Hulp bij keuze elektrische brew kit!

Gestart door Wilm, 25-01-2022 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Wilm

Dag mede-brouwers,

Na een beetje rondgesnuffeld te hebben op het forum, heb ik toch besloten een eigen topic aan te maken.

Ik, samen met m'n brewing buddies, zijn opzoek naar een vervangende brouwopstelling.
Onze huidige situatie is dat we brouwen op gas in rvs ketels (opengefreesde vaten, 3 stuks. Deze staan op 3x 3-poten met de gasbrand ringen, trapsgewijs opgesteld.
In deze huidige opstelling is het erg moeilijk om snel op te warmen, of uberhaupt tegen het kookpunt aan te zitten. Dit omdat we de set in de tuin buiten gebruiken. Dit zorgt er meteen voor dat er bij slecht weer niet gebrouwen kan worden.. :(
Ook maken we gebruik van een mechanische roerder (die à la MacGyver op een autoacculader werkt).

Wij willen van deze hillbilly set-up af. Het werkt (soms).. Het is heel moeilijk om constante temperatuur te behouden en al met al veel werk.. ook het schoonmaken van deze units.
Daarom ben ik al een flinke poos opzoek naar een mooi alternatief, iets in de richting van een elektrisch all-in-1 systeem. (voorverwarmen, maischen, filtreren, koelen... je kent het).

Iets wat ons interessant leek was de Grainfather G30. Dit is ongeveer de grootte die bij ons past en heeft de toeters en bellen die het brouwen een stuk fijner gaat maken.
Maar hier op het forum lees ik dat deze 'Chinese units' niet opdoen tegen de Duitse varianten, die dan ook maximaal duurder zijn.

Kan iemand ervaring met deze unit? Kan ik beter voor een ander merk gaan?

Alle tips zijn welkom :)

Jan de Graaff

Een Grainfather G30 is allesbehalve een "Chinese unit".
Ik zou de G30 topics er nog eens rustig op naslaan.

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 25-01-2022  21:38 uEen Grainfather G30 is allesbehalve een "Chinese unit".
Ik zou de G30 topics er nog eens rustig op naslaan.
Op de site van Grainfather is nergens te vinden waar ze geproduceerd zijn. Wel door hun ontworpen. Veel bedrijven laten hun producten in China fabriceren door de lage productiekosten. Kan jij je statement onderbouwen?

biking rebel

Citaat van: CeesM op 26-01-2022  09:37 uOp de site van Grainfather is nergens te vinden waar ze geproduceerd zijn. Wel door hun ontworpen. Veel bedrijven laten hun producten in China fabriceren door de lage productiekosten. Kan jij je statement onderbouwen?

Het is geen standaard ketel uit een grote Chinese fabriek ingekocht en voorzien van Easybrew, Brewmonk, etc label. Grainfather ontwikkeld de meeste producten zelf en laat het elders produceren. Lang verhaal kort: deze producten zijn beter doordacht en kwalitatief ook beter.

Ischiev

Ik heb wel een "chinese unit", een met een echte Chinese naam, Klarstein Maischfest.
Het is niet meer dan een verwarmingsketel, met een timer en een filterketel. En dat bevalt mij best, het werkt goed en doet alles wat ik wil.
Natuurlijk had ik graag een Grainfather gehad, maar ik heb het geld er niet voor over.
De resultaten zijn volgens mij goed.

Jacques

Citaat van: Wilm op 25-01-2022  19:29 uIets wat ons interessant leek was de Grainfather G30. Dit is ongeveer de grootte die bij ons past en heeft de toeters en bellen die het brouwen een stuk fijner gaat maken.
Maar hier op het forum lees ik dat deze 'Chinese units' niet opdoen tegen de Duitse varianten, die dan ook maximaal duurder zijn.

Kan iemand ervaring met deze unit? Kan ik beter voor een ander merk gaan?

Alle tips zijn welkom :)

Ik heb vrij onlangs mijn Speidel Braumeister vervangen door een Grainfather G40. Dat is nieuw ontwerp. De Grainfather is solide uitgevoerd. Veel solider dan een Klarstein of een Brew Monk. Hij is minder solide dan de Braumeister. Dat is inderdaad Duitse degelijkheid.
Ik heb nu twee keer gebrouwen met de G40 en het bevalt mij goed. Via de Grainfather app wordt je goed door het proces geleid. Het is een kwestie van een recept inladen en het apparaat doet zijn werk. Overigens gebruik ik voor het maken van recepten Brewfather. Deze zijn in te lezen in de Grainfather app via een omweg.

