Nieuw hier: Thom

Gestart door Thom84, 23-01-2022 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Thom84

Hoi allemaal, eventjes netjes voorstellen hier: ik ben Thom, momenteel 37 en woonachtig in Woerden. Een jaar of 10 geleden zijn we met 4 vrienden bier gaan brouwen, in zo'n witte emmer met blikken stroop. Het was geen groot succes...  :D Van deze 4 vrienden is alleen Hanz (ook lid hier) doorgegaan, en brouwt inmiddels al een poosje bier samen met Ed in de 'Monsterbrouwerij'.

Een poosje geleden vroegen Hanz en Ed of ik wilde helpen een verbeterde versie van de iSpindel te maken. Eentje die veel kleiner is dan de huidige iSpindel in de PET-ling. Omdat ik beroepsmatig elektronica ontwikkel, zag ik na wat inleeswerk dat er behoorlijk wat ruimte was voor verbetering in de elektronica van de iSpindel. Vooral in de veiligheid, de interne voeding en het formaat.

We zijn inmiddels een poosje verder, en er zijn al wat van die iSpindel-Mini's in de omloop. Omdat er interessante berichtjes heen en weer gingen tussen gebruikers van de iSpindel-Mini en onszelf, vind ik het leuk om hier met de gebruikers van gedachten te wisselen. Hopelijk kunnen we wat van elkaar leren  :D

hb-lot

Ik ben aan het overwegen om een ispindel te bouwen, nu lees ik dat je deze verbeterd en verkleint hebt. Is hier ergens wat informatie over te vinden?

Thom84

We hadden een batch van 10 stuks gemaakt voor eigen gebruik, hiervan hebben we er een aantal via marktplaats verkocht. Maar omdat ze zo snel verkocht waren, zijn we nu bezig een nieuwe batch van 20 stuks te maken!

Wat we vooral verbeterd hebben is de kwaliteit van de elektronica, die is nauwkeuriger en veiliger. De iSpindel-Mini is beveiligd tegen kortsluiting van de accu, overladen, te diep ontladen. De laadstroom is afgestemd op de accu, waardoor de elektronica niet te warm kan worden. Daarnaast is de interne voeding veel beter dan bij de zelfbouw iSpindels. Bij het originele ding hangt alles aan een onbeschermde accu, bij die van ons is dat een stuk beter geregeld. Ook -gok- is het bereik van de WiFi wat beter dan bij de zelfbouw iSpindels.

De iSpindel-Mini is ook een slag kleiner dan de normale iSpindels die je in een PET-ling hebt. Dit is handig wanneer je ze wilt gebruiken in combinatie met een mandfles, daar past de iSpindel-Mini over het algemeen prima in. Afmetingen zijn gelijk aan een 'Falcon-tube': 34 mm breed bij de dop en 115 mm lang

https://www.fishersci.com/shop/products/falcon-50ml-conical-centrifuge-tubes-2/p-193321

Momenteel staat de 3D-printer nog flink te draaien op alle sledes aan de binnenkant van die koker. Ik denk dat de iSpindel-Mini's dan binnen een paar weken wel weer op marktplaats komen! Het is verder wel gewoon hobby, dus het kan een dag meer of minder duren ;-)

Thom84

hb-lot

Dank voor het delen.

Maar als ik het goed begrijp zijn deze alleen kant en klaar te krijgen? Het zelf bouwen leek mij juist een groot deel van de pret.

Misschien kunnen jullie overwegen de schema's en stl's (tegen een kleine vergoeding) vrij te geven? Of zelfs kits te verkopen?

