Van automaat naar pan?

Gestart door Bvk1983, 17-01-2022 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-01-2022  08:53 uIn mijn pannen geen gaten voor slangen of kranen. Temperatuur is perfect te regelen tot op 1°C. in een maischketel a la bain-marie. Na het maischen hevel ik het wort over naar de kookpan met een hevelfilter. Na het koken en koelen hevelen met een rechte inox buis voorzien van een droesemkapje naar het gistvat. Na het gisten overhevelen met diezelfde rechte buis naar mandflessen. Na het lageren weer met die rechte buis met droesemkapje naar de bottelemmer.
Geen verlies van wort of bier na al die heveltoestanden, bovendien alles heel helder.
gaat bij mij in principe net zo. van maischketel naar kookketel gaat via hevelfilter en een regelbare pomp waarmee ik de exacte stroomsnelheid kan instellen tijdens het spoelen.
en een regelbaar roerwerk in de beslagketel. van kookketel naar gistingsvat via zelfde hevelfilter als bij maishen,  pomp en platenkoeler.

Jaap W

Omdat mijn maischketel hoger staat dan mijn kookketel, loopt het automatisch mooi rustig vanuit de maischketel de kookketel in. Na het koken zet ik de kookketel op een verhoging en dan loopt het automatisch naar de platenkoeler en van daaruit gaat het via een pomp het gistvat in, dat een paar meter verderop staat. Tussen de pomp en het gistvat zet ik soms nog een filter, maar dat blijkt achteraf meestal niet nodig te zijn, omdat er bijna nooit "troep" in dat filter zit. Werkt voor mij prima. :nut: :proost: :weetniet:

Bvk1983

Citaat van: biking rebel op 09-02-2022  10:07 uAls je goedkoper uit wilt zijn, dan moet je zeker geen Ss spullen kopen. Pan en thermometer...dan zit je al bijna op 400 euro. Hendi inductie (+200), wellicht nog een pomp, whirlpool aansluiting erbij....daar heb je een Grainfather G30 voor. En dan heb je pas 1 pan. Wil je er ook nog een kookpan bij, nog een keer +400 euro

Dat klopt, het is heel veel geld. Ik kan dat soort bedragen voor een hobby wat beter aan mezelf verkopen door spullen die ik niet meer gebruik te verkopen via Marktplaats en dat te investeren in spullen die ik wel gebruik.

Takkie83

Citaat van: biking rebel op 09-02-2022  10:07 uAls je goedkoper uit wilt zijn, dan moet je zeker geen Ss spullen kopen."

Ja daar heb je wel een punt. Volgens mij was ik voor 150 euro klaar met mijn Klarstein. Maar al die andere opties hoef ik toch niet. Ik gebruik gewoon m'n gasfornuis, zelfgeklust hevelfilter en twee kleinere pannen voor het spoelwater. Maischen en koken doe ik in dezelfde pan en dan na koelen laat ik het wort door de kraan in het gistvat kletteren. Dus alleen die pan zou me geld gaan kosten, verder niets.

Overigens is geld niet de reden waarom ik in een pan brouw, ik vind het gewoon serieus leuker  :)

CiteerIk vind het zelf wel heel degelijk. Heb pannen en conische gistvaten van SS, allemaal naar grote tevredenheid.

Daarom. Ik heb een Brewmonk en een SS gistvat en die bevallen me beide prima. Kwaliteit vind ik ook belangrijk

LAM

Citaat van: Bvk1983 op 28-01-2022  19:59 uMorgen ga ik mijn pan schoonmaken en een boil off test doen. Met wat voor product kan ik een nieuwe pan het beste schoonmaken? Ik kan normale Dreft, Oxi of Enzybrew gebruiken.
Om hier even op terug te vallen. Je zou ook een vaatwasserblokje op kunnen lossen in de pan en hem even goed heet laten worden. Die blokjes zijn natuurlijk gemaakt om pannen schoon te krijgen  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.