Hevel schoonmaken

Gestart door Pendelaar, 30-01-2022 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Een praktijk vraagje: ik heb een automatische hevel, een plastic buis van ongeveer 50 cm. Hoe maken jullie deze schoon ? Past niet lekker in een emmer o.i.d. Als je deze niet goed schoon maakt en te vochtig opbergt dan zie je redelijk snel schimmel verschijnen.

Pendelaar

Jacques

Goed doorspoelen met water en daarna met een spuitfles Star San inspuiten.
Vervolgens op zijn kop ophangen zodat hij goed droogt.
Voor gebruik opnieuw inspuiten met Star San.

Eriks

Ik heb ik een automatische hevel. Deze haal ik uit elkaar, tot zo ver het kan en zet ik op de kraan om flink door te spelen.
Voor gebruik dompel ik alles onder in oxi, ik heb een iets kleiner formaat dus bij mij gaat dat net wel. En dan zet ik alles weer in elkaar en hevel ik ongeveer er halve emmer over zodat het goed door de binnenkant stroomt
Tot nu toe geen problemen gehad met deze methode (doe het ongeveer 2 jaar al zo)

trebvuister

Ik hevel er na gebruik gewoon een sopje door heen
Goed na spoelen na met water

Voor gebruik spoelen met starsan

JoepH

Maak van een pvc buis (riolering) een schoonmaakpijp. Neem een pijp die langer is dan je hevel. Lijm er aan 1 kant een kap op. Hevel, slangen en meer van dat lange spul in de pijp met enzybrew 10 (50 graden een half uurtje) daarna afspoelen/uitspoelen en inspuiten met StarSan en op de kop weghangen. Slangen met een stropje ook languit ophangen.

brouwerwaldonk

Ik gebruik een inox buis als hevel. Schoonmaken is kinderspel. Door het los droesemkapje geen last van trub in wort of bier.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-01-2022  09:54 uIk gebruik een inox buis als hevel. Schoonmaken is kinderspel.
Hoe maak je de binnenkant daarvan schoon?

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 31-01-2022  10:25 uHoe maak je de binnenkant daarvan schoon?
Daarvoor heb ik een inox staaf van 3mm die aan een kant een klein stukje dubbel geplooid is zodat er een oog onstaat zoals aan een naainaald. In dat oog steek ik een klein wit doekje en door de staaf met doekje heen en weer te bewegen maak ik de buis en ook de slang van binnen schoon. Zo verwijder ik de aanslag in al mijn buizen en slangen.

Brouwerij De Stichting

Pendelaar

Citaat van: JoepH op 31-01-2022  00:22 uMaak van een pvc buis (riolering) een schoonmaakpijp. Neem een pijp die langer is dan je hevel. Lijm er aan 1 kant een kap op. Hevel, slangen en meer van dat lange spul in de pijp met enzybrew 10 (50 graden een half uurtje) daarna afspoelen/uitspoelen en inspuiten met StarSan en op de kop weghangen. Slangen met een stropje ook languit ophangen.

Lijkt mij de juiste oplossing. Dank voor het delen. Ik ga maar eens kijken welke riolering onder mijn huis ligt..... Of ik ga maar eens naar de bouwmarkt.

Takkie83

Ik hevel twee liter kokend water door m'n hevelfilter voor en na het brouwen en hang hem vervolgens te drogen. Kan niet in de koperen buizen kijken maar bier smaakt prima en ik leef nog steeds  ;D

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 31-01-2022  19:28 uIk hevel twee liter kokend water door m'n hevelfilter voor en na het brouwen en hang hem vervolgens te drogen. Kan niet in de koperen buizen kijken maar bier smaakt prima en ik leef nog steeds  ;D

Een hevelfilter gebruik je aan de warme kant van het brouwproces. Dan komt het allemaal niet zo nauw.

Na het afkoelen van het wort moet je oppassen en hoort alles hygiƫnisch schoon te zijn. Een automatische hevel gebruik je bij het bottelen...

Takkie83

Ah excuus! Ik denk bij het woord hevel kennelijk automatisch aan een hevelfilter.

Ik tap het jongbier uit m'n gistvat uit de aftapkraan waar ik een siliconen slang op duw. Dat slangetje kook ik 10 minuten uit voor gebruik en sproei ik na met Starsan. Na gebruik spoel ik het na met heet water en laat het dan uitlekken

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 31-01-2022  21:50 uAh excuus! Ik denk bij het woord hevel kennelijk automatisch aan een hevelfilter.

Geen probleem. Het overkomt mij ook wel eens dat ik te snel lees...

Takkie83

Citaat van: Jacques op 31-01-2022  22:00 uGeen probleem. Het overkomt mij ook wel eens dat ik te snel lees...

Dat was klaarblijkelijk het probleem hier inderdaad..

Toen ik nog met mandflessen werkte en ook zo'n hevel gebruikte (een van de redenen waarom ik ben overgestapt op RVS gistvaten want ik vond het nogal een gehannes) maakte ik het geheel schoon door zowel voor als na het bottelen een oxi oplossing van ongeveer een liter er doorheen te hevelen, gevolgd door een liter water. Vervolgens de buis op z'n kop laten uitlekken net als de slang. Maar dat was voordat ik Starsan gebruikte. Er kwam dan ook wel eens wat kalkaanslag bij kijken en de boel ging steeds stroever. Ondingen vind ik het, maar misschien zijn ze prettiger in gebruik als je er beter mee omgaat  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.