Thom84

Ze zijn inderdaad alleen kant en klaar te krijgen. Een bouwpakketje hebben we eigenlijk nog niet overwogen. Het begon als een aanpassing op de bestaande iSpindel, maar het 'bleek' dat ineens anderen ook wel 'onze' versie wilden hebben  ;D

Stel dat er een bouwpakketje komt in de vorm van printplaatje, geprinte houder, batterij, koker en rubber ring, zou je dan zoiets overwegen te kopen?

trebvuister

Citaat van: Thom84 op 26-01-2022  16:16 uZe zijn inderdaad alleen kant en klaar te krijgen. Een bouwpakketje hebben we eigenlijk nog niet overwogen. Het begon als een aanpassing op de bestaande iSpindel, maar het 'bleek' dat ineens anderen ook wel 'onze' versie wilden hebben  ;D

Stel dat er een bouwpakketje komt in de vorm van printplaatje, geprinte houder, batterij, koker en rubber ring, zou je dan zoiets overwegen te kopen?
Ja

hb-lot

Citaat van: Thom84 op 26-01-2022  16:16 uZe zijn inderdaad alleen kant en klaar te krijgen. Een bouwpakketje hebben we eigenlijk nog niet overwogen. Het begon als een aanpassing op de bestaande iSpindel, maar het 'bleek' dat ineens anderen ook wel 'onze' versie wilden hebben  ;D

Ja, zou ik zeker overwegen.

Bram86

Zeker!

hb-lot

Citaat van: hb-lot op 26-01-2022  16:40 uJa, zou ik zeker overwegen.

Ook alleen een BOM, schema en STLs overigens. Met eventueel dingen die lastiger per stuk te bestellen zijn, zoals de slede, printplaat etc. als optionele accessoire.
Een beetje zoals AMB.org dat doet. Lastig te bestellen of maken dingen zijn via hen bestellen, maar dat is niet verplicht. (En de makkelijk te bestellen dingen moet je zelf aan komen, maar die zou je natuurlijk ook gewoon kunnen aanbieden met een kleine marge)

hb-lot

Citaat van: Thom84 op 26-01-2022  16:16 uStel dat er een bouwpakketje komt in de vorm van printplaatje, geprinte houder, batterij, koker en rubber ring, zou je dan zoiets overwegen te kopen?

@Thom84 Heb je hier toevallig al over nagedacht? Een iSpindel is iets wat ik eigenlijk nog wil voordat ik mijn volgende brouwsel start, maar dat laatste wil ik niet te lang mee wachten :-)

Hanz.

Leuk te lezen dat hier ook enthousiastelingen voor de iSpindel-mini zijn! En welkom op het forum Thom!  ;) Ik ben Hanz, 1 van de 3 die achter de iSpindel-mini zit.
We hebben de nieuwe batch zo goed als klaar. Ze zijn al wel redelijk af, maar laatste gedeelte is nog wel zelf te regelen. Ik zal komende week mijn best doen om ze verzendklaar te maken, dan komt er een advertentie op Marktplaats (zoek dan naar "iSpindel-mini").
Ik kan me ook goed voorstellen dat het onderdeel van de lol is om hem zelf in elkaar te zetten. Je leert het apparaat daardoor ook nog wat beter kennen natuurlijk.

Edwin brouwt

Mooi project! Ik was juist van de iSpindle af omdat ik ze te groot vond: deze zien er mooi compact uit.

Wat gaan ze kosten en weten jullie of ze out-of-the-box met Brewfather communiceren? Of uitleesbaar zijn met een andere app?

hansHalberstadt

Mooi compact is heel handig natuurlijk. Maar heeft iemand al eens gekeken naar de nauwkeurigheid? Ik zou me kunnen voorstellen dat en kleine uitvoering minder nauwkeurig is omdat oppervlakte effecten zoals belletjes en aanklevende hop harsen en gist dan meer invloed hebben. Hoe groter je iets maakt hoe groter immers ook de verhouding tussen inhoud en oppervlak. Het is de inhoud samen met de plek van het zwaartepunt die het gedrag bepaald en het is het oppervlak met de daarop hechtende zaken die dat verstoort.     

