'Second Date' hop gebruiken

Gestart door Koenders, 07-02-2022 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Koenders

Dag allemaal,

Zo af en toe koop ik een bier in blik bij de plaatselijke slijter, waar in de naam 'second date' terugkomt.
Dit zou moeten betekenen dat de koudhop die eerder in een ander bier is gebruikt, opnieuw wordt gebruikt in een nieuw bier.
Ik heb sinds ik koudhop gebruik, al mijn zakjes die ik weer uit het vat heb gehaald bewaard in de vriezer. Ik kan me voorstellen dat de aromastoffen er al zo goed als uit zijn, dus dat je hem beter kan gebruiken als bitterhop.

'Waarom zou je dat doen?' zul je je misschien afvragen. Eigenlijk vooral 'omdat het misschien wel kan', want ik heb het nou eenmaal bewaard.  ::)
En wie weet kan het geen kwaad, om je hop maximaal te gebruiken.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben, en of dit goede ervaringen waren, of totale onzin.
Hoor graag!

Jacques

Nooit gedaan en zal het ook niet snel doen. Wat dit betreft ben ik geen zuinige Hollander. 
Naar mijn idee voegt het niet veel toe. Ook bij hop die je gebruikt hebt voor het koudhoppen zijn na gebruik de meeste bitterstoffen opgelost in het bier. Dat je minder bitterheid proeft komt doordat de bitterstoffen (alfzazuren) niet geïsomeriseerd zijn.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-02-2022  22:54 uNaar mijn idee voegt het niet veel toe.

Idee komt natuurlijk van rockcity... Schijnt een prima bier te zijn... of het wat toevoegt kun je natuurlijk over discussiëren. Maar het idee/verhaal is natuurlijk wel briljant ivm het hergebruiken van je afvalstroom  :brouwen:

seed7

Het principe werd veel in het Engelse brouwen gebruikt. Direct na de kookketel gaat het wort naar de "hopback" en vervolgens naar de koeler. De hop is in de hopback maar kort in contact met het wort. Er wordt veel smaak uit gehaald en er is maar weinig isomerisatie, dus is de hop in de volgende batch als bitterhop bruikbaar.

Het zelfde kan natuurlijk voor koudhop.

Ingo

hansHalberstadt

De drijfveer bljjft kostenbesparing wat voor bedrijven erg belangrijk blijft. De nadelen zullen dan afgewogen weorden tegen dat voordeel. Voor ons betekent het denk ik altijd een nadeel en meer risico bv op besmetting. Of kan iemand een voordeel noemen.? 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2022  11:44 uVoor on betekent het denk ik altijd een nadeel en meer risico bv op besmetting.

:weetniet: :weetniet: Hoe dan ? je kookt het mee... ^-^

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-02-2022  11:29 uHet principe werd veel in het Engelse brouwen gebruikt. Direct na de kookketel gaat het wort naar de "hopback" en vervolgens naar de koeler. De hop is in de hopback maar kort in contact met het wort. Er wordt veel smaak uit gehaald en er is maar weinig isomerisatie, dus is de hop in de volgende batch als bitterhop bruikbaar.

Het zelfde kan natuurlijk voor koudhop.

Dat er geen isomerisatie heeft plaatsgevonden wil niet zeggen dat de bitterstoffen nog steeds in lupulinekorrels zitten...
Al na zo'n 15 minuten zijn nagenoeg alle bitterstoffen opgelost in het wort. Het hergebuiken van die hop is meer een marketingverhaal dan dat het iets toevoegt.

middelaersch

Citaat van: Koenders op 07-02-2022  20:06 uDag allemaal,

Zo af en toe koop ik een bier in blik bij de plaatselijke slijter, waar in de naam 'second date' terugkomt.
Dit zou moeten betekenen dat de koudhop die eerder in een ander bier is gebruikt, opnieuw wordt gebruikt in een nieuw bier.
Ik heb sinds ik koudhop gebruik, al mijn zakjes die ik weer uit het vat heb gehaald bewaard in de vriezer. Ik kan me voorstellen dat de aromastoffen er al zo goed als uit zijn, dus dat je hem beter kan gebruiken als bitterhop.

'Waarom zou je dat doen?' zul je je misschien afvragen. Eigenlijk vooral 'omdat het misschien wel kan', want ik heb het nou eenmaal bewaard.  ::)
En wie weet kan het geen kwaad, om je hop maximaal te gebruiken.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben, en of dit goede ervaringen waren, of totale onzin.
Hoor graag!

Ik zou zeggen probeer het uit en deel je ervaringen hier.
Zelf zie er eerlijk gezegd niks in. Het effect is denk ik vergelijkbaar met een oud theezakje opnieuw gebruiken, dat geeft slappe smakeloze thee.

Koenders

Bedankt voor jullie reacties, dat helpt.

Het staat buiten kijf dat ik dat ga uitproberen. Ik zat te denken aan een zo basaal mogelijke moutstort (100% pils), eenvoudig maischschema van twee stappen, en een neutrale gist zoals US-05.
Ideeën altijd welkom!

