Brouwproces

Gestart door Jozik, 01-02-2022 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Jozik

Een newbie vraag. Ik heb een kant en klaar tripel pakket gekregen. Afgelopen vrijdag begonnen en eind van de middag het zaakje in de vergistingsemmer gedaan, gist erbij en het waterslot erop gedaan. Het is na een uurtje of 2 begonnen te borrelen, volgende ochtend schuim tot in het waterslot en lustig doorborrelen. Maar... maandag was de activiteit voorbij, terwijl volgens de handleiding de vergisting 2 weken kan duren. Ik lees op dit en andere sites echter dat de vergisting soms/vaak maar een paar dagen duurt.
Is het verstandig om het over te brengen in een schoon vat, zonder de (dode) gist onderin? Of kan ik het beter nu al bottelen?

biking rebel

Citaat van: Jozik op 01-02-2022  14:32 uEen newbie vraag. Ik heb een kant en klaar tripel pakket gekregen. Afgelopen vrijdag begonnen en eind van de middag het zaakje in de vergistingsemmer gedaan, gist erbij en het waterslot erop gedaan. Het is na een uurtje of 2 begonnen te borrelen, volgende ochtend schuim tot in het waterslot en lustig doorborrelen. Maar... maandag was de activiteit voorbij, terwijl volgens de handleiding de vergisting 2 weken kan duren. Ik lees op dit en andere sites echter dat de vergisting soms/vaak maar een paar dagen duurt.
Is het verstandig om het over te brengen in een schoon vat, zonder de (dode) gist onderin? Of kan ik het beter nu al bottelen?

De vergisting lijkt klaart, echter zal de gist ook nog allerlei stoffen gaan opruimen. Ik bottel niet (kveik gist uitgezonderd) eerder dan 2 weken nadat het wort het gistvat is ingegaan, vaak zelfs 3 na weken. Overhevelen naar een schoon vat kan, is niet nodig, maar kan. Bottelen zou ik echt mee wachten.

Jozik

Dank je! Ik laat het staan tot volgende week vrijdag en ga het dan bottelen.

Snelbier

Citaat van: Jozik op 01-02-2022  16:11 uDank je! Ik laat het staan tot volgende week vrijdag en ga het dan bottelen.
Meet het SG..  Is de enige manier om zeker te weten hoe ver de vergisting is.
Waterslot is een indicatie, meer niet. Teveel mogelijke oorzaken waardoor het vat niet meer 'bubbelt' terwijl vergisting nog loopt.
Als het SG meerdere dagen stabiel blijft (dus na 4-5 dagen wéér meten) mag je aannemen dat het bier is uitvergist.
De tijd dat het bier in het vat staat is ook 'rijping', dus géén reden om vroeger te bottelen.
Proost,  Snelbier.

Jozik

Dank voor je reactie, maar zoals gezegd: dit is m'n 1e poging, met een kant en klaar pakket. Zonder hydrometer.

trebvuister

Rustig wachten en niet de emmer openen om te kijken (en ook niet stiekem toch wel doen :) )

Geduld is een belangrijk ingrediënt bij bier brouwen.

Jozik

Rustig wachten is één van de dingen waar ik goed in ben  ;)

biking rebel

Citaat van: Jozik op 02-02-2022  11:19 uDank voor je reactie, maar zoals gezegd: dit is m'n 1e poging, met een kant en klaar pakket. Zonder hydrometer.

Hydrometer heb je altijd nodig (van beginner tot pro). Wat mij betreft bijna vergelijkbaar met een thermometer qua nut.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 02-02-2022  16:14 uHydrometer heb je altijd nodig (van beginner tot pro). Wat mij betreft bijna vergelijkbaar met een thermometer qua nut.

Een beginner die met een moutextract pakket werkt heeft geen thermometer nodig...
Maar ik ben het met je eens dat je altijd een hydrometer nodig hebt.

