosten dan? Die stijgen dan juist toch ook vanuit Polen kwa brandstofprijs?

14,70 is de verzendkosten. Is gelijk gebleven sinds september. Maar je moet voor de grap eens in Nederland alles in je winkelwagentje doen en daar, dan zie je het verschil en weet je of het de moeite waard is. Ik verdien het elke keer terug op mout en hop dat daar veel goedkoper is. En bijkomend is dat ze veel voorraad hebben

hansHalberstadt

Ik zit in de semiconductor industrie en weet dus veel van diodes. Diodes zijn componenten die maar 1 kant op werken. Daarom hebben wij het ook vaak als grapje over de diode werking van prijzen, maw het gaat snel omhoog als er ergens een probleem zit (slechte oogst, brandstof) maar daarna gaat het nooit meer naar beneden als dat is opgelost.

Eriks

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2022  20:41 uIIk zit in de semiconductor industrie en weet dus veel van diodes. Diodes zijn componenten die maar 1 kant op werken. Daarom hebben wij het ook vaak als grapje over de diode werking van prijzen, maw het gaat snel omhoog als er ergens een probleem zit (slechte oogst, brandstof) maar daarna gaat het nooit meer naar beneden als dat is opgelost.
Ik geloof ook in de diode werking haha wij zetten ze op printplaten, maar deze had ik nog niet gehoord
Enige wanneer prijzen dalen is als er een nieuwe prijsvechter de markt betreedt. Of een uitzonderlijke prijzenoorlog zoals we bij de supermarkten hebben gekend. Maar nee.. dit wordt de nieuwe standaard.

Takkie83

...of de vraag neemt af  ;)

hansHalberstadt

Hopen dat er meer aanbod komt. Mensen willen voor hun gevoel toch maar een bepaalde hoeveelheid geld uitgeven. Dus als het ene duurder wordt gaan ze ook op zoek naar andere manieren om weer geld te besparen. Zo kweek ik meestal mijn eigen gisten op (Als 2 van die opbolpakjes als het halve budget is van je brouwsel dan is e veel te winnen immers) en koop ik gewoon de goedkoopste mouten. Ik ben er niet echt van overtuigd dat je het verschil proeft tussen 25 kg mout voor 25 euro of 35. 

hansHalberstadt

ik begrijp dat mout niet meer per 25 kg verstuurd mag worden via de pakket diensten?
bv van der Kooy:
'Zakken van 25 kg worden arbo technisch niet meer met de pakkettendienst verstuurd, maar kunnen worden afgehaald in onze winkel.
Wij verzenden van ons moutassortiment alle soorten per zak van 20 kg.'

Dat maakt het per kg ook weer een dubbeltje duurder.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  10:33 uik begrijp dat mout niet meer per 25 kg verstuurd mag worden via de pakket diensten?
bv van der Kooy:
'Zakken van 25 kg worden arbo technisch niet meer met de pakkettendienst verstuurd, maar kunnen worden afgehaald in onze winkel.

Dat maakt het per kg ook weer een dubbeltje duurder.
Een dubbeltje? Een zak van 20 kg kost het zelfde als voorheen een zak van 25 kg.

Captain Hatteras

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  10:33 uik begrijp dat mout niet meer per 25 kg verstuurd mag worden via de pakket diensten?
bv van der Kooy:

Bij andere webshops versturen ze nog wel gewoon 25kg zakken, Zover ik weet gaan de verzendkosten ook niet omhoog als je meer dan 20kg bestelt bij de overige brouw webshops. dus raar dat die geen last hebben van de arbowet.

Citaat van: jooprules op 09-02-2022  13:37 uIk weet niet of dit algemeen bekend is, maar ik mocht deze week opeens vijf euro meer aftikken voor een 25kg zak pilsmout. Gevraagd om uitleg natuurlijk en naar het schijnt hebben we een slechte zomer gehad met als gevolg een slechte oogst en hogere prijzen voor brouwgerst. Het is maar dat u het weet.

Bij Brouwstore is het in het aflopen halfjaar maar 1 euro omhoog gegaan voor een 25 kg zak Dingemans pilsmout, dus dat is nog te overzien. 