Het mooie van de G40 is dat je een hoog rendement kunt halen en ook zware bieren kunt brouwen. Iets wat met de meeste brouwautomaten niet kunt zonder allerlei trucs.
Een mooi apparaat met een behoorlijk prijskaartje. Dat prijskaart is wel een stuk lager dan dan dat van een Speidel Braumeister. Maar die is dan ook wel heel prijzig.

alstro

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  22:52 uIk heb vrij onlangs mijn Speidel Braumeister vervangen door een Grainfather G40. Dat is nieuw ontwerp. De Grainfather is solide uitgevoerd. Veel solider dan een Klarstein of een Brew Monk. Hij is minder solide dan de Braumeister. Dat is inderdaad Duitse degelijkheid.
Ik heb nu twee keer gebrouwen met de G40 en het bevalt mij goed. Via de Grainfather app wordt je goed door het proces geleid. Het is een kwestie van een recept inladen en het apparaat doet zijn werk. Overigens gebruik ik voor het maken van recepten Brewfather. Deze zijn in te lezen in de Grainfather app via een omweg.

Het mooie van de G40 is dat je een hoog rendement kunt halen en ook zware bieren kunt brouwen. Iets wat met de meeste brouwautomaten niet kunt zonder allerlei trucs.
Een mooi apparaat met een behoorlijk prijskaartje. Dat prijskaart is wel een stuk lager dan dan dat van een Speidel Braumeister. Maar die is dan ook wel heel prijzig.

Wat is de reden dat je met een 30 type last hebt met brouwen van zware bieren en met 40 niet ?

Bvk1983

Citaat van: alstro op 26-01-2022  23:12 uWat is de reden dat je met een 30 type last hebt met brouwen van zware bieren en met 40 niet ?

Het ontwerp van de moutkorf en de ruimte onder de moutkorf. De G40 heeft een tot nu toe uniek ontwerp waardoor zoveel mogelijk water in contact staat met het mout. De G30 en alle andere brouwautomaten hebben een dooie ruimte onder de moutkorf waar wel water staat, maar wat niet in contact met mout staat. Je hebt dus altijd relatief veel water nodig om je mout onder water te zetten. Bij zware bieren heb je juist veel mout met relatief weinig water nodig, en dat kan in die automaten niet.

hb-lot

Zijn de Grainfather ketels ook zonder de app te gebruiken?

CeesM

Citaat van: hb-lot op 27-01-2022  10:07 uZijn de grainfather ketels ook zonder de app te gebruiken?
Ja, maar dan is het zonde van je geld. Want die controller maakt de aanschafprijs duurder. ::)

biking rebel

Citaat van: CeesM op 27-01-2022  11:12 uJa, maar dan is het zonde van je geld. Want die controller maakt de aanschafprijs duurder. ::)

En de betere kwaliteit, afwerking, etc. Het is het totaalpakket waar het om gaat.

Tripppel PPP

Citaat van: alstro op 26-01-2022  23:12 uWat is de reden dat je met een 30 type last hebt met brouwen van zware bieren en met 40 niet ?

Met de G30 kun je prima zware bieren tot 10-11% brouwen. Met de G40 kun je nog een stapje hoger gaan.
ps. Ik had een G30 en bezit nu een G40.

CeesM

Citaat van: biking rebel op 27-01-2022  11:19 uEn de betere kwaliteit, afwerking, etc. Het is het totaalpakket waar het om gaat.
Ik brouw al 5 jaar met een Easybrew 30 en heb nooit problemen mee gehad. En toch lekkere biertjes. ;)

Wildor

Citaat van: CeesM op 27-01-2022  11:28 uIk brouw al 5 jaar met een Easybrew 30 en heb nooit problemen mee gehad. En toch lekkere biertjes. ;)

Zo zie je maar weer, bier discrimineert niet  :proost:

hb-lot

Citaat van: CeesM op 27-01-2022  11:12 uJa, maar dan is het zonde van je geld. Want die controller maakt de aanschafprijs duurder. ::)
Maar dan is in ieder geval niet je brouwdag verpest als de app/cloud een storing heeft :-)

Ik heb overigens sinds kort een Brew Monk, dus voorlopig niet aan de orde. Was meer gewoon nieuwsgierig.

biking rebel

Citaat van: CeesM op 27-01-2022  11:28 uIk brouw al 5 jaar met een Easybrew 30 en heb nooit problemen mee gehad. En toch lekkere biertjes. ;)

Ik geef aan dat er verschil is.
Wat ik wel weet: goed gereedschap maakt het werk een stuk makkelijker. Dus heb je het geld, geef wat meer uit.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 27-01-2022  10:07 uZijn de Grainfather ketels ook zonder de app te gebruiken?

Ja. Je hebt de keuze de app wel of niet te gebruiken.
Maar waarom zou je de app niet willen gebruiken?

hb-lot

Citaat van: Jacques op 27-01-2022  14:42 uJa. Je hebt de keuze de app wel of niet te gebruiken.
Maar waarom zou je de app niet willen gebruiken?
Geen specifieke reden, maar zou er ook niet volledig van afhankelijk van willen zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.