Takkie83

Die hydrometer kan je alsnog kopen toch?

Zo niet zou ik hem gewoon lekker drie weken laten staan. Overhevelen voegt weinig toe terwijl je wel extra zuurstof bij je bier brengt waardoor die eerder muf gaat smaken vanwege oxidatie

lier

Controleer of je waterslot nog stevig in het deksel zit en doe eens een stukje schilderstape rond het deksel van je emmer wellicht laat die ergens door en gaat er niks meer door je waterslot, weg van de minste weerstand

hansHalberstadt

Citaat van: Jozik op 02-02-2022  11:19 uDank voor je reactie, maar zoals gezegd: dit is m'n 1e poging, met een kant en klaar pakket. Zonder hydrometer.
Zit het in een gistingsvat of mandfles? Dus kun je vanaf de buitenkant nog wat zien?

Wildor

Citaat van: Jozik op 01-02-2022  14:32 u...het zaakje in de vergistingsemmer gedaan...

Het antwoord staat al in het oorspronkelijke bericht  :)

Jozik

Citaat van: hansHalberstadt op 03-02-2022  21:31 uZit het in een gistingsvat of mandfles? Dus kun je vanaf de buitenkant nog wat zien?
Het zit in een ondoorzichtige plastic emmer (waar het hele pakket in zat). Ik laat het staan tot komende vrijdag (=2 weken) en ga dan bottelen.

Jozik

Citaat van: lier op 03-02-2022  21:22 uControleer of je waterslot nog stevig in het deksel zit en doe eens een stukje schilderstape rond het deksel van je emmer wellicht laat die ergens door en gaat er niks meer door je waterslot, weg van de minste weerstand
Waterslot en deksel zitten prima. Het waterslot laat zien dat er wat overdruk in de emmer zit.

Jozik

Citaat van: Takkie83 op 03-02-2022  21:09 uDie hydrometer kan je alsnog kopen toch?

Zo niet zou ik hem gewoon lekker drie weken laten staan. Overhevelen voegt weinig toe terwijl je wel extra zuurstof bij je bier brengt waardoor die eerder muf gaat smaken vanwege oxidatie
Ik laat het 2 weken (dat is tot komende vrijdag) staan en ga dan bottelen.
Hydrometer komt wel voor een volgende keer 😊

Jozik

Citaat van: Jacques op 02-02-2022  20:54 uEen beginner die met een moutextract pakket werkt heeft geen thermometer nodig...
Maar ik ben het met je eens dat je altijd een hydrometer nodig hebt.
Een goede thermometer heb ik juist wel, die hydrometer komt wel bij de volgende keer. Ik schat dat de Batavieren hun bier ook zonder hydrometer brouwden 😉

Jozik

Citaat van: biking rebel op 02-02-2022  16:14 uHydrometer heb je altijd nodig (van beginner tot pro). Wat mij betreft bijna vergelijkbaar met een thermometer qua nut.
Thermometer heb ik, hydrometer komt wel bij de volgende keer. Vroeger werd bier ook zonder hygrometer gebrouwen, dus het moet bij mij ook maar, deze keer.
Sowieso meegenomen als het drinkbaar wordt 😉

Jacques

Citaat van: Jozik op 06-02-2022  22:02 uThermometer heb ik, hydrometer komt wel bij de volgende keer. Vroeger werd bier ook zonder hygrometer gebrouwen, dus het moet bij mij ook maar, deze keer.
Sowieso meegenomen als het drinkbaar wordt 😉

Zonder hydrometer weet je niet wat je alcoholgehalte is en kun je ook niet controleren of je bier is uitgegist. De Batavieren deden hun bier niet in flesjes. Wij wel. Als je je bier te voeg bottelt krijg je bierbommen. dat is iets wat je niet wilt.
Echt. Een hydrometer heb je nodig en geen enkel starterspakket zou zonder een hydrometer verkocht mogen worden...  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.