Conische gisttank

Gestart door leo18, 20-01-2022 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

leo18

Hallo,

Ben al even aan 't twijfelen om een conische gisttank te kopen. Mogelijk zo 'n Fastferment van 30 liter. Dat volume is werkelijk ideaal voor de brouwsels die ik maak.
De voordelen zo lees ik zijn minder werk met hevelen, emmers en slangetjes reinigen, en natuurlijk minder oxidatie
Maar heeft zo'n conische gisttank buiten het voordeel van de mindere oxidatie ook andere invloed op het eindresultaat (smaak, stabielere schuimkraag, ...)?

Tenslotte zie ik dat er bij een Fastferment muurbeugels worden geleverd, maar hoe doe je het als je hem in een klimaatkast wil gebruiken?
Alvast bedankt!

Luie Donder

Ik heb die fastferment ook ooit gekocht, maar was er niet zo tevreden over, ik kreeg 'm niet luchtdicht (schijnen meer mensen problemen mee te hebben). Ik heb nu een conisch rvs vat, van brewmonk, en ben daar erg tevreden over. Vooral het schoonmaken is erg fijn/makkelijk (ik doe dat in het bad, met de sproeier)

beermenke

Geen last van hoor. Dikke siliconenring handvast draaien. Kraan vervangen door een kraan met 2 wartels. Zo kan de kraan er los tussenuit. Eenmalig met teflon wartel op ff gedraaid en eenmalig op de bol. Zit luchtdicht en gemakkelijk schoon te maken. Het steeds los draaien van de kraan van de fastferment zoals bij het origineel is niks en hoef ik dus niet meer.
Overgestapt op rvsvat omdat ik maar max  15 liter brouw en een 20 literrvsvat heb.

Tripppel PPP

De kwaliteit van Fastferment laat echt te wensen over. Luchtdicht en waterdicht krijgen en houden kan echt een probleem zijn. Ook zal een fastferment minder lang mee gaan dan een RVS alternatief. Zelf ben ik van een fastferment overgestapt naar een Grainfather conical fermenter. Deze is uiteaard een stuk doorder, maar je hebt ook goedkopere RVS tanks, zoals de brewmonk. Deze is ook een stukje compacter en daardoor makkelijker in bijv een omgebouwde koelkast te verwarmen/koelen. Ik denk dat de extra uitgave uiteindelijk geld zal besparen.

LittleJohn

Gebruik de Fastferment nu al een tijdje en al meerdere keren mee gebrouwen. Flink teflon tape gebruiken om de kraan vast te zetten en testen op waterdichtheid alvorens daadwerkelijk in te vergisten. Kraan haal ik er nooit van de Fastferment af. Wel haal ik de kraan zelf openen om het interne, waar de bol zit, te reinigen. Ik vind het heerlijk werken: gist en trub zakt mooi uit naar het glazen potje en kun je makkelijk zonder knoeien aftappen. Bottelen doe ik ook rechtstreeks vanuit de Fastferment. Gebruik een iSpindel en vanwege dat Fastferment van kunststof is geen problemen met signaalsterkte.

leo18

Mijn vraag was en is nog steeds eigenlijk in de eerste plaats wat de invloed was van een conisch gistvat op smaak en kwaliteit van het bier?  (intussen hebben jullie me wel al min of meer overtuigd dat inox beter is)

beermenke

Citaat van: leo18 op 23-01-2022  18:49 uMijn vraag was en is nog steeds eigenlijk in de eerste plaats wat de invloed was van een conisch gistvat op smaak en kwaliteit van het bier?  (intussen hebben jullie me wel al min of meer overtuigd dat inox beter is)
Ik durf met enige voorzichtigheid te stellen dat ik geen invloed merk. Het.toepassen van de juiste ingrediënten en gecontroleerd vergisten zijn voor mij de belangrijkste factoren. Ik bottel binnen 3 weken zonder tussentijds over te hevelen behoudens op botteldag en merk geen verschil tussen fastferment en rvsvat.

