Ideetje voor starter op de roerder

Gestart door hansHalberstadt, 29-01-2022 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Aluminium kapje gemaakt van een bierblikje. mooi recht afgeknipt en met een gaatje voor het luchtslangetje. kan ook nog een ringetje filter materiaal tussen de hals van de erlemeyer en het blikje. dan werkt het dubbel als filter tegen alles wat van buiten komt.

Jacques

Ik zou het gaatje voor het slangetje niet in het midden van blikje geplaatst hebben. Al het stof dat op de bodem van het blikje terecht komt komt uiteindelijk door de zwaartekracht daar terecht...

hansHalberstadt

Het gaatje is strak passend uiteindelijk komt er een siliconen slangetje in van 4.3 mm door een gaatje van 4 mm. Maar dat had ik nog even niet.
https://www.conrad.nl/p/reely-siloconen-brandstofslang-binnendiameter-2-mm-transparant-234757
Dus er kan wel stof op komen (hoewel het in een opkweek kast zit dus daar zit vrijwel geen zwevend stof in) maar dat stof kan er niet in. Dat is juiste de functie van het kapje om helemaal netjes over de Erlemeyer uitgang te zitten.

Het gaatje zit juist in het midden omdat dan het slangetje recht naar beneden hangt en je het makkelijk in de hals kan laten zakken.

thepsych

Zit het blik je over de hals van de erlenmeyer heen? En hoe hard is er een luchtslangetje nodig? Ik doe er meestal alufolie met een elastiek heen maar zou dat te weinig lucht geven? In elk geval functioneert  het voor de afvoer van de koolzuur? Filtermateriaal zou dan wel steriel moeten zijn wil het besmetting van buitenaf moeten voorkomen?

Drents Hopbier

Citaat van: hansHalberstadt op 29-01-2022  10:16 uAluminium kapje gemaakt van een bierblikje. mooi recht afgeknipt en met een gaatje voor het luchtslangetje. kan ook nog een ringetje filter materiaal tussen de hals van de erlemeyer en het blikje. dan werkt het dubbel als filter tegen alles wat van buiten komt.

Wat is er mis aan een steriele wattenprop?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 30-01-2022  11:59 uWat is er mis aan een steriele wattenprop?

Of een groot stuk aluminiumfolie dat je over de hals van de erlemeyer vouwt? Dat gebruik ik al jaren zonder problemen. Ook in commerciële brouwerijen wordt aluminiumfolie gebruikt. Overigens heb ik ook wattenproppen gezien met daaroverheen aluminiumfolie.

hansHalberstadt

Watten vind ik niet zo handig. Ik gebruik ook al jaren alufolie. ik stoom de spullen vantevoren uit en dan is de hals vochtig aan de binnen kant. Watten geven dan restjes watten die blijven plakken op de binnenkant van de hals en die komen daarna dan in je wort. Een lucht slangetje door een prop watten vind ik ook niet echt handig. Vandaag gebruikt. ik vond het echt super handig. Maar doe vooral wat je zelf het handigst vindt. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.