Frequentie invloed op bier schuim

Gestart door pivo, 08-02-2022 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Zag ik net een aflevering op sharktank over een kleine tap die dmv trillingen bierschuim genereerde.
De smaak schijnt dan nog beter te zijn.
Iemand die daar meer over weet ?
https://www.mdpi.com/2306-5710/4/3/53/htm#:~:text=Therefore%2C%20although%20further%20research%20using,processing%20to%20improve%20beer%20quality.

HarryL

Oh, dit is wel leuk om te weten eigenlijk :-)
Ben benieuwd of iemand dit inderdaad weet.

Wijbrouwers

Leuk dat ze het onderzoeken maar de uitkomst zegt al genoeg. Het zou potentieel van invloed kunnen zijn.

Dat is net als het rijpen van Whiskey/wijn met een ultrasoon machine. Zelfde principe als een ultrasoon juwelenreiniger maar dan zet je er een fles in en rijpt de whiskey of wijn.
Ja er wordt wel smaakverschil geproefd, en ja het lijkt er op dat je binnen 30 minuten een "gerijpte" whiskey krijgt maar het resultaat is niet overtuigend.

Lijkt me weer een in het rijtje: We hebben geen geduld en willen sneller bier produceren.

seed7

koop een piezo buzzer en houdt die tegen je glas.

Er was/is en onderzetter van Guinness die precies dat doet, m.b.v. ultrasone trillingen het bier laten opschuimen. Hier een ander model.

Werkt ook prima om je bier op te schuimen vlak voor je het dopje op de fles doet.

Ingo

pivo

Maar verandert de smaak nu echt van het bier ?
Ok vraag ik me af als iets trilt en de bubbles maken het schuim , dan is er toch minder CO2 in het bier  ?

seed7

Citaat van: pivo op 09-02-2022  13:33 uMaar veranderd de smaak nu echt van het bier ?
Ok vraag ik me af als iets trilt en de bubbles maken het schuim , dan is er toch minder CO2 in het bier  ?

Exact. Minder CO2 verandert de smaak.

Probeer het met een Duvel. Neem een injectiespuit met water en spuit een dun straaltje in je glas. Het schuimt op. Wacht even en proef. Herhaal het een aantal keer tot het bier bijna op z'n Engels is. (natuurlijk verdun je ook steeds)

Ingo

Jacques

Citaat van: pivo op 09-02-2022  13:33 uMaar verandert de smaak nu echt van het bier ?

Ja de smaak van je bier verandert echt.
Ingo stelde een eenvoudig proefje voor. Je kunt ook een test doen door verschillende hoeveelheden bottelsuiker te gebruiken.
Het is niet voor niets dat gegevens over het gemiddelde koolzuurgehalte vermeld wordt bij omschrijvingen van bierstijlen.

pivo

Heb maar zon beer bubbler bij ali besteld , grappig en interessant om te testen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.