leo18

Dank je voor de reacties, maar ik bedoelde dus of er verschil merkbaar is in het eindresultaat tussen bier dat in een conisch gistvat dan wel in een goedkoop gistvat met platte bodem

beermenke

Citaat van: leo18 op 24-01-2022  19:14 uDank je voor de reacties, maar ik bedoelde dus of er verschil merkbaar is in het eindresultaat tussen bier dat in een conisch gistvat dan wel in een goedkoop gistvat met platte bodem
Tsja van 1 reactie kun je niet uitgaan. In mijn begintijd van brouwen ben ik gestart met plastic vat en platte bodem de zgn wijnvaten. Later ben ik overgestapt op fastferment. Daarnaast ook gecontroleerd gaan vergisten. Volgens mij maakt t weinig tot niet uit conisch of platte bodem. De werkwijze is wel belangrijk. Stel je vergist in fastferment en tapt gist af of je laat je bier 4 weken op de gist bodem in plastic met platte bodem dan zou er best verschil op kunnen treden. Het zijn diverse kleine aanpassingen die je bier verbeteren en heel veel tips komen op dit forum voorbij

Phoef

Citaat van: leo18 op 23-01-2022  18:49 uMijn vraag was en is nog steeds eigenlijk in de eerste plaats wat de invloed was van een conisch gistvat op smaak en kwaliteit van het bier?  (intussen hebben jullie me wel al min of meer overtuigd dat inox beter is)

Ik kreeg het bier erg helder doordat je makkelijk de eventuele trub/gist wat uitvlokt naar de bodem kan aftappen.
Ik deed dit overgens niet na 1 dag al, maar na 4 dagen en dan 3 dagen later nog eens.

Er zijn meerdere positieve onderzoeken geweest waarbij het goed is als er wat trub in je vergistingsvat zit ( las hier op het forum ook laast over ).

Jacques

Het voordeel is dat je inactieve gist kunt aftappen. Hierdoor heb je minder autolyseproducten in je bier en krijg je een betere body en schuimhoudbaardheid van je bier.

Het gaat hierbij om kleine verschillen. Maar heel veel kleine verschillen maken wel een wereld van verschil...  :)

leo18

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  13:24 uHet voordeel is dat je inactieve gist kunt aftappen. Hierdoor heb je minder autolyseproducten in je bier en krijg je een betere body en schuimhoudbaardheid van je bier.

Het gaat hierbij om kleine verschillen. Maar heel veel kleine verschillen maken wel een wereld van verschil...  :)

Dankjewel, dat is het antwoord op mijn vraag  :)

Wat het aftappen van de inactieve gist betreft zie ik gistvaten van Klarstein en van SS-brewtech zonder aftapkraan onderin. Die hebben dat voordeel dan niet ... Terwijl Easybrew voor dezelfde prijs die extra kraan wel heeft. Dan denk ik dat mijn keuze gemaakt is.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 26-01-2022  13:24 uHet voordeel is dat je inactieve gist kunt aftappen. Hierdoor heb je minder autolyseproducten in je bier en krijg je een betere body en schuimhoudbaardheid van je bier.

Op welk moment zou je dit moeten doen? Direct na de hoofdvergisting?

Phoef

Citaat van: hb-lot op 27-01-2022  10:52 uOp welk moment zou je dit moeten doen? Direct na de hoofdvergisting?

Uit het alom geprezen boek Verander water in Bier staat:
" na een dag of vier tot zeven is de schuimlaag (in je vat) nog maar dun en de activiteit in het waterslot een stuk minder maar nog niet helemaal afgelopen. Dan is het tijd om over te hevelen. Bovengistende bieren zijn dus meestal in 4 tot 7 dagen klaar om over te hevel, ondergistende bieren doen er 7 tot 14 dagen over."

Je kan dus gist aftappen NA de hoofdvergisting, ik deed dit zelf in twee maal, dus na 4/5/6 dagen en na 6/7/8 dagen nog een keer.

Alternatief kan je SG meten en als het soortelijk gewicht 5 tot 10 SG punten boven je eind SG is, kan je de gist aftappen/overhevelen.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 27-01-2022  10:52 uOp welk moment zou je dit moeten doen? Direct na de hoofdvergisting?

Je kunt op meerdere momenten gist aftappen. Alle gist in één keer aftappen gaat niet. Er blijft gist aan de wand van de conus plakken. Door met een rubberen hamer een aantal keren te tikken op de conus kun je het gistvat in trilling brengen waardoor de gist een beetje naar beneden zakt.

Naarmate de vergisting vordert zal er meer gist uit je vat komen. De hoeveelheid dat je per keer kunt aftappen is van gist tot gist verschillend. Dat heeft ook te maken met het flocculeren van de gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.