Drukregelaar

Gestart door Pinda99, 25-01-2022 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Pinda99

Moeilijk in te schatten of dit onder (brouw)apparatuur valt, maar aannemelijk is dat brouwers dit gebruiken in geval van keggen :). Iemand nog een fijne tip voor een (kleine) drukregelaar met 1  manometer die past op een 2kg Brewferm cilinder. Bedoelt voor CO2 toevoer bij cold crashen. Idee is dan om de cilinder in de klimaatkast erbij te plaatsen. Uiteraard al research gedaan maar ik vind voornamelijk kleine regelaars voor wegwerpcilinders. Ofwel robuuste en zware regelaars die vaak groter zijn dan de cilinderkop. Thanks!

Jeroen76

Heb je een foto waar het moet komen, wellicht iets om te 3D printen

Gr. Jeroen

hansHalberstadt

Wat je wilt bereiken is denk ik dat er geen zuurstof kan toetreden bij cold crashen als er bij afkoeling meer koolzuur gaat oplossen en er dus zuurstof aangezogen Wordt vanuit de buitenlucht? Daar heb ik een oplossing voor.

Tripppel PPP

En wat is je oplossing Hans?

Pinda99

Citaat van: Jeroen76 op 26-01-2022  00:21 uHeb je een foto waar het moet komen, wellicht iets om te 3D printen

Gr. Jeroen
Thanks voor het meedenken. Geen foto momenteel, maar een reguliere edoch kleine drukmeter (1 manometer psi/bar is voldoende). Dit soort is zo groot en onpraktisch:https://www.ik-tap.nl/drukregelaar-1-regelig-CO2-voor-biertapsysteem-3bar-major_17_1000/?ReferrerID=7&gclid=Cj0KCQiA_8OPBhDtARIsAKQu0gb47AXjvcCQL39naS5g2cOqn_TCRtg6fwaSeIH89VZeDDrV1NIcA4AaAktUEALw_wcB

Citaat van: hansHalberstadt op 26-01-2022  00:50 uwat je wilt bereiken is denk ik dat er geen zuurstof kan toetreden bij cold crashen als er bij afkoeling meer koolzuur gaat oplossen en er dus zuurstof aangezogen Wordt vanuit de buitenlucht? Daar heb ik een oplossing voor.
Thanks voor het meedenken. Klopt, voorkomen van zuurstofinslag!
Geen oplossing met mason jars / pet flessen en allerlei slangen toevallig? ;D (of ballonnetjes)
Aangezien ik CO2 heb staan lijkt me dat de makkelijkste oplossing die zo min mogelijk ruimte in beslag neemt.

Arthur B

Citaat van: Tripppel PPP op 26-01-2022  09:09 uEn wat is je oplossing Hans?

De dubbele fles truc?

Arthur B

Citaat van: Pinda99 op 26-01-2022  10:11 uGeen oplossing met mason jars / pet flessen en allerlei slangen toevallig? ;D (of ballonnetjes)
Aangezien ik CO2 heb staan lijkt me dat de makkelijkste oplossing die zo min mogelijk ruimte in beslag neemt.

Duotight Inline?

https://nl.aliexpress.com/item/4001050454553.html

Pinda99

Citaat van: Arthur B op 26-01-2022  12:11 uDuotight Inline?

https://nl.aliexpress.com/item/4001050454553.html
Opzich een leuke idee! Maar daar zit normaliter nog een regulator voor/tussen. Deze gauges zijn volgens mij niet gemaakt om rechtstreeks op de cilinder aan te sluiten.

Pinda99

Nu ik toch op ali zit (ben normaal eerder van lokale aanschaf). Iemand kennis van drukregelaars en weet of zoiets past en veilig is? https://nl.aliexpress.com/item/1005001899633372.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6e2436eeeREkOY&algo_pvid=30f66120-d9fd-494b-a14c-b17697f0e330&algo_exp_id=30f66120-d9fd-494b-a14c-b17697f0e330-0&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000018057552499%22%7D&pdp_pi=-1%3B16.56%3B-1%3B-1%40salePrice%3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Misschien iemand met aquaria of eigen tapinstallaties..?
Dit is qua formaat wel meer in de richting.

Arthur B

Wildor

Of de fles buiten de kast laten en gaatje boren voor de gasleiding?

Arthur B

Citaat van: Pinda99 op 26-01-2022  13:31 uNu ik toch op ali zit (ben normaal eerder van lokale aanschaf). Iemand kennis van drukregelaars en weet of zoiets past en veilig is?

Misschien iemand met aquaria of eigen tapinstallaties..?
Dit is qua formaat wel meer in de richting.

Volgens mij past dat ook niet op een grotere fles...

Pinda99

Citaat van: Arthur B op 26-01-2022  14:42 u
Mooi spul! Maar volgens Kegland bedoelt voor wegwerpflessen.

Pinda99

Citaat van: Wildor op 26-01-2022  14:44 uOf de fles buiten de kast laten en gaatje boren voor de gasleiding?
Zou een optie zijn, maar als ik boren kan vermijden dan graag :). Sorry voor de eisen haha.

