Hop verstopt bazoeka filter brew monk 30

Gestart door yke, 30-01-2022 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

yke

Ik zit met een probleempje. Tijdens het brouwen in de brew monk all in one ketel raakt het bazoeka filter die achter de tapkraan zit snel verstopt.
Hier loopt de ketel bijna niet meer leeg en moet je de hele tijd met de roerspaan over het filter vegen om hem weer enig sinds aan de gang te krijgen.
We hebben al geprobeerd de hop in een hopspider te doen ipv zakjes maar dat hielp niks.
Ook hebben we een whirlpool arm aangeschaft maar dit help ook niet.
Iemand hier een oplossing voor?

Koenders

Ditzelfde probleem had ik eerder ook.
Ik kookte alle hop los mee in de ketel, en daarna verstopte het hele zootje na de eerste paar liter al.
Op den duur heb ik een brewbag gekocht, een flinke fijnmazige zak waarin ik nu de hop meekook. Even op de rand hangen met een knijper of zo'n zwart papierklemmetje. Sindsdien is het probleem opgelost.
Wellicht is je hopspider niet fijn genoeg waardoor er deeltjes hop in je wort terecht komen. Als je hier toch mee wilt werken kan ik je aanraden een siliconen kwastje te kopen die je in de keuken gebruikt. Dan kun je daarmee je bazookafilter afpoetsen terwijl je het wort weg laat lopen.

Bram86

Die bazookafilter kun je het beste niet gebruiken. Ik gebruik de pomp om naar het gistvat te hevelen. Eerst voorzichtig roeren zodat alles netjes in het midden komt te liggen. Hop gooi ik in de hopspider. Nooit problemen eigenlijk. Als er wat bezinksel mee het gistvat in gaat, vind ik dat geen probleem.

Rinus

Na lange tijd overhevelen gebruikte ik uiteindelijk altijd een filter heks zoals deze;
https://brouwland.com/nl/hopzakken-en-filters/11015-filterheks-ovaal-100-cm.html?gclid=Cj0KCQiAi9mPBhCJARIsAHchl1xCGdgoAqIe3OG1hEbs_2djO8I4-BoyS94U0woDDKoec3ouIfDLqQAaAjKVEALw_wcB
Je kan hem vast goedkoper vinden, het is maar een voorbeeld, plus je hebt alleen maar het T stuk nodig, deze draai je zo op de schroefdraad aan de binnenkant van de kraan (hoeft echt niet helemaal super vast te zitten).
De spiraal leg je langs de wand in de Brew monk. Wel opletten dat je dit niet vergeet voordat je de ketel vult (is mij namelijk ook al eens overkomen). Voor mij was dit echt ideaal.

Theo Mol

Citaat van: Rinus op 30-01-2022  20:32 uNa lange tijd overhevelen gebruikte ik uiteindelijk altijd een filter heks zoals deze;
https://brouwland.com/nl/hopzakken-en-filters/11015-filterheks-ovaal-100-cm.html?gclid=Cj0KCQiAi9mPBhCJARIsAHchl1xCGdgoAqIe3OG1hEbs_2djO8I4-BoyS94U0woDDKoec3ouIfDLqQAaAjKVEALw_wcB
Je kan hem vast goedkoper vinden, het is maar een voorbeeld, plus je hebt alleen maar het T stuk nodig, deze draai je zo op de schroefdraad aan de binnenkant van de kraan (hoeft echt niet helemaal super vast te zitten).
De spiraal leg je langs de wand in de Brew monk. Wel opletten dat je dit niet vergeet voordat je de ketel vult (is mij namelijk ook al eens overkomen). Voor mij was dit echt ideaal.
Yep, werkt goed.
Wat - voor mij tenminste - nog beter werkt is een hopzakje. In het begin was dat trouwens niet zo, toen had ik de rekbare zakjes uit de brouwwinkel en daar kwam troep uit maar sinds een jaar gebruik ik de gazen groentezakjes die ik in de buurtsuper heb gekocht voor een paar dubbeltjes (let wel op dat je de fijnmazige zakjes koopt natuurlijk). Aan alle kanten handig: het lange sluitkoord maak ik met een haak aan het handvat van de brouwketel vast en zo haal ik ze makkelijk uit de ketel na het koken. De zakjes kunnen met de was mee (zonder wasverzachter  :police:) om schoon te worden. Ze blijven lichtgroen van de hop dus je weet meteen welke zakjes van jouw brouwerij zijn. Ik heb ze gemerkt met één en twee tie-wrapjes zodat ik de klaargelegde eerste en tweede hopgift uit elkaar kan houden. Dit werkt uitstekend met hopbellen, ik heb het idee dat pellets meer rommel geven maar dat weet ik niet zeker.

