Waterprofielen delen Brewfather

Gestart door erho, 05-02-2022 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

erho

Omdat ik wil beginnen met aanpassingen in het waterprofiel van mijn batch naar het profiel passend bij de bierstijl die ik ga brouwen, heb ik de gegevens opgevraagd bij het waterbedrijf. Via de site van het waterbedrijf WMD werden nl. sommige waardes niet gegeven. Voor de brouwers in de omgeving Assen deel ik hierbij de waardes die van belang zijn voor Brewfather.
Misschien zijn er meerdere regio's waar de gegevens niet direct digitaal verkrijgbaar zijn en/of leden die hun gegevens willen delen.

Gegevens WMD:
Ca2        47
Mg2+      6
Na+       15
Cl          20
SO42      2
HCO3    179

hobbyman

Goed initiatief, maar dan kun je beter de topic titel aanpassen dat je watergegevens voor brewfather wil delen omgeving assen. Zo is het erg algemeen.

erho

Citaat van: hobbyman op 05-02-2022  13:02 uGoed initiatief, maar dan kun je beter de topic titel aanpassen dat je watergegevens voor brewfather wil delen omgeving assen. Zo is het erg algemeen.

Ik heb de titel aangepast naar "Waterprofielen delen Brewfather".
Het was mijn bedoeling dat misschien meerdere mensen hun profielen gaan delen.

Erwin

Hopfenfox

Bij deze, voor Heel in Limburg:

Gegevens WML:
Ca2        71
Mg2+      8
Na+       25
Cl          40
SO42      45
HCO3    210

Let wel dat ze elk kwartaal wijzigen, al zijn de variaties gering.

oneman

Hier de gegevens voor Almere en andere leveringsgebieden van pompstation Fledite (eigendom Vitens). Deze gegevens zijn van december 2021 (https://www.vitens.nl/-/media/files/waterkwaliteitsoverzichten/wz_mpb-fledite.pdf?la=nl-nl)

Calcium - Ca2+29
Magnesium - Mg2+2,35
Natrium - Na+8,17
Chloride - Cl9
Sulfaat - SO428
Bicarbonaat - HCO393

oneman

Jacques

Citaat van: erho op 05-02-2022  12:39 uOmdat ik wil beginnen met aanpassingen in het waterprofiel van mijn batch naar het profiel passend bij de bierstijl die ik ga brouwen, heb ik de gegevens opgevraagd bij het waterbedrijf. Via de site van het waterbedrijf WMD werden nl. sommige waardes niet gegeven. Voor de brouwers in de omgeving Assen deel ik hierbij de waardes die van belang zijn voor Brewfather.
Misschien zijn er meerdere regio's waar de gegevens niet direct digitaal verkrijgbaar zijn en/of leden die hun gegevens willen delen.

Gegevens WMD:
Ca2        47
Mg2+      6
Na+       15
Cl          20
SO42      2
HCO3    179

Bijna alle waterleidingbedrijven hebben de watersamenstellingen per gemeente op hun webstie staan. Omdat er wel eens wat verandert aan de plek waar je water vandaan komt en ook de behandeling kan veranderen kun je het beste periodiek de website van je waterleidingbedrijf raadplegen. Het is soms flink zoeken voordat de de informatie gevonden hebt.

De gegevens van Assen had ik zo gevonden...
https://wmd.nl/drinkwater/samenstelling-drinkwater/
Op de webpagina staat ook helemaal bovenaan wanneer de analyse heeft plaatsgehad. Heel netjes van de WMD.

erho

Citaat van: Jacques op 05-02-2022  21:13 uBijna alle waterleidingbedrijven hebben de watersamenstellingen per gemeente op hun webstie staan. Omdat er wel eens wat verandert aan de plek waar je water vandaan komt en ook de behandeling kan veranderen kun je het beste periodiek de website van je waterleidingbedrijf raadplegen. Het is soms flink zoeken voordat de de informatie gevonden hebt.

De gegevens van Assen had ik zo gevonden...
https://wmd.nl/drinkwater/samenstelling-drinkwater/
Op de webpagina staat ook helemaal bovenaan wanneer de analyse heeft plaatsgehad. Heel netjes van de WMD.

Bedankt Jacques,
Deze webpagina heb ik geraadpleegd, daarbij wordt gevraagd om je postcode. Maar als je de postcode invult blijkt dat bij Narium, Chloride en Sulfaat geen waardes worden aangegeven. Daarom heb ik contact opgenomen met het waterbedrijf. Deze heeft mij de waardes gegeven. Vandaar mijn bijdrage.
Mocht deze topic overbodig zijn dan mijn excuus. Ik ben nieuw op het forum.

Erwin

Jacques

Citaat van: erho op 05-02-2022  23:38 uBedankt Jacques,
Deze webpagina heb ik geraadpleegd, daarbij wordt gevraagd om je postcode. Maar als je de postcode invult blijkt dat bij Narium, Chloride en Sulfaat geen waardes worden aangegeven. Daarom heb ik contact opgenomen met het waterbedrijf. Deze heeft mij de waardes gegeven. Vandaar mijn bijdrage.
Mocht deze topic overbodig zijn dan mijn excuus. Ik ben nieuw op het forum.

