Gas of elektrische

Gestart door karel62, 07-02-2022 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Ik ben nog maar net bezig met brouwen en een startpakketje van 5 liter gebrouwen.
Ik wil nu een verder gaan een bierpakketje van 20 liter gaan brouwen
Ik moet hier wel een grotere pan voor aanschaffen.
Op de site van Van der Kooy Jubbega staat een pan van Kochstar emaille 27 liter.
Zou ik hier mee van start kunnen gaan of raden jullie mij eventueel iets anders aan?

Jeltuh

Wat is je lange termijn plan? Of heb je die niet?

Je kunt prima starten met een dergelijke pan en een moutzak of hevel filter. Daarmee kun je technisch prima uit de voeten. Heb je goed wat vermogen op gas? Een keramische kookplaat van 2000-2500 Watt kan ook.

Bvk1983

Emaille weckketels kun je ook prima via Marktplaats vinden voor een prikkie. Ik heb er eerder 2 gehad die ik voor 10,- p/s kocht. Geschikt voor gas en inductie.

karel62

Citaat van: Jeltuh op 07-02-2022  21:46 uWat is je lange termijn plan? Of heb je die niet?

Je kunt prima starten met een dergelijke pan en een moutzak of hevel filter. Daarmee kun je technisch prima uit de voeten. Heb je goed wat vermogen op gas? Een keramische kookplaat van 2000-2500 Watt kan ook.

De lange termijn verwachting weet ik niet vandaar dat ik redelijk eenvoudig wil starten

De warmtebron zal het gasfornuis gaan worden

Jeltuh

Leuk! Dan is 20l ook echt wel de max denk ik maar dat is prima, ik brouw zelf ook niet vaak meer.
Brouwen met een brouwzak is dan de makkelijkste weg denk ik.
En koelen in een bak met ijs?

Micha

Citaat van: Bvk1983 op 07-02-2022  22:14 uEmaille weckketels kun je ook prima via Marktplaats vinden voor een prikkie. Ik heb er eerder 2 gehad die ik voor 10,- p/s kocht. Geschikt voor gas en inductie.

Ja, of steek je neus eens binnen bij een kringloopwinkel. Daar staan ze ook nog wel eens voor een paar euro te koop. Jammer genoeg zijn er op het moment geen/weinig rommelmarkten, want daar staat geregeld zo'n pan te koop.

Ik ben zelf ooit met zo'n elektrische weckpan/sappan van de Lidl begonnen (2000 Watt). Dat was op zich prima, maar ik moest wel de deksel er op houden om tot een goede kook te komen. Achteraf bekeken zou ik 'm hebben moeten isoleren. Op marktplaats was echter gauw een 7 kiloWatt brander en een rvs pan gevonden. De pan is een simpele pan zonder sandwich bodem (de zogenaamde "menno pan"). Daarmee ben je met relatief lage investeringen toch aan de gang. Het zal een beetje van de capaciteit van de brander op je gasfornuis en je geduld afhangen of het voor jou een goede optie is, of dat je beter een iets grotere brander kunt nemen.

seed7

Citaat van: karel62 op 08-02-2022  06:46 uDe warmtebron zal het gasfornuis gaan worden

Dan is een emaille pan een prima keuze. Ik brouw al meer dan 40 jaar in een en de zelfde emaille pan. Als je ooit een ander pan wilt kun je hem prima voor spoelwater gebruiken. Hier wordt er ook de goulash en het oliebollenbeslag in gemaakt.

Emaille (glas) is inert en wordt door niets in een normaal huishouden/brouwerij aangetast. H

Het enige is dat je er iets voorzichtiger mee moet zijn dan met RVS. Je kunt er schilfers emaille af stoten en dan gaat het ijzer er onder roesten.

De pan werkt ook prima op inductieplaten voor als we van het gas af moeten.

Ingo

Eric v B

Persoonlijk zou ik voor een analoge RVS elektrische weckketel gaan.
  • Voor als we van het gas af moeten  ;)
  • Op diverse manieren regelbaar (de ingebouwde thermostaat, BrewPi, T-Control, Arduino, etc., etc.
  • Waar een WCD is kun je brouwen.
  • Geen gedoe met gasflessen
  • RVS pan is redelijk eenvoudig aan te passen (kraan, temp. sensor, etc.)

Luiaard

Ik gebruik sinds 6 jaar een 21 liter RVS pan op een 'gewoon' gasfornuis. Maischen is voor mij meestal opwarmen naar de juiste temperatuur en vervolgens het gas uit (ik doe dan een 'isolatiejas' om de pan). Meestal blijft de temperatuur dan constant en hoef ik alleen voor de eerstvolgende stap het gas weer aan te zetten. Ik gebruik vervolgens een hevelfilter om te filteren. Koken gaat ook prima. Het duurt wel even voordat het eenmaal kookt (c.a. 20 min.), maar zodra dit zover is krijg ik een mooie 'rollende' kook (wel met afzuigkap voluit!). Na het koken gaat er een spiraalkoeler in de pan en op c.a. 20 graden Celsius gaat het naar het gistvat. Ik brouw hiermee telkens 15-20 liter (bij 20 liter voeg ik 5 liter water direct toe aan het gistvat en stel ik mijn recept af).

Nog steeds ben ik hier zeer tevreden mee en ik heb niet het gevoeld dat mijn brouwproces sneller of beter zal zijn met andere apparatuur. Het enige wat ik onlangs aangepast heb is dat ik een tweede pan heb aangeschaft om direct na het overhevelen te kunnen koken (eerder gebruikte ik hiervoor het gistvat als tussenopvang). Dit scheelt weer c.a. 15 minuten in het gehele proces.

Kortom, indien je een goed gasfornuis hebt en je bent tevreden over de manier van brouwen dan is een pan op gasfornuis een prima oplossing. Overigens zijn RVS-pannen in 20-70 liter goedkoop verkrijgbaar op Marktplaats (onlangs een tweede 21l pan voor € 20 gekocht) óf nieuw via hobbybrouwshop.nl/brouwpannen (de zogenoemde Menno-pannen). Persoonlijk kan ik daarbij een hevelfilter aanraden, zodra je deze goed werkende hebt kun je echt prima brouwen en ook gemakkelijk variëren met het gewenste volume maisch- + spoelwater. Ook haal je het meeste uit je granen met een hevelfilter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.