Edwin brouwt

Daar heb je zeker een punt Hans. Ik heb zelf 2Tilts, die ongeveer net zo klein zijn als bovengenoemde. De meeste (oudere?) iSpindles zijn een stuk groter.
De Tilts hebben zeker afwijkingen, voornamelijk doordat er gistresten boven op komen te liggen. Dat veroorzaakt meestal een afwijking van 2 tot 3 punten. 
Daarom meet ik altijd voor het bottelen met een refractometer.

De Tilt gebruik je om het verloop tijdens de vergisting te bekijken, niet om het exacte eind sg te weten/meten. Je kunt voornamelijk heel goed bijhouden hoe snel de vergisting verloopt en wanneer de vergisting gereed is.

hb-lot

@hansHalberstadt Dat is wel een goed punt, al zou ik me ook kunnen voorstellen dat het juist andersom is omdat de hefboom en het oppervlak (dus hoeveelheid "meuk") minder groot is omdat deze kleiner is, maar waarschijnlijk wel hetzelfde gewicht heeft?

Misschien een mooie om een keer te testen, of is wat ik zeg sowieso onzin?

hansHalberstadt

Citaat van: hb-lot op 10-03-2022  11:12 u@hansHalberstadt Dat is wel een goed punt, al zou ik me ook kunnen voorstellen dat het juist andersom is omdat de hefboom en het oppervlak (dus hoeveelheid "meuk") minder groot is omdat deze kleiner is, maar waarschijnlijk wel hetzelfde gewicht heeft?

Misschien een mooie om een keer te testen, of is wat ik zeg sowieso onzin?
Dan zou ik weer even in de details moeten duiken. Maar de werking komt er simpel op neer dat je een zwaartepunt hebt van het geheel en een middelpunt van het volume wat niet samenvalt met het zwaartepunt. Daardoor krijg je een koppel waar het SG in voorkomt. Maar feit blijft wel dat het koppel veroorzaakt wordt door het volume en de ligging van het zwaartepunt verstoord wordt door van alles wat er ook nog aan het oppervlak kleeft. En hoe groter je iets maakt, hoe meer het volume toeneemt tov het oppervlak. (Oppervlak gaat met diameter kwadraat en volume gaat met diameter tot de 3e macht) dus daar komt mijn conclusie vandaan dat je minder last hebt van aanklevende zaken als het volume groter is.
Maar theorie is altijd handig om met de praktijk te toetsen, want er kunnen altijd denkfouten in sluipen dus zeker geen onzin om te testen. 
Maar we kunnen dit beter afsplitsen (vanaf bericht 13) want Thom heeft zich hier wel heel mooi voorgesteld en gelijk een hele interessante discussie getriggerd.  (was mijn schuld  smile )

Thom84

Haha wat een leuke drukte hier! De compactheid van onze iSpindel-Mini gaat wel deels ten koste van de nauwkeurigheid inderdaad, vergelijkbaar met de tilt. Dit komt puur door de CO2-belletjes en gistresten inderdaad die aan de buis kleven.

Ik kan niet aangeven hoe het zich verhoudt tot de originele iSpindel, maar die zal er ook wel 'last' van hebben. De Tilt Pro schijnt (aldus tilt) er geen last van te hebben, maar dat ding is ook gigantisch. Het klopt dus wel hoe groter, hoe minder last je in verhouding hebt van CO2-belletjes en klevende resten.

Maar het originele idee achter de iSpindel gaat nog steeds op: hem gebruiken om het verloop van de vergisting te zien, niet om 100% nauwkeurig het SG te meten. Al werkt het binnen enkele SG-punten hartstikke goed natuurlijk.

