Bottelen met moutextract

Gestart door daanvandervleuten, 01-02-2022 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

daanvandervleuten

Ik heb nu in de fermentasaurus een Kolsch staan.
(1e keer in de nieuwe brouwerij gebrouwen... Is volgens mij ook aan de bittere kant, er ging het een en ander niet zo goed..)

Deze Kolsch wil ik graag bottelen met moutextract.
Ik heb een keer eerder gebotteld met extract ipv kristalsuiker zonder overtuigend effect... Ik had toen het extract opgelost in water en dit in het bottelvat toegevoegd. Naar mijn idee mengt dit niet zo goed als wanneer ik dit doe met suikerwater.
Hoe zou ik dit extract goed kunnen toevoegen? Afwegen op 3.4 gram per flesje is ook geen optie.
Ik ben op zoek naar een goed werkende methode.

Voor het reken-je-naar-de juiste-hoeveelheid-koolzuur;
Kolsch staat op 4 graden onder 0,3 bar overdruk nu.
Moet naar 2.7 bar. (bij 20 graden?)
Ik kan niet bottelen met tegendruk.
Via https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html lees ik nu dat er momenteel ter waarde van 4 gram suiker aan koolzuur per liter opgelost zou zijn. (1.4 bar zegt brewfather) om naar 2.7 bar te gaan zou ik nog 7.3 gram per liter extract moeten oplossen.

biking rebel

hansHalberstadt

Zelf ga ik altijd uit van het principe dat je stoffen gebruikt op de manier waarop ze het handigste werken. Bottelsuiker gebruik je om een goed gedefinieerde hoeveelheid koolzuur in je flesjes te krijgen. Daar is kristalsuiker prima geschikt voor. Dus waarom zou je dan moutextract gaan nemen?
Ik zou dus eerst jouw redenatie willen begrijpen.

Snelbier

Mout-extract lost prima op in 1-2 delen heet water, en blijft na afkoelen ook opgelost.
Enige verschil met kristalsuiker is dat je extract even moet koken om het goed opgelost te krijgen.
- Toevoegen? Opgeloste prutje in het bottelvat, klaar is Klara. Even zachtjes roeren, en bottelen.
- Ook bij mij de vraag waarom je het moelijk (en duurder) zou doen terwijl het makkelijk kan, maar ieder heeft zo zijn smaak.
Succes, Snelbier

jpt

Afhankelijk van de hoeveelheid, waarom bewaar je niet wat gekookte wort in de vriezer?  De begin Brix waarde (of SG / 4 (bij benadering)) weet je al en voeg de hoeveelheid volume gelijk aan de gewenste suikers per liter toe aan je afvulvolume.

hansHalberstadt

Moutextract is maar voor ca 65% vergistbaar, dus zit je met een onzekerheidsmarge hoeveel je precies nodig hebt omdat dat ook afhankelijk is van het gistras wat voor vergistingsgraad je haalt. Dus heb je de druk in je flesjes minder goed onder controle. Verder kan moutextract ook eiwittroebeling geven en moutextract is qua kosten per geproduceerde gram koolzuur duurder dan suiker, zeker als het ook nog maar voor 65% vergistbaar is. (Kosten ca 8 euro per kg bij vd Kooy en suiker kost maar 80 ct/kg). Kristalsuiker los je heel makkelijk op in kokend water 2 deel suiker op 2 delen water en is dan ook nog eens mooi steriel. Ik zie dus alleen maar nadelen.

goom

Citaat van: daanvandervleuten op 01-02-2022  21:44 uIk heb nu in de fermentasaurus een Kolsch staan.
(1e keer in de nieuwe brouwerij gebrouwen... is volgens mij ook aan de bittere kant, er ging het een en ander niet zo goed...)

Deze Kolsch wil ik graag bottelen met moutextract.
Ik heb een keer eerder gebotteld met extract ipv kristalsuiker. zonder overtuigend effect.. Ik had toen het extract opgelost in water en dit in het bottelvat toegevoegd. Naar mijn idee mengt dit niet zo goed als wanneer ik dit doe met suikerwater.

Heb jij wel eens een cursus gedaan hierover? Of heb je enige chemische kennis?
Ik denk het niet

Jacques

Citaat van: goom op 02-02-2022  12:28 uHeb jij wel eens een cursus gedaan hierover? Of heb je enige chemische kennis?
Ik denk het niet

Volgens mij heb je hiervoor geen chemische kennis voor nodig.

Het toevoegen van moutextract of wort is heel gebruikelijk bij Duitse hobbybrouwers. Ze doen het omdat ze graag willen brouwen volgens het aloude Reinheitsgebot.
Het kan maar het vraagt wel het nodige rekenwerk. Vooral omdat wort steeds een andere vergistingsgraad kent die ook nog eens afhankelijk is van de gebruikte gist. Om dat uit te rekenen heb je wel een cursus nodig...  :)

middelaersch

Citaat van: Jacques op 02-02-2022  16:21 uOm dat uit te rekenen heb je wel een cursus nodig...  :)

Of je gaat naar deze site:

https://www.maischemalzundmehr.de/index.php?inhaltmitte=toolsspeiserechner

Bovenste rekentooltje. Bij 'Karbonisierung mit...' moet je dan voor 'Speise' kiezen.