Takkie83

Bij Brouwmaatje is 25 kg Swaen pilsmout nog gewoon 25 euro

Juindorper

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2022  15:18 uBij Brouwmaatje is 25 kg Swaen pilsmout nog gewoon 25 euro
Die was dan al aan de dure kant.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 13-02-2022  15:41 uDie was dan al aan de dure kant.
Kost 25,99 trouwens dus 26 en geen 25.

Takkie83

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  19:10 uKost 25,99 trouwens dus 26 en geen 25.

Stuur maar een tikkie voor die euro :P

Wat zijn jullie gewend dan?

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2022  19:15 uStuur maar een tikkie voor die euro :P

Wat zijn jullie gewend dan?
iI kon nog een rekening van Brouwmarkt terugvinden van april 2018 swaen pilsmout 25 kg voor 18 euro. Als het nu 26 euro is dan is dat een factor 1.44
Dat is 3.5 jaar terug. dat is 11% per jaar dus ver boven de inflatie: https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/Nederland/historische-inflatie/hicp-inflatie-Nederland.aspx, ca 1.5% per jaar  zou nu dus 18*1.015^3.5 =19 euro mogen kosten.

Takkie83

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  19:33 uzou nu dus 18*1.015^3.5 =19 euro mogen kosten.

Ik ben voor!  :brouwen:

Maar ja zoals eerder gezegd; slechte zomer  :weetniet:

En/of een kwestie van vraag en aanbod

Irukandji

Ja inderdaad slechte zomer. Echter als je naar de visboer gaat word de Hollandse nieuwe steeds beter. Elk jaar is een TOPJAAR Nee vetter dan ooit. Weet niet maar dan zou die al 100 kg alleen al aan vet wegen. Maar ok. Het ergste is dat mijn loon niet zo hard meegroei

hansHalberstadt

Als het een slechte zomer is dan is het volgend jaar dus weer normale prijs van dan rond de 20 euro met wat inflatie. We hebben ook hele goede zomers gehad en is toen niet goedkoper geworden, maar ik had al eerder verteld over de diodewerking.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Irukandji op 13-02-2022  19:57 uJa inderdaad slechte zomer. Echter als je naar de visboer gaat word de Hollandse nieuwe steeds beter. Elk jaar is een TOPJAAR Nee vetter dan ooit. Weet niet maar dan zou die al 100 kg alleen al aan vet wegen. Maar ok. Het ergste is dat mijn loon niet zo hard meegroei
in het jaar 2003 had ik 4 haringen voor 5 euro, nu 4 stuks voor 8 euro=inflatie 2.5% per jaar.
 en in 1990 had ik een blikje unox knakworstjes voor 1 gulden 79=0.87 euro nu 2,65. =3.1% inflatie per jaar
 en een Westmalle tripel was toen iets van 1 gulden en 75ct of zoiets 0.85 euro). nu tegen de 2 euro. dus inflatie=2.4% per jaar.
Dus toch een voordeel: de tripel is minder in prijs gestegen dan de knakworstjes.   

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  19:33 uiI kon nog een rekening van Brouwmarkt terugvinden van april 2018 swaen pilsmout 25 kg voor 18 euro. Als het nu 26 euro is dan is dat een factor 1.44
Dat is 3.5 jaar terug. dat is 11% per jaar dus ver boven de inflatie: https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/Nederland/historische-inflatie/hicp-inflatie-Nederland.aspx, ca 1.5% per jaar  zou nu dus 18*1.015^3.5 =19 euro mogen kosten.
Ik heb bij Dingemans vorig jaar eind november 21,52 betaald voor 25 kg pilsmout.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-02-2022  07:52 uIk heb bij Dingemans vorig jaar eind november 21,52 betaald voor 25 kg pilsmout
Dingemans is waarschijnlijk goedkoper dan tussenhandelaren. Maar geeft misschien wel aan dat mout en hobbybrouwspullen een hype artikel aan het worden zijn. Ik heb dat ook een keer gevolgd voor artikelen uit de bouwmarkt. In de jaren 80 kwamen die bouwmarkten sterk op en gingen de prijzen ook sterk omhoog. Ik weet nog dat ik in mijn middelbare schooltijd rond 1980 een rolletje soldeer kon kopen voor iets van 2.5 gulden, dus zeg maar even 1euro 25. Nu kost dat zelfde rolletje iets van 9 euro. dat is dus een factor 7.2 en een inflatie van 6.3% per jaar, dus niet in lijn met de normale spullen.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.