Omdat ik nauwelijks trub in mijn ketel vond, gebruik ik nu een knietje dat in de ketel aan de kraan zit. Met een slang aan de kraan laat ik het wort in mijn gistvat lopen en door het knietje wordt de ketel leeggeheveld op 1 à 2 millimeter na.

Dit maakt mijn brouwleven een stuk makkelijker.
Voor wie niet overtuigd is en de filterheks wil proberen: als je toch in Purmerend bent en je hebt wat zelfgebrouwen bier bij je, dan kun je dat ruilen tegen een filterheks die in een brewmonk 30 past. Met T-stukje.

yke

Goed idee. Ik ga die zakjes eens proberen. En als het niet werkt dan is zo'n filterheks nog een idee. Heb over een paar weken genoeg te ruilen (staat allemaal nog na te gisten op fles.)

erho

Ik heb het bazooka-filter al na een keer brouwen verwijderd. Ik gebruik een hopspider, en aan het eind van de kook een ferme whirlpool. Daarna laat ik het wort via de kraan weglopen naar de vergistingsketel. Op de vergistingsketel heb ik een grote trechter diameter 20 cm. met daarin een keukenzeef van ongeveer dezelfde diameter. Alles goed ontsmetten, werkt prima.

Arjen1969

Bazookafilter niet gebruiken. Gewoon een hopspider of hopzakjes gebruiken en als je klaar bent met brouwen via de pomp de hele boel in je gistvat pompen (even whirlpoolen na het koelen). Je kunt dan gewoon exact op het goede moment stoppen met pompen (als de trub richting het gaatje van de pompleiding gaat).

yke

Hoe had je dat gedacht dan? Moet je dan in de gaten houden als je rommel ziet door de buis van de pomp? De pomp pompt vanaf de bodem namelijk.

Bram86

Citaat van: yke op 31-01-2022  17:35 uHoe had je dat gedacht dan? Moet je dan in de gaten houden als je rommel ziet door de buis van de pomp? De pomp pompt vanaf de bodem namelijk.

Door die whirlpool ligt alles netjes op een hoopje in het midden. Het gat van de pomp zit een beetje aan de zijkant. Op het moment dat het bezinksel richting pomp gaat, dan zie je dat wel. En een beetje bezinksel in je gistvat is niet erg.

middelaersch

Citaat van: erho op 31-01-2022  15:33 uIk heb het bazooka-filter al na een keer brouwen verwijderd. Ik gebruik een hopspider, en aan het eind van de kook een ferme whirlpool. Daarna laat ik het wort via de kraan weglopen naar de vergistingsketel. Op de vergistingsketel heb ik een grote trechter diameter 20 cm. met daarin een keukenzeef van ongeveer dezelfde diameter. Alles goed ontsmetten, werkt prima.

Precies, via de kraan er uit laten lopen, niet via de pomp. Als je een goede whirlpool draait en de boel vervolgens een kwartiertje laat bezinken heb je geen bazooka filter nodig en ook geen trechter met filter.

Ik heb het al vaker gezegd: het wort hoeft niet kraakhelder het gistvat in. Beter van niet zelfs.

Luie Donder

Bazookafilter verwijderen, na afkoelen whirlpoolen, spul een uurtje laten staan, dan kraantje open en alles door onderstaande zak in het gistvat laten kletteren, dat loopt dan vrij goed door.
https://www.unibrew-Nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html

yke

Heb gisteren nog een batch gebrouwen. Heb hem goed gewhirlpoolt en daarna een kwartier goed laten bezinken. Hij liep toen goed door het bazooka filter.
Was wel een la chouffe kloon met relatief weinig hop.

Arjen1969

Citaat van: yke op 31-01-2022  17:35 uHoe had je dat gedacht dan? Moet je dan in de gaten houden als je rommel ziet door de buis van de pomp? De pomp pompt vanaf de bodem namelijk.

Precies wat Bram86 zegt. Je kunt gewoon in de ketel kijken tijdens het leegpompen, en exact stoppen met pompen wanneer je de trub vanaf de whirlpoolberg richting het pompgaatje in de bodem ziet gaan. Als er nog ca. 1 cm wort in mijn vat zit knijp ik het kraantje in de leiding zodat er heel rustig wordt weggepompt. Daarmee kun je daarna precies op tijd de pomp uitschakelen.

Rinus

Ik blijf bij de filter heks, maar het beste is om alle opties zelf te ervaren, daar leer je het meeste van, zo heb ik het ook gedaan.
Uiteindelijk heeft toch iedereen zijn eigen voorkeur. Ik moet zeggen dat overhevelen (na een rust periode) ook heel goede resultaten oplevert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.