Aantal soorten mout

Gestart door Pendelaar, 02-02-2022 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Volgens mij wordt het met de dag gekker met de diverse moutsoorten van diverse leveranciers. Ook vandaag maar weer wat besteld en precies het recept aangehouden. Zit nu alweer met een hele lijst aan soorten staan in mijn "brouwerij" in afsluitbare emmers.
Een hobby mag geld kosten zeggen we vaak maar onnodig geld verspillen is ook weer niet de bedoeling.
Als ik zo eens kijk zitten er volgens mij redelijk wat doublures bij in mijn voorraad. Wellicht wat verschil in kleur maar wellicht ook in uiteindelijke smaakprofiel. Voor mij valt het bijna niet meer uit te leggen wat wat is. Er zijn diverse lijsten die wat antwoorden geven maar bestaat er ook een up to date lijst waarin ik moutsoorten kan vergelijken? Voor mij begint het net zo'n brei te worden als alle kleuren bij de verfhandel en de kleurenwaaiers die er zijn. Je zou kunnen zeggen: ga brouwen met de diverse soorten en je merkt het verschil. Ik brouw echter geen 100 keer of meer per jaar....

Pendelaar

Koenders

100 keer per jaar zou niet best zijn. :nut: Even elke drie dagen wat brouwen. Zo kom je in elk geval wel van je mout af...

Maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de overeenkomsten tussen mouten goed kunnen herkennen. Zoals bij hop vaak het geval is, dat je een lijst vindt met hop waar ook vervangbare soorten bij staan.

Zoals waarschijnlijk de meeste mensen, gebruik ik voornamelijk basismouten en koop zo nu en dan een speciaalmout. Als een recept goed bevallen is brouw je hem nog een keer, of kun je wat variëren in de hoeveelheden. Zo moet je toch wel binnen een jaar van een kilo van het een of ander los geraken.
Alleen jammer als je besluit om elke keer wat anders te doen, of recepten gebruikt waar maar zeer kleine aandelen in gaan.

seed7

Citaat van: Pendelaar op 02-02-2022  18:07 umaar bestaat er ook een up to date lijst waarin ik moutsoorten kan vergelijken

Heel eerlijk? Neen. Om de simpele reden dat zogenaamd identieke mouten uit twee verschillende mouterijen verschillend zijn/smaken.

Als je zelf recepten maakt heb je maar heel weinig mouten nodig. Dat is niet omdat je uitgaande van pilsmout een heleboel andere mouten kunt maken. Dat is omdat je je zelf beperkingen kunt opleggen tot een bepaalde mout op is.

Koop bijvoorbeeld een enkele caramout en gebruik die. Is die op koop een andere caramout, lichter of donkerder. Je hebt niet een pale ale mout naast een pilsmout nodig en als je zin hebt kun je best een recept voor een pilsner met mild ale mout brouwen als dat op het moment in je voorraad zit. Het smaakt anders, maar dat is toch waar het om gaat?

Het zelfde overigens voor hop en gist.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 03-02-2022  11:42 uHeel eerlijk? Neen. Om de simpele reden dat zogenaamd identieke mouten uit twee verschillende mouterijen verschillend zijn/smaken.

Als je zelf recepten maakt heb je maar heel weinig mouten nodig. Dat is niet omdat je uitgaande van pilsmout een heleboel andere mouten kunt maken. Dat is omdat je je zelf beperkingen kunt opleggen tot een bepaalde mout op is.

Koop bijvoorbeeld een enkele caramout en gebruik die. Is die op koop een andere caramout, lichter of donkerder. Je hebt niet een pale ale mout naast een pilsmout nodig en als je zin hebt kun je best een recept voor een pilsner met mild ale mout brouwen als dat op het moment in je voorraad zit. Het smaakt anders, maar dat is toch waar het om gaat?

Het zelfde overigens voor hop en gist.

Ingo

Zie mijn handtekening ;). Al moet ik bekennen dat ik wel veel speciaalmouten op voorraad heb, maar ik bij een recept maken probeer niet meer dan 3 mouten te gebruiken. Met de keuzes van de hop van hetzelfde laken een pak.

Gist 'beperk' ik mij op dit moment tot het assortiment van Lallemand.

Eric v B

Als ik een recept heb gevonden, pas ik dat aan naar de grondstoffen die ik op voorraad heb en qua eigenschappen in de buurt komen van de grondstoffen in het originele recept. Pas als ik niets heb dat in de buurt komt, overweeg ik of ik grondstoffen aanschaf.

Zoals Teun zijn handtekening zegt: "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister."
Zoals wel vaker op het forum wordt getypt: "Het wordt altijd bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.