Thom84

Citaat van: hb-lot op 26-02-2022  12:53 u@Thom84 Heb je hier toevallig al over nagedacht? Een iSpindel is iets wat ik eigenlijk nog wil voordat ik mijn volgende brouwsel start, maar dat laatste wil ik niet te lang mee wachten :-)

Yes, we hebben het er over gehad, maar we vonden dat het een beetje een flauw pakketje werd :-) Het kwam eigenlijk neer op printplaatje in de houder klikken, ballast eraan, batterij erin klikken etc.... En alles verpakken zodat het niet kapot ging in de post, was eigenlijk voor ons meer werk dan ze gewoon vooraf zelf in elkaar zetten. :-)

Thom84

Citaat van: EdwinBrouwt op 05-03-2022  17:22 uWat gaan ze kosten en weten jullie of ze out-of-the-box met Brewfather communiceren? Of uitleesbaar zijn met een andere app?

49.95 euro per stuk. Dan zijn ze in elkaar gezet, en helemaal getest. Out-of-the-box communiceren iSpindels inderdaad met Brewfather (nog niet zelf geprobeerd). Daarnaast BierBot Bricks, Brewblox, ThingSpeak, MQTT, InfluxDB en Ubidots. Overigens heb ik zelf alleen Udidots geprobeerd, maar @Hanz. heeft daarnaast nog iets anders geprobeerd. Wat was dat @Hanz. ?

hb-lot

Hebben jullie overwogen om de details van jullie verbeteringen te publiceren?

Verbeteringen op zouden van waarde kunnen zijn voor de gehele iSpindel community. Tenslotte hebben jullie deze ook gemaakt op basis van wat zij open gepubliceerd hebben.

Thom84

Daar hebben we het eigenlijk nog niet over gehad. Maar het zou wel netjes zijn, en in stijl met het open-source idee van de iSpindel. We hebben nu geïnvesteerd in een nieuwe batch, maar misschien gooien we het daarna wel open. We zullen er eens een paar pinten op drinken  ;D

hb-lot

Edwin brouwt

Citaat van: Thom84 op 18-03-2022  16:46 u49.95 euro per stuk. Dan zijn ze in elkaar gezet, en helemaal getest. Out-of-the-box communiceren iSpindels inderdaad met Brewfather (nog niet zelf geprobeerd). Daarnaast BierBot Bricks, Brewblox, ThingSpeak, MQTT, InfluxDB en Ubidots. Overigens heb ik zelf alleen Udidots geprobeerd, maar @Hanz. heeft daarnaast nog iets anders geprobeerd. Wat was dat @Hanz. ?

Prima prijs. En zijn ze dan gekalibreerd?

Hanz.

Citaat van: Thom84 op 18-03-2022  16:38 uYes, we hebben het er over gehad, maar we vonden dat het een beetje een flauw pakketje werd :-) Het kwam eigenlijk neer op printplaatje in de houder klikken, ballast eraan, batterij erin klikken etc.... En alles verpakken zodat het niet kapot ging in de post, was eigenlijk voor ons meer werk dan ze gewoon vooraf zelf in elkaar zetten. :-)
Citaat van: Thom84 op 18-03-2022  16:46 u49.95 euro per stuk. Dan zijn ze in elkaar gezet, en helemaal getest. Out-of-the-box communiceren iSpindels inderdaad met Brewfather (nog niet zelf geprobeerd). Daarnaast BierBot Bricks, Brewblox, ThingSpeak, MQTT, InfluxDB en Ubidots. Overigens heb ik zelf alleen Udidots geprobeerd, maar @Hanz. heeft daarnaast nog iets anders geprobeerd. Wat was dat @Hanz. ?

Ik heb brewspy om de vergisting te volgen. Mooie is dat je de vergisting kunt koppelen aan een recept. Ik heb er nog maar 2x mee gewerkt, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden. Gratis app voor 1 iSpindel(-mini) tegelijk. Daarnaast kun je ook via de app kalibreren. Maar ook dat heb ik nog niet getest. Ik zit nu midden in een verbouwing, daarna ga ik weer vol aan de brouw en zal ik laten weten hoe goed die kalibratie via Brewspy werkt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.