Smerige geur gist

Gestart door DC31, 25-01-2022 18:28 u

Vorige topic - Volgende topic

DC31

Hoi allemaal,

Zojuist heb ik voor het eerst een batch Kveik IPA gebrouwen. Het is een 5L batch geworden met WLP521 gist (Hornindal). Ik zag echter te laat dat de gist een 'best use before' datum had van eind augustus 2021. Ik verwachtte dus dat het aantal levende gistcellen erg laag zou zijn, maar dat de gist wel nog te gebruiken zou zijn (zeker 1 smackpack op 5L). Toen ik de gist echter toevoegde, kwam me een bijzonder onaangename geur tegemoet. Ik kan het niet echt beschrijven, maar het stonk verschrikkelijk. De gist had ik echter in mijn haast er al in gedaan...

Ik heb de gist een aantal maanden op ongeveer 4 graden in de koelkast bewaard. Hebben jullie enig idee waar die bijzonder onprettige geur door ontstaan is en of ik mijn 5L batch al af kan schrijven? Het was sowieso een probeersel, dus heel erg is dat ook weer niet. Maar toch altijd zonde. Ik ben nu vooral bang dat er een infectie in de gist zat, welke eventueel gezondheidsklachten op kan leveren.

Alvast bedankt!

DC31

Juindorper

Niks aan de hand. Gist kan nou eenmaal behoorlijk stinken.

Micha

Rook het vaag naar 'marmite' (gistextract)? Het kan zijn dat de cellen afgestorven en uit elkaar gevallen zijn na zoveel tijd (autolyse). In zo'n geval kan het handig zijn om of een nieuw pakje te halen, of om de cellen die nog leven op te kweken in een starter. Uiteraard moet je dat wel op tijd weten, want in dit geval had je alsnog weinig kunnen doen. Ik ben wel benieuwd of er toch nog een goed bier uit komt.

DC31

Ik weet niet precies hoe 'marmite' ruikt, jammer genoeg. De geur van de gist was ook moeilijk te beschrijven, maar het komt nog het dichtst in de buurt van (excuseer) braaksel. Zeer onaangenaam. De gist is nu echter wel voortvarend aan het vergisten en de geur die uit het waterslot ontsnapt ruikt gelukkig wel fris (al zal dat voornamelijk door de koudhop komen). Ik vermoed inderdaad dat het autolyse van een deel van de gistcellen is geweest. Enig idee of dit nog een negatief effect op de smaak gaat hebben? Of wat ik er nog aan kan veranderen?

Jacques

Citaat van: DC31 op 26-01-2022  11:43 uIk weet niet precies hoe 'marmite' ruikt, jammer genoeg. De geur van de gist was ook moeilijk te beschrijven, maar het komt nog het dichtst in de buurt van (excuseer) braaksel. Zeer onaangenaam. De gist is nu echter wel voortvarend aan het vergisten en de geur die uit het waterslot ontsnapt ruikt gelukkig wel fris (al zal dat voornamelijk door de koudhop komen). Ik vermoed inderdaad dat het autolyse van een deel van de gistcellen is geweest. Enig idee of dit nog een negatief effect op de smaak gaat hebben? Of wat ik er nog aan kan veranderen?

Waarschijnlijk is het H2S (zwaveldisulfide) wat vrij is gekomen. Dit is een gas met een zeer onaangename rioolgeur. Gelukkig komt het maar een beperkte periode vrij en is het vrij vluchtig. Anders gezegd: H2S verdampt en na een tijdje heb je er geen last meer van. Het bier een weekje langer staan bij een wat hogere temperatuur voordat je bottelt zorgt er voor dat het verdwijnt.

Maar als het echt een braaksel geur is dan kan het zijn dat je bier geïnfecteerd is met boterzuurbacteriën. Dat is veel vervelender. Dat raak je niet zo makkelijk kwijt.

Autolyse is ook een mogelijkheid. Daar krijg je vooral last van als je het bier te lang op de gist laat staan of veel te veel gist geënt hebt.

Jacques

Grappig. Afgelopen maandag heb ik gebrouwen. Het is een pilsener (het is nu de tijd van het jaar om die te brouwen als milieubewuste hobbybrouwer). Deze ochtend komt ook een zwavelachtige/rioolachtige geur door het waterslot.
Ik maak mij daar niet druk over. Het hoort bij een ondergisting die gedaan wordt met Fermentis lager 34/70.

Overigens zijn er ook diverse bovengisters die een onaangename geur kunnen geven tijdens de vergisting. De gist van Westmalle is er berucht door. Als het ruikt kun je je haast niet voorstellen dat het uiteindelijke bier heerlijk gaat worden.

DC31

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat het autolyse van een gedeelte van de gistcellen is. Dat lijkt me het meest aannemelijk. Zonet de tweede drooghopgift toegevoegd, maar het ruikt nog niet bepaald fris. Toch nog steeds een riool-achtige geur. Ik ga het schema van de vergisting aanpassen en hem wat langer laten staan, hopelijk komt het dan goed  :D.

Jacques

Citaat van: DC31 op 31-01-2022  22:57 uBedankt voor de antwoorden! Ik denk dat het autolyse van een gedeelte van de gistcellen is. Dat lijkt me het meest aannemelijk. Zonet de tweede drooghopgift toegevoegd, maar het ruikt nog niet bepaald fris. Toch nog steeds een riool-achtige geur. Ik ga het schema van de vergisting aanpassen en hem wat langer laten staan, hopelijk komt het dan goed  :D.

Ik denk eerder het vrijkomen van H2S als bijproduct van de vergisting...

Micha

Citaat van: Jacques op 31-01-2022  23:32 uIk denk eerder het vrijkomen van H2S als bijproduct van de vergisting...

Zoals de geur omschreven wordt lijkt het mij ook eerder iets anders dan autolyse. Die 'gistextract' van marmite is meer een soort weeig luchtje, geen scherpe rioolachtige lucht.Als het mijn bier was zou ik het sg verloop in de gaten houden en daar je schema eventueel op aanpassen.

biking rebel

Citaat van: DC31 op 31-01-2022  22:57 uBedankt voor de antwoorden! Ik denk dat het autolyse van een gedeelte van de gistcellen is. Dat lijkt me het meest aannemelijk. Zonet de tweede drooghopgift toegevoegd, maar het ruikt nog niet bepaald fris. Toch nog steeds een riool-achtige geur. Ik ga het schema van de vergisting aanpassen en hem wat langer laten staan, hopelijk komt het dan goed  :D.

Ik heb een aantal keer vergist met Hornindal en herken de omschrijving riool achtige geur niet. Hopelijk komt het goed!

jpt

Mocht je zorgen maken, even tussentijds snel de troep door het kraantje wegvoeren en dan het kraantje weer dicht. Best bij een lage temperatuur, gedurende een paar dagen. Dat moet niet al te moeilijk zijn, in deze tijd. Dan is het meestal wel opgelost.
Er zijn veel gisten, die vervelende geurtjes geven. K-97 (poepje), Nottingham (natte dweil), en alle voornoemde voorbeelden. Het komt goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.