Het lijkt me duidelijk dat als het lekker wordt, je een bier hebt gebrouwen dat nagenoeg niet is na te maken. Tenzij je meermaals hetzelfde bier hebt gebrouwen en daarvan de hop bewaart. Dan moet je dus eigenlijk twee keer precies hetzelfde doen, en daarna ook nog eens twee keer het experiment precies hetzelfde uitvoeren.  :nut: Ik denk dat ik er genoegen mee neem als het goed smaakt.
Ik zal mijn bevindingen hier dan delen. Wie weet hebben we er allemaal nog wat aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 09-02-2022  12:15 u:weetniet: :weetniet: Hoe dan ? je kookt het mee... ^-^
Al bedorven en bijsmaakjes voordat het de kookketel ingaat.

Koenders

Citaat van: hansHalberstadt op 09-02-2022  20:34 uAl bedorven en bijsmaakjes voordat het de kookketel ingaat.

Ook als je het luchtdicht in de vrieskast bewaart?

Jacques

Citaat van: Koenders op 09-02-2022  20:43 uOok als je het luchtdicht in de vrieskast bewaart?

Als het na "oogsten" de hop meteen is ingevroren zal er inderdaad weinig bederf zijn.
Het invriezen betekent wel gebruik van extra energie, heel erg milieuvriendelijk is naar mijn idee deze methode niet.

Koenders

Citaat van: Jacques op 09-02-2022  20:58 uAls het na "oogsten" de hop meteen is ingevroren zal er inderdaad weinig bederf zijn.
Het invriezen betekent wel gebruik van extra energie, heel erg milieuvriendelijk is naar mijn idee deze methode niet.

Hop bewaren in de vriezer doe ik überhaupt al, zoals waarschijnlijke vele anderen. Die vriezer staat hoe dan ook al aan, dus hoe meer en in zit hoe beter. Ik ben benieuwd hoe je het zou kunnen onderbouwen dat het minder milieuvriendelijk is dan de hop weggooien na gebruik.

Jacques

Citaat van: Koenders op 09-02-2022  21:28 uHop bewaren in de vriezer doe ik überhaupt al, zoals waarschijnlijke vele anderen. Die vriezer staat hoe dan ook al aan, dus hoe meer en in zit hoe beter. Ik ben benieuwd hoe je het zou kunnen onderbouwen dat het minder milieuvriendelijk is dan de hop weggooien na gebruik.

Om te zorgen dat de hop ingevroren wordt is extra energie nodig...
Daarnaast is het "goede" uit de hop. De vriezer laten werken voor hop die nog niet gebruikt is, is een veel beter idee.

tdp

Dat klopt niet Jacques;

"Energieverbruik (oude) vriezers

Een vriezer is een echte energieslurper. Dat komt doordat vriezers net als koelkasten altijd aanstaan en een temperatuur van onder de 0 °C constant moeten houden. Dat kost veel elektriciteit. Een handige tip: vriezers vragen minder elektriciteit om te koelen als ze vol zitten dan wanneer ze leeg zijn. Als de diepvries leeg is, ontstaan er ijslaagjes aan de wanden. Een diepvriezer verbruikt ongeveer 10% meer energie per ijslaag van 2 millimeter. Stop de vriezer dus zo vol mogelijk. Als er niet genoeg etenswaren in zitten kunnen de lege holtes worden opgevuld met plastic flessen gevuld met water of piepschuim. Daarnaast helpen dingen die in de ijskast liggen en gekoeld zijn om de diepvriezer op temperatuur te houden."

https://kennisbank.regionaalenergieloket.nl/slimme-tips/6-energieslurpers/

Eric v B

Citaat van: Jacques op 08-02-2022  22:54 uWat dit betreft ben ik geen zuinige Hollander.

Bourgondische Brabander!  :)

Jacques

Citaat van: tdp op 10-02-2022  10:12 uDat klopt niet Jacques;
Invriezen is energie onttrekken...
Als je je vriezer wilt vullen kun je dat het beste doen met niet eerder gebruikte hop.

middelaersch

Hmm, hobbybrouwen en milieu....  :weetniet:

Als je je bij het hobbybrouwen laat leiden door milieu-aspecten is er natuurlijk maar een conclusie mogelijk: onmiddellijk stoppen met die grappenmakerij, en je biertjes bij de supermarkt gaan halen. Als je kijkt hoeveel energie, water en grondstoffen wij hobbyisten nodig hebben om een litertje bier te produceren,  dat staat in geen enkele verhouding tot de efficiency waarmee de grote industriële brouwers tegenwoordig werken.

Ik vind het een leuke hobby, en accepteer gewoon dat mijn biertjes niet op de meest milieu-vriendelijke manier tot stand komen. Houd jezelf niet voor de gek  :biersmile:

Eriks

Citaat van: Jacques op 11-02-2022  00:04 uInvriezen is energie onttrekken...
Als je je vriezer wilt vullen kun je dat het beste doen met niet eerder gebruikte hop.

