Hergisten na overhevelen

Gestart door Geruth, 27-01-2022 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Geruth

Hallo, ik heb 4 weken geleden een Stout gebrouwen waarvan de eerste week de vergisting goed leek te verlopen. De vergisting viel stil na die week (geen activiteit in waterslot) en SG bleef onveranderd op 1013 (tevens beoogd SG). Nog een week laten staan en daarna overgeheveld om te klaren en te bottelen. Begon echter vrijwel direct weer te vergisten en er is nu al bijna twee weken nog (enige) activiteit in het waterslot. Heb wel gelezen dat dit kan gebeuren, maar ik verbaas mij erover dat dit zo lang door kan gaan. Heb nog niet opnieuw SG gemeten omdat er nog activiteit is. Wat is wijsheid, gewoon het al beproefde geduld nog wat langer opbrengen? Graag jullie mening en suggesties. Groet

Eric v B

In ieder geval nog een keer SG meten. Als deze gedaald is tov je eerder gemeten 1.013 en het waterslot is nu stil, dan zou ik gaan bottelen.

Snelbier

Waterslot-activiteit is slechts een indicatie. SG meten is heilig  :police:
Zelfs bij uitvergist bier kan het waterslot een enkel blupje blijven geven.
Er zit best wat CO2 in het bier opgelost wat bij beweging of temperatuurverandering vrijkomt, ook na hevelen.
SG gemeten meerdere dagen stabiel én rond gewenst SG-end? Botteltijd.
Eric v B bedoelt waarschijnlijk zelfde in vorige post, maar verschreef zich? Bottelen als sg NIET is gedaald tov vorige meting.
proost, Snelbier

Edwin brouwt

Welke gist heb  je gebruikt? Een aantal Britse gisten willen nog wel een stilvallen en na een beetje werveling weer 'opbloeien' en verder gaan.
Hier staat een topic over dit fenomeen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.msg657629.html

Geruth

Dank voor jullie reacties. SG gemeten en deze is gezakt naar 1010, geen activiteit meer in het waterslot. Percentage alcohol komt dan uit op 5,7%. Morgen nog een keer meten en indien geen verandering dan is het tijd om te bottelen. Wat langer staan op deze manier is de smaak overigens wel ten goede gekomen. Gebruikte gist was Wyeast 1028 London Ale. Groet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.