Pinda99

Citaat van: Arthur B op 26-01-2022  14:50 uVolgens mij past dat ook niet op een grotere fles...
Mm alright, dan zijn er weinig alternatieven voor de specifieke wensen denk ik.
Thanks voor de input allen!

Wildor

Boortje 16 mm dan maar?  >:D

Pinda99

Citaat van: Wildor op 26-01-2022  15:01 uBoortje 16 mm dan maar?  >:D
Haha ja of toch investeren in sodastreamflessen en vullen met een donorfles.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38335.25.html

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 26-01-2022  09:09 uEn wat is je oplossing Hans?

Een pneumatiek klepje met een balgje en een microswitch.
Rechts van het klepje komt de koolzuur binnen vanuit de reduceer vanuit de koolzuurcylinder. Reduceer stel je af op bv 0.1 BAR.
De koolzuur uit zit aan de linkerkant van het balgje en dat gaat met een dun slangetje naar je gistingsvat. op het balgje zit een microswitch en een klein gewichtje om de gewenste druk in te stellen. als de druk in het slangetje naa et gistingsvat lager wordt dan de ingestelde druk dan gaat het switchje aan omdat het membraan wat zakt. Het switchje set het pneumatisch klepje open en het balgje stroomt weer wat voller met CO2 vanuit de reduceer. Daardoor gaat het balgje omhoog, schakelaartje weer uit en klepje weer dicht. Zo houd je een constante hele kleine overdruk op je gistingsvat met CO2.
Bv oppervlak balgje is 100 cm2, gewichtje is 10 gram levert druk van 10 gram/100 cm2 = 0.1 gram/cm2 = 0.1 mBAR overdruk en dat komt overeen met 0.1 cm waterkolom in je waterslot. met een gewichtje van 100 g kom je bv op 1 cm waterkolom overdruk.

hansHalberstadt

PS het balgje is gemaakt van de bodem van een plastic pp emmertje. dat netjes recht afknippen en er een velletje alufolie op lijmen met soliconenkit. 2 gaatjes in de zijkant smelten met een heet gemaakt achterkant van een boortje van 4 mm en soliconenslangetje van 5 mm uitwendig als koppeling tussen balg en slang (bv aquarium luchtslang, dat laat geen CO2 door, soliconen laat een beetje CO2 door en lucht dus beter plastic slang gebruiken).

Tripppel PPP

Citaat van: hansHalberstadt op 26-01-2022  21:07 uPS het balgje is gemaakt van de bodem van een plastic pp emmertje. dat netjes recht afknippen en er een velletje alufolie op lijmen met soliconenkit. 2 gaatjes in de zijkant smelten met een heet gemaakt achterkant van een boortje van 4 mm en soliconenslangetje van 5 mm uitwendig als koppeling tussen balg en slang (bv aquarium luchtslang, dat laat geen CO2 door, soliconen laat een beetje CO2 door en lucht dus beter plastic slang gebruiken).

Wauw! Zo handig ben ik helaas niet  ^-^

Pinda99

Heel knap gemaakt, Hans! Niet eerder gezien eerlijk gezegd. Maar voor mij geldt hetzelfde als Tripppel  :P.

hansHalberstadt

Citaat van: Pinda99 op 27-01-2022  13:00 uHeel knap gemaakt, Hans! Niet eerder gezien eerlijk gezegd. Maar voor mij geldt hetzelfde als Tripppel  :P.
Toch is het een stuk minder moeilijk volgens mij dan bv een iSplindle zelf maken. Als ik je zou laten zien hoe ik het maak dan zal het zeker meevallen.

hansHalberstadt

vandaag nog even verder gedacht over dit idee. Het kan ook helemaal zonder magneetklep,schakelaar en elektriiteit, dus volledig mechanisch en ook nog verrassend simpel alsvolgt:
Image1.gifImage2.gifImage3.gif
ik ga dat binnenkort eens bouwen en kijken of het zo werkt als ik denk. 
werkt eigenlijk hetzelfde als een drukregelaar van een gasfles, maar dan werked op 0.1mBar ipv 30 of 50mBar.
maar dat werkt in sommige gevallen misschien ook wel goed genoeg.

hansHalberstadt

Vandaag de drukregelaar gebouwd in 4 uurtjes.
Hier wat info voor mensen die het ook interessant vinden of willen gaan gebruiken.
  1.gif2.gif3.gif5.gif6.gif7.gif 8.gif     

hansHalberstadt

Nog enkele aandachtspuntjes:

Gaatje boren in beukenhoutje voor siliconenslangetje 5 mm. Let op als je dat boort heb je grote kans dat het houtje splijt. Dus inklemmen in de bankschroef en 2e houtje eronder zodat het boren doorgaat in het houtje eronder andere krijg je een gaatje met afgebroken randjes.

Klepje zodanig lijmen dat er genoeg ruimte is om de spelt het gaat je dicht te laten drukken of open.

Magneetje en ijzer is nodig omdat je na plaatsen van het klepje het membraan moet plaatsen en dan niet meer bij het klepje kan.

Zorg dat het membraan niet te strak zit anders kan het niet bewegen.

Alufolie is nodig om geen zuurstof door te laten, dus alleen velletje plastic is niet genoeg. evt het materiaal van een alu gecoate ballon kan ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.