Wanneer fust carboniseren ?

Gestart door Ricardofayd, 03-02-2022 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Ricardofayd

Hoi forumleden,

Me brouwsel heb ik afgelopen woensdag afgevuld in een 20 liter fust. Ik heb bij het brouwsel geen suikers toegevoegd voor de hergisting.
Ik wil namelijk mijn fust gaan carboniseren.

Echter wanneer is het de juiste moment om dit te doen? Is dit direct? Of pas een aantal dagen voor dat je het fust wil gaan koppelen aan de installatie?
Het is namelijk nog jongbier en wil het graag nog even goed laten rusten om beter bier te krijgen.

Fust heb ik eerst met koolzuur gevuld om het zuurstof eruit te duwen.
Hoe zit dit eigenlijk met pils fusten die je bij een groothandel koopt? Zijn deze al gecarboniseerd? Zit hier al koolzuur in?  ( misschien beetje domme vraag  ::) )

bultje76

Citaat van: Ricardofayd op 03-02-2022  14:33 uHoi forumleden,

Me brouwsel heb ik afgelopen woensdag afgevuld in een 20 liter fust. Ik heb bij het brouwsel geen suikers toegevoegd voor de hergisting.
Ik wil namelijk mijn fust gaan carboniseren.

Echter wanneer is het de juiste moment om dit te doen? Is dit direct? Of pas een aantal dagen voor dat je het fust wil gaan koppelen aan de installatie?
Het is namelijk nog jongbier en wil het graag nog even goed laten rusten om beter bier te krijgen.

Direct op CO2 zetten is mijn advies. Zonder druk heb je waarschijnlijk ook meer kans dat de keg niet goed afsluit en je wellicht oxidatie effecten gaat krijgen. Je kunt je bier gewoon op kamer temperatuur laten rusten daarna, als je graag je bier de tijd wil geven om wat te rijpen.

Citaat van: Ricardofayd op 03-02-2022  14:33 uFust heb ik eerst met koolzuur gevuld om het zuurstof eruit te duwen.
Hoe zit dit eigenlijk met pils fusten die je bij een groothandel koopt? Zijn deze al gecarboniseerd? Zit hier al koolzuur in?  ( misschien beetje domme vraag  ::) )

Fusten met bier zijn al gecarboniseerd door de fabrikant. De CO2 fles wordt alleen gebruikt om het bier er uit te duwen.

Ricardofayd

Citaat van: bultje76 op 03-02-2022  15:08 uDirect op CO2 zetten is mijn advies. Zonder druk heb je waarschijnlijk ook meer kans dat de keg niet goed afsluit en je wellicht oxidatie effecten gaat krijgen. Je kunt je bier gewoon op kamer temperatuur laten rusten daarna, als je graag je bier de tijd wil geven om wat te rijpen.

CO2 fles aangesloten laten tijdens het rusten? Of eenmalig even druk opvoeren en daarna weer ontkoppelen?

Bram86

Citaat van: Ricardofayd op 03-02-2022  15:48 uCO2 fles aangesloten laten tijdens het rusten? Of eenmalig even druk opvoeren en daarna weer ontkoppelen?

Op druk laten komen en daarna loskoppelen. In brewfather kun je zien hoelang op hoeveel bar en op welke temperatuur. Daarnaast zijn er ook wel schema's te vinden hier en daar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.