iSpindel kalibreren zonder Excel?

Gestart door pgielen, 23-01-2022 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

pgielen

Misschien een rare vraag, maar hoe kan ik mijn iSpindel kalibreren zonder gebruik te maken van de Excelsheet van universam? In LibreOffice Calc geeft die macro in Kalibrierung.xlsm een foutmelding. En in Google Sheets worden macro's blijkbaar gewoon genegeerd, daar zie ik niet eens een 'Formel Update' knop. Ik vind ook in de instructies voor de iSpindel firmware geen formule die ik zou kunnen gebruiken om de berekening desnoods gewoon 'op papier' te doen. Kan er ook online niks over vinden, iedereen verwijst naar die Excel sheet. Beetje vreemd om hobbybrouwers die hun iSpindel willen kalibreren afhankelijk te maken van een kostbaar Microsoft Office pakket?

Thom84

hoi! Er is ook een prima online tool voor de kalibratie: https://www.ispindel.de/tools/calibration/calibration.htm

Voordeel van die tool is dat hij ook een derdegraadsvergelijking genereert, dus iets nauwkeuriger dan de spreadsheets.

Rinus

Gisteren nog gebruikt voor 2 iSpindels, werkt super!

Tip; voor de SG in met een puntje; 1.077 ipv 1077, anders zit je er een factor 1000 naast als je geen punt gebruikt! dat heeft mij wel wat tijd gekost om daar achter te komen.

beermenke

Citaat van: pgielen op 23-01-2022  18:51 uMisschien een rare vraag, maar hoe kan ik mijn iSpindel kalibreren zonder gebruik te maken van de Excelsheet van universam? In LibreOffice Calc geeft die macro in Kalibrierung.xlsm een foutmelding. En in Google Sheets worden macro's blijkbaar gewoon genegeerd, daar zie ik niet eens een 'Formel Update' knop. Ik vind ook in de instructies voor de iSpindel firmware geen formule die ik zou kunnen gebruiken om de berekening desnoods gewoon 'op papier' te doen. Kan er ook online niks over vinden, iedereen verwijst naar die Excel sheet. Beetje vreemd om hobbybrouwers die hun iSpindel willen kalibreren afhankelijk te maken van een kostbaar Microsoft Office pakket?

Excelsheet? Ik heb in brewspy calibreren opgestart en met suikerwater een aantal metingen gedaan en ispindle maakt zelf de formule.

Woeka

Google spreadsheets werkt wel ... maar was voor mij in het begin ook niet helemaal duidelijk, het was ff uitzoeken.

Hier de mijne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ztAtC9dUCIsjEo3wR7FGPAJeN8RTp4QZeWUu5oJuAKw/edit?usp=sharing

Zelf heb ik de spindels inmiddels zo gecalibreerd dat ze een sg waarde versturen ipv plato.

pgielen

Citaat van: Thom84 op 23-01-2022  19:58 uhoi! Er is ook een prima online tool voor de kalibratie: https://www.ispindel.de/tools/calibration/calibration.htm

Voordeel van die tool is dat hij ook een derdegraadsvergelijking genereert, dus iets nauwkeuriger dan de spreadsheets.

Top! Dit is nog wel het allerhandigst. In een Excel sheet is het veel te makkelijker om een foutje te maken... 

pgielen

Citaat van: Woeka op 23-01-2022  21:33 uGoogle spreadsheets werkt wel ... maar was voor mij in het begin ook niet helemaal duidelijk, het was ff uitzoeken.
Hier de mijne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ztAtC9dUCIsjEo3wR7FGPAJeN8RTp4QZeWUu5oJuAKw/edit?usp=sharing
Zelf heb ik de spindels inmiddels zo gecalibreerd dat ze een sg waarde versturen ipv plato.

Bedankt, ik heb hem gekopieerd naar mijn Google Drive. Kun je in de standaard firmware instellen dat de iSpindel SG verstuurt ipv. Plato (zag het niet bij de configuratie-opties staan), of is dit een kwestie van de source aanpassen en opnieuw compilen?

