Klarstein beerfest probleem

Gestart door pigro, 24-01-2022 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

pigro

Hallo, beste brouwers van Nederland!

Sinds kort ben ik met een Klarstein BEerfest ketel aan het spelen.
Dat bevalt mij echter niet zo: de temperatuur is erg lastig te beheersen en schiet steeds te ver door!
Dat is de reden dat ik graag een andere c.q. nieuwe thermostaat wil bestellen bij Klarstein.
Echter doen ze dat niet. men doet erg moeilijk over bestelbonnen en nummers van het apparaat, wat ik niet heb., Ik wil gewoon die thermostaat bestellen, zodat ik niet steeds met 10 graden verschil zit tussen aan en af slaan!
Hebben jullie dezelfde ervaringen met Klarstein, of wellicht een andere oplossing?
Alvast nedamkt!!

pIET

pIEGRO

Wildor

Ik neem aan dat jouw problemen zich voordoen tijdens het maischen.
De enige remedie is roeren, roeren en nog eens roeren. Als de maisch stilstaat schiet de temperatuur alle kanten op.

Irukandji

Deze ketel heb ik ook gehad en vond het een fijne ketel.
Over Klarstein, ik denk dat ze niet moeilijk doen echter hun hebben geen onderdelen.
De ketels worden in china vervaardigd en dan naar duitsland verscheept. Hun hebben geen onderdlen voor deze ketels. Een tijdje terug hebben ze wel een bedrijf "ingehuurd" om artikelen te repareren maar hoe het daarmee staat geen idee.

Terug op topic. Ik had wel de volgende pomp ertussen gezet om het rond te pompen en dat werkt perfect om de tempratuur te verdelen (in mijn geval)

https://nl.aliexpress.com/item/1005001616560811.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.647949dcsDz4Dh&algo_pvid=957ad46e-0a32-4dbb-bff3-b341662ed6cc&aem_p4p_detail=202201241119546541253000902620032352443&algo_exp_id=957ad46e-0a32-4dbb-bff3-b341662ed6cc-2&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000016825412911%22%7D&pdp_pi=-1%3B20.95%3B-1%3B-1%40salePrice%3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Jan de Graaff

Roeren of er een pomp aan bouwen, dat zijn inderdaad de twee beste oplossingen.

Voor wat betreft die pomp zou ik zelf wel even verder kijken. 12V gelijkstroom is niet eenvoudig en de gelinkte pomp lijkt niet op hoge temperaturen te kunnen werken.
Een pomp als deze kan temperaturen boven de 100ºC aan en werkt op 220V. Het is wel een stukje duurder, dus loont het wellicht om nog even verder te zoeken. Roeren is sowieso goedkoper.

Een ander 'probleem' is dat de Klarstein Beerfest een analoge thermostaat heeft. Die is veel moeilijker in te stellen, want niet precies. Als je 'm op 64ºC instelt kan ie net zo goed op 68ºC staan; daar is geen peil op te trekken. Daarnaast hebben analoge thermostaten vaak een hogere boven- en ondergrens. Met andere woorden: Als je 'm op 65ºC instelt, slaat ie aan op 63ºC en weer af op 67ºC. Dan heb je dus een flinke marge. Overigens is dit een voorbeeld; het kan per apparaat/thermostaat verschillen.

Een alternatief hiervoor is dan om, bijvoorbeeld, een Inkbird 308 te gebruiken. Je zet dan de Beerfest op 100ºC en laat de Inkbird de temperatuur digitaal regelen. Dat is veel preciezer.
Hiertoe steek je de stekker van de Beerfest in de 'Heating' stopcontact van de Inkbird. De Inkbird schakelt de Beerfest dan in of uit, al naar gelang de temperatuur van de maisch. Ook niet heel erg goedkoop, overigens. En je zult nog steeds moeten roeren of rondpompen om de temperatuur gelijkmatig verdeelt te krijgen.

Als alternatief voor de Inkbird kun je ook iets gaan hobbyen als de 'BrewUNO'. Daar is op het Forum al meer over geschreven. Ik heb het ook gedaan met een reguliere Klarstein ketel (geen Beerfest maar een Brauheld). Dat werkt geweldig, maar is ook niet eenvoudig als je geen/weinig verstand hebt van electronica bouwen (zoals ik ;) ). Maar, ook daar weer een pomp bij aanbouwen of roeren.

Wat dat aangaat had Wildor minder woorden nodig dan ik... roeren, roeren en nog eens roeren (of pompen)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.