Laten we eens aannemen dat je 30 gram gaat invriezen van je second use hop. Dat valt toch compleet in het niet tegen je 800 grams brood dat je er in stopt. Of je pak 450 gram spinazie. Of je stukje vlees van 150 gram per stuk
Die impact is maar marginaal en weggooien is nog vele malen slecht voor het milieu, want dan rijdt een vrachtwagen van het veld naar een fabriek, naar een dc, naar een winkel en jij zelf met de auto naar deze winkel om je nieuwe pakje hop te kopen (plus veel extra's, blijft een hobby)

Jacques

Citaat van: middelaersch op 11-02-2022  01:27 uHmm, hobbybrouwen en milieu....  :weetniet:

Als je je bij het hobbybrouwen laat leiden door milieu-aspecten is er natuurlijk maar een conclusie mogelijk: onmiddellijk stoppen met die grappenmakerij, en je biertjes bij de supermarkt gaan halen. Als je kijkt hoeveel energie, water en grondstoffen wij hobbyisten nodig hebben om een litertje bier te produceren,  dat staat in geen enkele verhouding tot de efficiency waarmee de grote industriële brouwers tegenwoordig werken.

Ik vind het een leuke hobby, en accepteer gewoon dat mijn biertjes niet op de meest milieuvriendelijke manier tot stand komen. Houd jezelf niet voor de gek  :biersmile:
Het klopt dat de grote commerciële brouwerijen veel effectiever met grondstoffen en energie omgaan dan wij hobbybrouwers. Maar dan nog kunnen we met kleine beetjes bijdragen aan een beter milieu.
Waar het mij in dit topic over gaat is of het zinvol is om koudhop in de vriezer te bewaren om in een ander brouwsel te gebruiken. Mijn inziens kun je het beste koudhop na gebruik wegdoen. Het goede is er al uit. Ondanks dat koudhop beperkt bijdraagt aan de bitterheid zijn de alfazuren wel uit de lupulinekorrels. Dit blijkt ook uit het feit dat koudhop bijdraagt aan de bitterheid terwijl uit analyses de IBU-waarde niet wezenlijk hoger is. Dit komt doordat de alfazuren vrij snel uit de lupulinekorrels vrijkomen. De niet-geïsomeriseerde alfazuren, die dus in het bier zitten en niet meer in de hop, dragen wel bij aan de bitterheid, zij het dat de bitterheid veel minder is dan van geïsomeriseerde alfazuren.
Overigens is heel het idee van koudhoppen dat de lupulinekorrels geopend worden. Ook de hopaomastoffen zitten in de lupulinekorrels. Die wil je zo veel mogelijk in je bier hebben, maar daarmee komen dus ook alfazuren in je bier.
Second use hop is net zo iets als een brouwsel maken van de bostel overgebleven van een zwaar brouwsel. Daar komt ook niet veel goeds van... Dat Rock City een hele mooie IPA brouwt met het gebruik van dergelijke ligt aan hun brouwkwaliteiten. Daar hebben ze deze hop niet voor nodig. Zoals ik al eerder schreef is "second date hop" een mooi marketing verhaal.

Zie ook https://www.scielo.br/j/cta/a/dLFs58GLm7fyBcwtPCMrv9k/?lang=en&format=pdf

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-02-2022  00:04 uInvriezen is energie onttrekken...

De smeltwarmte van ijs is 334 kJ/kg. Een vriezer verpompt ca 3 x zoveel warmte als hij aan elektra verbruikt. Dus om 1 kg afgewerkte hop (vooral water) in te vriezen heb je ca 100 kJ aan energie nodig uit het net. En een kWh is 1000 Watt x 3600s=3.6MJ, dus heb je ca 0.036 kWh nodig om een kg in te vriezen. Dat is dus te verwaarlozen tov het energieverbruik van de vriezer om het hele ding op -18 graden te houden. (ca 0.6kwh/dag)
Dus het is niet het invriezen wat de energie kost maar het ingevroren houden.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2022  05:09 ude smeltwarmte van ijs is 334 kJ/kg. en een vriezer verpompt ca 3 x zoveel warmte als hij aan elektra verbruikt. Dus om 1 kg afgewerkte hop (vooral water) in te vriezen heb je ca 100kJ aan energie nodig uit het net. En een kwh is 1000watt x 3600s=3.6MJ, dus heb je ca 0.036 kwh nodig om een kg in te vriezen. Dat is dus te verwaarlozen tov het energieverbruik van de vriezer om het hele ding op -18 graden te houden. (ca 0.6kwh/dag)
Dus het is niet het invriezen wat de energie kost maar het ingevroren houden.

Volgens mij vergeet je wat mee te rekenen. Om een liter water van zeg +20 naar -18 te krijgen kost veel meer energie dan 334 kJ/kg.

Maar in principe heb je wel gelijk: het meeste energie kost het om die vriezer op -18 te houden.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 12-02-2022  17:17 uVolgens mij vergeet je wat mee te rekenen. Om een liter water van zeg +20 naar -18 te krijgen kost veel meer energie dan 334 kJ/kg.

Ja klopt. Had ik even verwaarloosd.
Met 4.2 Jjoule/g/°C voor water  en 2.2 voor ijs kost dat per kg: 84 kJ (20->0) en 39kJ (0->-18) samen 123 kJ/kg.
Maar maakt het verhaal inderdaad niet anders.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.