Erwin

Vul voor de postcode als voorbeeld 9402AB in (een postcode bestaat uit 6 tekens). Dan krijg je een overzicht met mineralen met daarin natrium, chloride en sulfaat.
Bij nagenoeg alle waterleidingbedrijven zijn de analyses op hun website te vinden.

erho

Citaat van: Jacques op 05-02-2022  23:48 uVul voor de postcode als voorbeeld 9402AB in (een postcode bestaat uit 6 tekens). Dan krijg je een overzicht met mineralen met daarin natrium, chloride en sulfaat.
Bij nagenoeg alle waterleidingbedrijven zijn de analyses op hun website te vinden.
Heb het net gedaan. Maar krijg alleen de wettelijke norm, en geen waardes. Er staat bij de waardes een streepje, wat volgens het document betekent dat er geen meting is.
Het waterbedrijf heeft de waardes via mail aangeleverd, en deze wilde ik graag delen. Mogelijk is de topic overbodig.

Jacques

Citaat van: erho op 06-02-2022  11:12 uHeb het net gedaan. Maar krijg alleen de wettelijke norm, en geen waardes. Er staat bij de waardes een streepje, wat volgens het document betekent dat er geen meting is.
Het waterbedrijf heeft de waardes via mail aangeleverd, en deze wilde ik graag delen. Mogelijk is de topic overbodig.

Snap ik niet. Wat is jouw postcode? (We hebben het toch over Assen, de hoofdstad van Drenthe?)

erho

Citaat van: Jacques op 06-02-2022  14:04 uSnap ik niet. Wat is jouw postcode? (We hebben het toch over Assen, de hoofdstad van Drenthe?)
Ook de postcode die jij opgaf. 9402AB is inderdaad in Assen. Eenheid en wettelijke norm worden wel aangegeven. Maar minimum, gemiddelde, en maximum over de aangeven periode staan niet ingevuld. Er staat alleen een streep waarvan onderin het document wordt gezegd "geen meting uitgevoerd". Vandaar dat ik het heb opgevraagd bij het WMD, en heb en de gegevens heb gedeeld op het forum. Ik dacht dat misschien meer brouwers hier tegenaan liepen. Maar mogelijk speelt dit niet in andere regio's.

Erwin

Jacques

Citaat van: erho op 06-02-2022  15:12 uOok de postcode die jij opgaf. 9402AB is inderdaad in Assen. Eenheid en wettelijke norm worden wel aangegeven. Maar minimum, gemiddelde, en maximum over de aangeven periode staan niet ingevuld. Er staat alleen een streep waarvan onderin het document wordt gezegd "geen meting uitgevoerd". Vandaar dat ik het heb opgevraagd bij het WMD, en heb en de gegevens heb gedeeld op het forum. Ik dacht dat misschien meer brouwers hier tegenaan liepen. Maar mogelijk speelt dit niet in andere regio's.

Erwin

Je hebt gelijk. Die waardes zijn niet ingevuld. Bijzonder! Het feit dat je ze hebt kunnen opvragen getuigd van het feit dat ze deze gegevens wel hebben.

Het lijkt mij dat de WMD nog wat te doen heeft. In ieder geval zijn wateranalyses van bijna elk pompstation in Nederland zo terug te vinden op de websites van de waterleidingbedrijven.

Fractus

Ik heb ervaring met evides en oasen. Evides (regio Rotterdam) heeft netjes alle waarden op de website staan. Oasen heeft ook een heel meetrapport online staan, maar daar ontbreken toch essentiële waardes voor het brouwen. Er worden geen waardes voor calsium en magnesium gegeven. Dit was trouwens heel simpel op te lossen: heb contact gezocht met het waterbedrijf en ze hebben netjes alle meetwaarden voor calsium en magnesium opgestuurd. Dus dat is altijd nog een optie als je informatie zoekt ;)

Edwin brouwt

En hier de gegevens van Amsterdam.

MH

En hier van Veghel eo.
Ik woon zelf in Uden.

Veghel.pdf

Menno90

We zien in de lijst van de waterleverancier zijn de eenheden b.v. CA of MG. In de berekening (in b.v. Brewfather) zijn de eenheden aangeduid in CA2+ of MG2+. Kunnen we de getallen van de waterleverancier aanhouden of moeten we dit nog omrekenen?

Thijs1985

Citaat van: Menno90 op 10-03-2024  15:37 uWe zien in de lijst van de waterleverancier zijn de eenheden b.v. CA of MG. In de berekening (in b.v. Brewfather) zijn de eenheden aangeduid in CA2+ of MG2+. Kunnen we de getallen van de waterleverancier aanhouden of moeten we dit nog omrekenen?

Calcium, magnesium etc is in het water aanwezig als ion, dus officieel gezien moet er een lading bij staan. In veel rapportages staat de lading niet vermeld, maar wordt uiteraard wel het ion bedoeld. Je kunt de waarde 1 op 1 overnemen, geen omrekening nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.