Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie nav niet-kook experiment

Gestart door Dund, 20-01-2022 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Dund

Mijn berliners kook ik altijd 15 min dat zou ik ook nog kunnen doen. Heb nog nooit een raw ale op (voor zover ik weet)

https://brulosophy.com/2021/04/05/the-no-boil-effect-evaluating-the-impact-on-new-england-ipa-exbeeriment-results/

Hierboven een no boil neipa experiment.

Conclusie: iedereen die proefde zag alleen dat de gekookte versie donkerder was en qua smaak geen verschil.

Jacques

Citaat van: Dund op 20-01-2022  10:19 uConclusie: iedereen die proefde zag alleen dat de gekookte versie donkerder was en qua smaak geen verschil.

Kleur is ook smaak! Het donkerder kleuren van wort tijdens het koken is een gevolg van de vorming van Maillardproducten. Dat zijn verbindingen van aminozuren met suikers. Tijdens het bakken van brood en vlees ontstaat aan de buitenkant een donkere laag. Dat zijn Maillardproducten. Die geven echt wel smaak...

Voor mij zijn dit soort conclusies een reden om de brulosophy experimenten niet altijd serieus te nemen...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 20-01-2022  12:12 uVoor mij zijn dit soort conclusies een reden om de brulosophy experimenten niet altijd serieus te nemen...

In dit geval is het inderdaad niet zo sterk omdat wegens COVID alleen de auteur heeft geproefd. Andere experimenten met grotere aantallen in het proefpanel vind ik persoonlijk best een aardige indicatie.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 20-01-2022  12:29 uIn dit geval is het inderdaad niet zo sterk omdat wegens COVID alleen de auteur heeft geproefd. Andere experimenten met grotere aantallen in het proefpanel vind ik persoonlijk best een aardige indicatie.

Het grootste nadeel van deze experimenten is dat de proevers niet weten wat ze moeten proeven. Bier is een zeer complexe drank met duizenden smaakstoffen. Als je niet weet wat het verschil is, is het lastig constateren wat er anders is.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 20-01-2022  13:08 uHet grootste nadeel van deze experimenten is dat de proevers niet weten wat ze moeten proeven. Bier is een zeer complexe drank met duizenden smaakstoffen. Als je niet weet wat het verschil is, is het lastig constateren wat er anders is.

Mee eens, maar aan de andere kant zijn de verschillen blijkbaar zo subtiel dat het panel niet consequent de brouwsels uit elkaar kan houden. Dan rijst de vraag of de verschillen voor een niet-sommelier of niet-jurylid van belang / te bespeuren zijn...

Jacques

Citaat van: Arthur B op 20-01-2022  15:26 uMee eens, maar aan de andere kant zijn de verschillen blijkbaar zo subtiel dat het panel niet consequent de brouwsels uit elkaar kan houden. Dan rijst de vraag of de verschillen voor een niet-sommelier of niet-jurylid van belang / te bespeuren zijn...

Dit hoor ik vaker: als je het niet meteen proeft dan is het er niet...

Toch werkt het niet zo. Goed bier is een optelsom van heel veel smaken en smaakjes. Het is niet altijd te benoemen wat een minder bier maakt.

Dund

Maar wat denken we ervan is het de poging waard? Ik brouw regelmatig een neipa dit is denk ik mijn 40ste neipa het zijn geen goedkope brouwsels om te verpesten.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 20-01-2022  17:27 uDit hoor ik vaker: als je het niet meteen proeft dan is het er niet...

Dat is niet wat ik zeg. Het punt hier is dat er vaak met grotere groepen proevers wordt gewerkt. Als 20 man het niet consequent voor elkaar krijgen om ├╝berhaupt verschil tussen twee brouwsels te proeven, en ze kunnen dus niet bij meerdere keren proeven de identieke brouwsels aanwijzen, dan is er objectief gezien waarschijnlijk een (zeer) subtiel verschil in smaak.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het eindresultaat niet verschilt.

CiteerToch werkt het niet zo. Goed bier is een optelsom van heel veel smaken en smaakjes. Het is niet altijd te benoemen wat een minder bier maakt dat het minder is.

De relevantie in deze context is dat bijna niemand een verschil waarneemt, of geen voorkeur heeft, etc. Niks minder dus. En dat vind ik op zijn minst interessante informatie.

Of ik daar iets mee doe is weer wat anders.

Arthur B

Citaat van: Dund op 20-01-2022  17:57 uMaar wat denken we ervan is het de poging waard? Ik brouw regelmatig een neipa dit is denk ik mijn 40ste neipa het zijn geen goedkope brouwsels om te verpesten.

Ik zou het risico niet nemen. Ook als er geen smaakverschil merkbaar is voor mezelf. 😉

Bovendien...

Citaat van: Dund op 20-01-2022  10:19 uConclusie: iedereen die proefde zag alleen dat de gekookte versie donkerder was en qua smaak geen verschil.

...is er maar 1 persoon in het 'panel' in dit geval (vanwege Corona). Wel erg dunnetjes.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 20-01-2022  20:15 uDat is niet wat ik zeg. Het punt hier is dat er vaak met grotere groepen proevers wordt gewerkt. Als 20 man het niet consequent voor elkaar krijgen om ├╝berhaupt verschil tussen twee brouwsels te proeven, en ze kunnen dus niet bij meerdere keren proeven de identieke brouwsels aanwijzen, dan is er objectief gezien waarschijnlijk een (zeer) subtiel verschil in smaak.

Het ligt er maar net aan hoe goed de proevers getraind zijn. Je moet namelijk een stof kennen om deze te kunnen herkennen.
Als je niet weet op welk verschil je moet inzomen bij het proeven is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Arthur B

biking rebel

Citaat van: Jacques op 20-01-2022  21:42 uHet ligt er maar net aan hoe goed de proevers getraind zijn. Je moet namelijk een stof kennen om deze te kunnen herkennen.
Als je niet weet op welk verschil je moet inzomen bij het proeven is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Als het publiek de gemiddelde speciaalbier drinker is...dan is dat helemaal niet erg. Want dan betekent het dat de test representatief zal zijn voor de meeste mensen. En dat voor de meeste mensen het verschil niet te proeven is. Die enkeling die het wel zal proeven lijkt mij niet de doelgroep. Gelukkig maar, want dan zou het altijd maar gaan over kleine details.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 21-01-2022  08:58 uAls het publiek de gemiddelde speciaalbier drinker is...dan is dat helemaal niet erg. Want dan betekent het dat de test representatief zal zijn voor de meeste mensen. En dat voor de meeste mensen het verschil niet te proeven is. Die enkeling die het wel zal proeven lijkt mij niet de doelgroep. Gelukkig maar, want dan zou het altijd maar gaan over kleine details.

Veel kleine details bij elkaar maakt het verschil tussen een goed en een slecht bier. Dit is iets wat de brouwers van brulosophy meestal over het hoofd zien. Als je de uitkomsten van de tests volgt zouden heel veel zaken niets uitmaken. Toch is dit niet het geval. Er zijn in bier veel smaken die individueel niet zo veel effect hebben maar in het totaal wel bijdragen aan de smaak van je bier.

Ik verwijs hierbij naar een ouder artikel van mij dat over de complexiteit van smaken in bier gaat
https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/De_smaak_van_bier.htm

Vergelijkbare Topics (3)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.