Woeka

Citaat van: pgielen op 25-01-2022  19:36 uBedankt, ik heb hem gekopieerd naar mijn Google Drive. Kun je in de standaard firmware instellen dat de iSpindel SG verstuurt ipv. Plato (zag het niet bij de configuratie-opties staan), of is dit een kwestie van de source aanpassen en opnieuw compilen?

De iSpindel meet de hellingshoek en rekent dat met behulp van de formule in de settings om naar een ander getal. Als je de formule van Plato gebruikt dan is het getal wat verstuurd wordt in Plato, als je de formule onder SG gebruikt is het getal de SG waarde.

Jan de Graaff

Wel even opletten met voor SG kalibreren:
Sommige applicaties, zoals bijvoorbeeld Brewfather, verwachten dat de iSpindel de waarden in ºPlato doorstuurt.

Voor Brewfather is de oplossing makkelijk: Als je de iSpindel voor SG kalibreert – zoals ik voor de iSpindel WiFi Relay, die SG waarden verwacht – dan moet je in de iSpindel configuratie '[SG]' achter de naam van je iSpindel plakken. Eén van mijn iSpindels heet, bijvoorbeeld, 1Groen[SG]. Met [SG] in de naam zal Brewfather de iSpindel-waarden herkennen als SG waarden en niet als ºPlato.

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 27-01-2022  09:51 uWel even opletten met voor SG kalibreren:
Sommige applicaties, zoals bijvoorbeeld Brewfather, verwachten dat de iSpindel de waarden in ºPlato doorstuurt.

Voor Brewfather is de oplossing makkelijk: Als je de iSpindel voor SG kalibreert – zoals ik voor de iSpindel WiFi Relay, die SG waarden verwacht – dan moet je in de iSpindel configuratie '[SG]' achter de naam van je iSpindel plakken. Eén van mijn iSpindels heet, bijvoorbeeld, 1Groen[SG]. Met [SG] in de naam zal Brewfather de iSpindel-waarden herkennen als SG waarden en niet als ºPlato.

Wat is het voordeel, behalve het display, van zo'n WiFi relay t.o.v. bijvoorbeeld een extra accespoint? Mijn iSpindel maakt door slecht bereik maar een aantal keer per dag "toevallig" connectie. Als ik een accespoint in huis verplaatst wordt het beter maar heb ik op mijn werkkamer weer geen bereik. Twijfel nu of ik een extra accespoint zal kopen of een WiFi relay.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 27-01-2022  09:56 uWat is het voordeel, behalve het display, van zo'n WiFi relay t.o.v. bijvoorbeeld een extra accespoint? Mijn iSpindel maakt door slecht bereik maar een aantal keer per dag "toevallig" connectie. Als ik een accespoint in huis verplaatst wordt het beter maar heb ik op mijn werkkamer weer geen bereik. Twijfel nu of ik een extra accespoint zal kopen of een WiFi relay.
Door de betere connectiviteit zal de iSpindel veel minder batterij verbruiken; de verbinding maken is een heel stuk makkelijker en dus minder batterij-intensief. Zeker in RVS vergistingsvaten. Anderzijds kun je op het display makkelijk de voortgang van je vergisting volgen als je er in de buurt bent. Dat laatste heeft maar een relatief kleine meerwaarde, dat snap ik, maar de Relay geeft wel veel nuttige informatie zoals ABV%, SVG, Temperatuur, SG, etc.

De Relay heeft eventueel ook een eigen Blynk app, die je kunt gebruiken om je voortgang te monitoren. Dan hoef je niet iets in een andere app op te zetten als je dat niet wil. Laatst heb ik een extract-kit vergist. Die ga ik dan niet opzetten in Brewfather; teveel werk, maar wel met de Relay Blynk app kunnen volgen. Je kunt eventueel twee iSpindels tegelijkertijd erop laten aansluiten.

Naast heel veel nuttige functies heeft het wel een hoog gadget gehalte. Desalniettemin ben ik er heel erg blij mee. Je kunt er geen andere apparaten op aansluiten, dus als het gaat om je WiFi in huis te verbeteren dan is een accesspoint beter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.