SG te hoog tijdens nagisting

Gestart door JulianFreudy, 20-01-2022 10:11 u

Vorige topic - Volgende topic

JulianFreudy

Beste mede hobbybrouwers,

Ik ben gedurende mijn eerste brouwsel (Weizen uit het boek van Adrie). De hoofdvergisting liep vlot, veel activiteit in de eerste 3 dagen. Ik zag een goede schuimlaag ontstaan in mijn fermentasaurus vat.

Echter twijfel ik of de vergisting helemaal goed gegaan is. Mijn begin SG is 1054 (gemeten met de refractometer) en 1050 (met de hydrometer). Voor de nagisting heb ik 10 dagen uitgetrokken, ik ben nu op dag 7. Ik constateer geen activiteit meer in het waterslot, maar meet nog een te hoge SG. Met de refractometer meer ik 1024 en met de hydrometer 1020. Dit betekent dat ik net rond 4% alcohol uitkom.

Hebben jullie nog tips om het SG wat te laten zakken in de fase waarin mijn bier zich verkeerd? Of moet ik voor lief nemen dat mijn bier wat minder alcohol heeft en over 3 dagen gaan bottelen?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.

Gr, Julian Freudenberg

HarryL

Ik zou sowieso na een paar dagen nog een keer meten.
Dat er geen activiteit in het waterslot is betekent niet direct dat de vergisting klaar is.
Bij mij heeft het wel eens 2 week geduurd voordat ie echt "klaar" was.
Om de paar dagen meten en iedere keer een paar punten lager.

biking rebel

Zonder je maischschema en je recept te kennen (inclusief vergistingstemperaturen) is het gissen. Kun je die ook delen?

Fractus

Zorg ook dat je vergistingsvat wat warmer staat en dat de temperatuur niet teveel schommelt. Als je teveel temperatuurschommelingen hebt (bijvoorbeeld in een kamer met overdag de verwarming aan en 's nachts koud) wil je gist er nog wel eens de brui aan geven.

JulianFreudy

Citaat van: biking rebel op 20-01-2022  11:22 uZonder je maischschema en je recept te kennen (inclusief vergistingstemperaturen) is het gissen. Kun je die ook delen?

Eusebius Weize (uit het boek van Adrie) 20L

Mout:
2420 gram Tarwemout (56%)
1720 gram Pilsmout (40%)
180 gram Vienna mout (4%)

Maischschema:

- 44 graden 10 minuten
- 50 graden 15 minuten
62 graden 30 minuten
72 graden 30 minuten
78 graden 5 minuten

Hop:
18 gram Hallertau Tradition (75 minuten aan het einde meegekookt)

Vergisting:

Wyeast 3068 Weihenstephan XL smackpack (uiteindelijk ben ik 4 liter verloren, niet goed rekening gehouden met de verdamping en de loze ruimte in de filterkuip). één XL smackpack leek mij daarom voldoende.

De hoofdvergisting heeft 3 dagen plaatsgevonden op 18 graden in een vergistingskast. nadat ik na 3 dagen geen activiteit meer waarnam, heb ik de temperatuur verhoogd naar 20 graden voor de nagisting. Momenteel staat mijn jongbier al een week op 20 graden te nagisten. Ik meet al enkele keren hetzelfde SG (telkens 1024) met de refractometer.

Ik hoor graag of u tips voor mij heeft!

Vriendelijke bedankt

JulianFreudy

Citaat van: Fractus op 20-01-2022  11:23 uZorg ook dat je vergistingsvat wat warmer staat en dat de temperatuur niet teveel schommelt. Als je teveel temperatuurschommelingen hebt (bijvoorbeeld in een kamer met overdag de verwarming aan en 's nachts koud) wil je gist er nog wel eens de brui aan geven.

Bedankt voor je reactie. Mijn CCT vat staat in een vergistingskast. De hoofdvergisting heeft plaatsgevonden bij 18 graden en de nagisting 20 graden. Daar kan het dan denk ik niet aan liggen?

Fractus

Dan zou je temperatuur vrij constant moeten zijn ja. Je kunt overwegen om de temperatuur langzaam op te laten lopen met een halve graad per dag of zo tot 22/23 graden. Dan helpt met het uitgisten

JulianFreudy

Citaat van: Fractus op 20-01-2022  16:01 uDan zou je temperatuur vrij constant moeten zijn ja. Je kunt overwegen om de temperatuur langzaam op te laten lopen met een halve graad per dag of zo tot 22/23 graden. Dan helpt met het uitgisten

Dankjewel, dat ga ik proberen!

brouwerwaldonk

Om de gisting terug op gang te krijgen en zo een lager SG zou ik het wort/bier luchtzuurstof geven door te beluchten met een 100% ontsmet bruissteentje en luchtpompje gedurende een 10 tal minuten. Oppassen want het kan flink gaan schuimen.
Door de zuurstof komen er nieuwe jonge gistcellen bij die hun werk gaan doen. Geef ook een minimale dosis gistvoeding.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-01-2022  11:27 uOm de gisting terug op gang te krijgen en zo een lager SG zou ik het wort/bier luchtzuurstof geven door te beluchten met een 100% ontsmet bruissteentje en luchtpompje gedurende een 10 tal minuten. Oppassen want het kan flink gaan schuimen.
Door de zuurstof komen er nieuwe jonge gistcellen bij die hun werk gaan doen. Geef ook een minimale dosis gistvoeding.

Dat is vragen om oxidatie van je bier... Zeker als er veel suikers al vergist zijn moet je oppassen met beluchten.

Citaat van: JulianFreudy op 20-01-2022  10:11 uBeste mede hobbybrouwers,

Ik ben gedurende mijn eerste brouwsel (Weizen uit het boek van Adrie). De hoofdvergisting liep vlot, veel activiteit in de eerste 3 dagen. Ik zag een goede schuimlaag ontstaan in mijn fermentasaurus vat.

Echter twijfel ik of de vergisting helemaal goed gegaan is. Mijn begin SG is 1054 (gemeten met de refractometer) en 1050 (met de hydrometer). Voor de nagisting heb ik 10 dagen uitgetrokken, ik ben nu op dag 7. Ik constateer geen activiteit meer in het waterslot, maar meet nog een te hoge SG. Met de refractometer meer ik 1024 en met de hydrometer 1020. Dit betekent dat ik net rond 4% alcohol uitkom.

Hebben jullie nog tips om het SG wat te laten zakken in de fase waarin mijn bier zich verkeerd? Of moet ik voor lief nemen dat mijn bier wat minder alcohol heeft en over 3 dagen gaan bottelen?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.

Gr, Julian Freudenberg

Wat was je begin SG?
Hoeveel liter had je?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.