Vervanger voor Saaz Hop?

Gestart door Freggel, 03-02-2022 08:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Ik heb onlangs een recept gebrouwen dat eigenlijk heel erg goed is gelukt, echter om er toch een beetje afwisseling in te houden zou ik wel eens een andere hop willen proberen en ben benieuwd wat ik als vervanger goed zou kunnen gebruiken?

Het recept is dit:

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min
Mash Out — 78 °C — 10 min

Mouten (4.49 kg)
4.49 kg (77.4%) — The Swaen Pilsner Malt — Graan — 3.8 EBC
Overige (1.31 kg)
1.31 kg (22.6%) — Cane (Beet) Sugar — Suiker — 0 EBC

Hop (91.1 g)
31.1 g (14 IBU) — Saaz 3.5% — Koken — 60 min
60 g (13 IBU) — Saaz 3.5% — Koken — 15 min

Gist
1.1 pakje — Wyeast Labs 1388 Belgian Strong Ale 76%

lier

In de basis is dit natuurlijk een smash bier (single malt single hop) en daar zijn een berg recepten van te vinden, het is een goede manier om je mout en hop te leren kennen.

Kijk eens naar het smaakprofiel van de verschillende hoppen dan kan je richting geven aan hoe je bier gaat smaken als het klaar is.

Probeer je recept eens met Cascade of Challenger hop ook met Fuggles heb ik al eens een keurig bier gebrouwen volgens het smash principe.

Bvk1983

Ik heb vorig weekend het recept uit het topic 'prijswinnende tripel' gebrouwen. Die bestaat uit pilsmout, suiker en Cascade hop en zou een goede combinatie moeten zijn.

Freggel

Citaat van: Bvk1983 op 03-02-2022  09:19 uIk heb vorig weekend het recept uit het topic 'prijswinnende tripel' gebrouwen. Die bestaat uit pilsmout, suiker en Cascade hop en zou een goede combinatie moeten zijn.

Daarvan staat nu net de 2de batch op de fles sinds maandag :) die is ook erg lekker, maar gebruikt wel een heel ander gist.
Dit recept wat ik plaats heeft een vergisting van 6-8 weken ;)

Freggel

Citaat van: lier op 03-02-2022  09:10 uIn de basis is dit natuurlijk een smash bier (single malt single hop) en daar zijn een berg recepten van te vinden, het is een goede manier om je mout en hop te leren kennen.

Kijk eens naar het smaakprofiel van de verschillende hoppen dan kan je richting geven aan hoe je bier gaat smaken als het klaar is.

Probeer je recept eens met Cascade of Challenger hop ook met Fuggles heb ik al eens een keurig bier gebrouwen volgens het smash principe.

Klopt, ik ben inderdaad terug naar de smash recepten juist om beter de ingredienten te leren kennen.
Ik merkte dat ik van alles aan het doen was qua recepten, maar steeds compleet anders waardoor niets echt perfect was :)

Wat betreft de Cascade of Challenger, gewoon dezelfde verhoudingen aanhouden?

Top overzicht trouwens!

PDGRRR

Bovenstaande reacties zijn zeer goede tips.

Als je enigszins "klassiek" wilt blijven zou je Fuggles of East Kent Goldings kunnen kiezen. Of als je juist een beetje wilt experimenteren zou je kunnen gaan voor El Dorado of Wai-Iti. Een paar jaar terug heb ik een single hop wheat ale gebrouwen met El Dorado en die smaakte prima. Mijn ervaring met El Dorado is dat deze lang niet zo bitter is als je zou verwachten met die alpha's. Volgens BrouwVisie had die wheat ale een IBU van 51, maar zo smaakte hij niet. Wai-Iti zit qua alpha's ongeveer op hetzelfde niveau als Saaz, dus die hopgiften zou je 1-op-1 over kunnen nemen.

Hallertau Blanc is misschien ook nog wel een leuke optie. Heb ik vorig jaar een saison mee gebrouwen.

Hopfenfox

Heb laatst een tweede versie van een eenvoudige blonde gebrouwen met Motueka in plaats van Saaz in de eerste versie. Motueka zou een soort fruitige Saaz moeten zijn, en afgaande op het resultaat klopt dat. Niet te overheersend fruitig, maar net een andere afdronk dan 'gewoon' Saaz.

seed7

Citaat van: Freggel op 03-02-2022  08:57 uzou ik wel eens een andere hop willen proberen en ben benieuwd wat ik als vervanger goed zou kunnen gebruiken?

Alles behalve Saaz.

In een dergelijk eenvoudige bier kan alles, het enige dat je je kunt afvragen of de hop bij het gistprofiel past.

Ingo

lier

Citaat van: Freggel op 03-02-2022  09:37 uWat betreft de Cascade of Challenger, gewoon dezelfde verhoudingen aanhouden?

Wel de bitterheid doorrekenen uiteraard

jpt

De laatste tijd ben ik Lublin (Lubelski) gaan waarderen. Dat is een Pools hop, ook wel wilde Saaz genoemd  :D

Freggel

Ik heb een paar weken terug weer het recept uit de eerste post in dit topic gebrouwen dit keer met wat korianderzaad. Dit blijft een van m'n favoriete recepten om verder door te ontwikkelen

Nu heb ik onlangs 150gr Cascade gekregen uit een eigen kweek, ik ben wat wezen zoeken maar kom nergens een recept tegen met dit gist en Cascade hop. Ik ben benieuwd  naar jullie ideeen om hier iets van te brouwen met de Cascade hop dus. 20 liter en 6 weken vergisten en ondrinkbaar vind ik ook zonde :)

Evt een ander gist is ook prima, maar liefst wel een smash (blond, tripel, ipa)

Wil1

Zoek maar eens op 'hop substitute chart'. Er verschijnen dan een hoop links waar hop vergeleken wordt.
Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.