Deze methode heeft twee voordelen: het alcoholpercentage verandert niet, en de smaak verandert niet. Beide worden wel beïnvloed door het gebruik van bottelsuiker.

biking rebel

Citaat van: middelaersch op 02-02-2022  18:36 uOf je gaat naar deze site:

Bovenste rekentooltje. Bij 'Karbonisierung mit...' moet je dan voor 'Speise' kiezen.

Deze methode heeft twee voordelen: het alcoholpercentage verandert niet, en de smaak verandert niet. Beide worden wel beïnvloed door het gebruik van bottelsuiker.

Je voegt suiker toe in de vorm van moutextract, dan komt er dus alcohol bij. Mits het niet exact dezelfde wort is, zal moutextract ook een andere smaak geven.

Koenders

Citaat van: biking rebel op 02-02-2022  19:11 uJe voegt suiker toe in de vorm van moutextract, dan komt er dus alcohol bij.

Is dat normaliter niet zo dan? Of je nou kristalsuiker gebruikt of moutextract, je voegt suiker toe in een kleine hoeveelheid waardoor je koolzuur krijgt, en voor zover ik gelezen heb gemiddeld 0,2% alcohol bovenop je berekende gehalte. De vraag is dus, hoeveel suiker zit er in je moutextract en in hoeverre wordt die vergist door de graad van je gebruikte gist. Toch?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 02-02-2022  18:36 uOf je gaat naar deze site:

Het probleem is dat de "Speise" verschillend van samenstelling kan zijn en dat de gist ook een hele grote invloed heeft op de omzetting in alcohol en koolzuur.  Dergelijke rekentools gaan te veel uit van aannames die niet altijd kloppen.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 02-02-2022  20:49 uHet probleem is dat de "Speise" verschillend van samenstelling kan zijn en dat de gist ook een hele grote invloed heeft op de omzetting in alcohol en koolzuur.  Dergelijke rekentools gaan te veel uit van aannames die niet altijd kloppen.

De Speise heeft exact dezelfde samenstelling als het wort (het is immers een deel van het wort dat je apart hebt gehouden). Daarvan heb je het begin SG gemeten en dat moet je ingeven. Verder moet je het eind SG invoeren, dat weet je ook als je gaat bottelen.  Daarmee is ook de vergistingsgraad van de betreffende combinatie wort / gist bepaald.

Volgens mij 'weet' het programma daarmee alles wat nodig is om een betrouwbare berekening te kunnen maken.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 02-02-2022  21:06 uDe Speise heeft exact dezelfde samenstelling als het wort (het is immers een deel van het wort dat je apart hebt gehouden). Daarvan heb je het begin SG gemeten en dat moet je ingeven. Verder moet je het eind SG invoeren, dat weet je ook als je gaat bottelen.  Daarmee is ook de vergistingsgraad van de betreffende combinatie wort / gist bepaald.

Volgens mij 'weet' het programma daarmee alles wat nodig is om een betrouwbare berekening te kunnen maken.

Als je wort gebruikt van hetzelfde brouwsel klopt dat. Maar als je gekocht moutextract gebruikt dan werkt de calculator niet meer. Anders gezegd je hebt een cursus nodig als je op deze manier suiker wilt toevoegen voor het bottelen.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 02-02-2022  22:07 uAls je wort gebruikt van hetzelfde brouwsel klopt dat. Maar als je gekocht moutextract gebruikt dan werkt de calculator niet meer. Anders gezegd je hebt een cursus nodig als je op deze manier suiker wilt toevoegen voor het bottelen.

Die calculator gaat er inderdaad vanuit dat je wort gebruikt van hetzelfde brouwsel. Dat is ook wat de Duitsers doen als ze met Speise werken om het reinheitsgebot te volgen.

Als je met moutextract wilt werken dan moet je zorgen dat het wordt dat je daarmee maakt om te bottelen precies even zwaar is als het wort waarvan het bier is gebrouwen. Als je dat niet doet maak je het inderdaad nodeloos ingewikkeld, en zul je zelf aan het rekenen moeten.

daanvandervleuten

Dank jullie voor 't meedenken en de verschillende antwoorden. Het is altijd fijn opbouwende kritiek te krijgen van collega brouwers.

Ik vind 't leuk om ook eens te experimenteren met verschillende methodieken of grondstoffen. Of ze allemaal even geschikt zijn, of inderdaad niet veel te duur zijn is voor mij niet altijd de doorslaggevende factor. Als ik hiermee collega brouwers teleur stel spijt me dat ten zeerste.

Het idee om wort te gebruiken om daarmee te bottelen vind ik erg leuk. Ik had daar zelf nog niet over nagedacht. Wort is goed te bewaren in de diepvries, kostprijs is lager dan dat van moutextract en het is een beproefde merhode.

Fijn om te lezen dat er ervaring is opgedaan door een collega brouwer mbt de oplosbaarheid en het toevoegen van moutextract aan een te bottelen hoeveelheid bier. Ik vroeg me vooral af of deze oplosbaarheid in zo weinig vloeistof kan.

De vergistingsgraad is ook een variabele die ik inderdaad voor een meer preciezere berekening mee moet nemen. Ik zal de genoemde website ook eens raadplegen. Wellicht verwerkt deze al wat meer variabelen die al eerder in dit draadje genoemd zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.