Verwarmen Saison met inkbird en element zonder koelkast

Gestart door jooprules, 26-01-2022 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Ik heb recent een inkbird 308 wifi gekocht en een verwarmingskabel met als doel om een gistkast te maken. Ik heb de koelkast nog niet, maar ik ben wel een saison aan het vergisten. Het leek me leuk om de inkbird even uit te proberen. Ik heb de verwarmingskabel om het vat heen gewikkeld, de inkbird aangesloten en een oude legerjas erom heen gedaan om enigszins het vat te isoleren. Nu, mijn vraag, gaat dit werken? Ik probeer lekker warm te vergisten uiteraard, nu staat hij op 25 graden. Iemand ervaring hiermee? Of suggesties hoe ik beter kan verwarmen?

Snelbier

Gaat werken  :degroeten:.. Doe het zelf ook zo.  Vergisting meestal in koele garage, brewbelt houdt het warm indien nodig.
Met een 30W riempje kom ik ruim 20'C boven omgevingstemperatuur.
Aandachtspunt is KOELING.  Bij hoofdgisting kan het bier/gist zelf opwarmen, en is soms extra koeling nodig, Dan is een gistkast/koelkast weer handiger.
Proost,  Snelbier

CeesM

Citaat van: Snelbier op 26-01-2022  17:58 uGaat werken  :degroeten:.. Doe het zelf ook zo.  Vergisting meestal in koele garage, brewbelt houdt het warm indien nodig.
Met een 30W riempje kom ik ruim 20'C boven omgevingstemperatuur.
Aandachtspunt is KOELING.  Bij hoofdgisting kan het bier/gist zelf opwarmen, en is soms extra koeling nodig, Dan is een gistkast/koelkast weer handiger.
Proost,  Snelbier
In de winter koelt het vanzelf door de omgevingstemperatuur. Wel als het in een onverwarmde ruimte staat. ;)

Eric v B

Als ik kijk naar de grafieken van mijn BrewPi koelkast, dan krijg je een overshoot (te hoge temperatuur) tijdens de hoofdvergisting. Door de vergisting stijgt de temperatuur in je vergistingsvat. Ik zie dat de besturing van mijn koelkast de temperatuur van de koelkast lager houdt dan de ingestelde temp. voor mijn jongbier.
Plaatje hieronder komt van internet maar is vergelijkbaar met wat ik zie tijdens mijn vergistingen.

jooprules

Het lijkt inderdaad goed te werken!
Op de app kan ik zien dat de temperatuur de hele tijd tussen de 26 en 27 graden schommelt. Als ie onder de 26 graden komt, springt de verwarmingskabel aan. Ik heb dus ingesteld dat de marge 1 graad mag zijn. Hoe doen jullie dat?
Het bier wordt een saison, vergist met belle saison. Van een eerdere ongecontroleerde vergisting weet ik dat die er behoorlijk lang over kan doen. Wordt dit nu sneller door de hogere temperatuur?

Snelbier

Citaat van: jooprules op 28-01-2022  10:02 u... Op de app kan ik zien dat de temperatuur de hele tijd tussen de 26 en 27 graden schommelt. Als ie onder de 26 graden komt, springt de verwarmingskabel aan. Ik heb dus ingesteld dat de marge 1 graad mag zijn. Hoe doen jullie dat?
Het bier wordt een saison, vergist met belle saison. Van een eerdere ongecontroleerde vergisting weet ik dat die er behoorlijk lang over kan doen. Wordt dit nu sneller door de hogere temperatuur?
Marge op inkbird staat bij mij (en bij velen) op 0,3'C, kleinste marge.  Temperatuur hobbelt dan 0,5'C op en neer. Hoe minder schommeling hoe beter voor de gist.
Vergistingstemperatuur hoger geeft snellere vergisting, vooral hoofdgisting. Reken op een paar dagen minder totaal.
In geval van Belle-Saison (= distaticus!) werken de relatief trage enzymen ook beter/sneller op hoge temperatuur, maar verwacht er geen wonderen van qua vergistingstijd.
Succes, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.