Van automaat naar pan?

Gestart door Bvk1983, 17-01-2022 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Citaat van: Hopfenfox op 28-01-2022  08:37 uHoe ga je je temperatuur meten en regelen? Ik neem aan handmatig en dus doorlopend de Hendi bijstellen? Doorlopend roeren zou ik niet erg vinden, maar dat op de temperatuur blijven letten spreekt me minder aan. Maar dat zeg ik als brouwtomaatbrouwer, dus ik weet niet beter.

Meten ga ik doen met de een thermometer in de pan. Er zitten TC aansluitingen op de pan waarvan er 1 voor de kraan is en op de andere monteer ik een thermometer. Ik zal nog wel wat aan isolatie om de pan gaan aanbrengen waarschijnlijk. Met mijn geisoleerde weckketel kon ik maischtemperaturen perfect vasthouden, ik ga er eigenlijk vanuit dat ik dat met deze nieuwe pan ook moet kunnen bereiken. Het bijverwarmen zal handmatig zijn maar omdat ik de M uitvoering van de Hendi heb zou ik het later kunnen automatiseren met een Inkbird o.i.d.

Bvk1983

Morgen ga ik mijn pan schoonmaken en een boil off test doen. Met wat voor product kan ik een nieuwe pan het beste schoonmaken? Ik kan normale Dreft, Oxi of Enzybrew gebruiken.

ExPeteriment

Citaat van: Bvk1983 op 28-01-2022  19:59 uMorgen ga ik mijn pan schoonmaken en een boil off test doen. Met wat voor product kan ik een nieuwe pan het beste schoonmaken? Ik kan normale Dreft, Oxi of Enzybrew gebruiken.
Van het lijstje wat je noemt zou ik Oxi niet doen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 28-01-2022  19:59 uMorgen ga ik mijn pan schoonmaken en een boil off test doen. Met wat voor product kan ik een nieuwe pan het beste schoonmaken? Ik kan normale Dreft, Oxi of Enzybrew gebruiken.

Schoonmaakazijn...  :)

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 28-01-2022  20:22 uVan het lijstje wat je noemt zou ik Oxi niet doen.

Waarom niet?

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 28-01-2022  22:27 uWaarom niet?
Excuus, ik neem mijn woorden terug, dacht dat het beter niet op metalen gebruikt kon worden. Blijkt niet zo te zijn, weer wat geleerd. Onjuist welgemeend advies.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 28-01-2022  22:27 uSchoonmaakazijn...  :)

Die stond niet op de lijst maar is vast nog toe te voegen  :)

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 28-01-2022  23:22 uExcuus, ik neem mijn woorden terug, dacht dat het beter niet op metalen gebruikt kon worden. Blijkt niet zo te zijn, weer wat geleerd. Onjuist welgemeend advies.

Mogelijk bedoelde je Chemipro/Unibrew Caustic. Daar zit een chloorhoudend stof is. Dat kan rvs aantasten. Als je je houdt aan de gebruiksaanwijzing van dat product (concentratie, temperatuur en tijdsduur) is het echter geen probleem.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-01-2022  00:12 uDie stond niet op de lijst maar is vast nog toe te voegen  :)

Voor een grondige reiniging van apparatuur hoor je zowel een alkalisch als een zuur reiniger gebruiken. Wel achter elkaar gebruiken en tussendoor spoelen met leidingwater want anders wordt de werking van de middelen teniet gedaan.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  11:37 uVoor een grondige reiniging van apparatuur hoor je zowel een alkalisch als een zuur reiniger gebruiken. Wel achter elkaar gebruiken en tussendoor spoelen met leidingwater want anders wordt de werking van de middelen teniet gedaan.

Kennis over schoonmaakmiddelen is zeker niet een van mijn specialiteiten. Bedoel je eerst Oxi, spoelen en dan schoonmaakazijn?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-01-2022  12:10 uKennis over schoonmaakmiddelen is zeker niet een van mijn specialiteiten. Bedoel je eerst Oxi, spoelen en dan schoonmaakazijn?

Ja. Oxi is een alkalische reiniger, net als Chemipro/Unibrew Caustic en PBW.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  12:18 uJa. Oxi is een alkalische reiniger, net als Chemipro/Unibrew Caustic en PBW.

Helder, bedankt. Kan ik dat ook aanhouden voor PET materiaal (Fermzilla)? Die krijgt nu na vergisting een licht Dreft sopje voor de schoonmaak en Starsan voor het toevoegen van het afgekoelde wort.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-01-2022  12:33 uHelder, bedankt. Kan ik dat ook aanhouden voor PET materiaal (Fermzilla)? Die krijgt nu na vergisting een licht Dreft sopje voor de schoonmaak en Starsan voor het toevoegen van het afgekoelde wort.

Eerst alkalisch en dan zuur is een standaardregel voor het reinigen in een bierbrouwerij. Dit komt doordat je te maken hebt met organische en niet-organische verontreinigingen.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 29-01-2022  13:21 uEerst alkalisch en dan zuur is een standaardregel voor het reinigen in een bierbrouwerij. Dit komt doordat je te maken hebt met organische en niet-organische verontreinigingen.

Zou dit dan een fout van de winkel (AH) zijn? Mijn pan is van RVS

Let op! Niet geschikt voor gebruik op kalkhoudende materialen en roestvrijstaal. Niet geschikt voor het bereiden van voedsel.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-01-2022  13:39 uZou dit dan een fout van de winkel (AH) zijn? Mijn pan is van RVS

Let op! Niet geschikt voor gebruik op kalkhoudende materialen en roestvrijstaal.

Een kwestie van temperatuur en contacttijd...

Bvk1983

Weet iemand hoe je deze aanslag weg krijgt? Is gekomen na de boil off test met alleen water. Enzybrew geeft helaas geen resultaat.

tdp

Ik gebruik barkeepers friend daarvoor. Eigenlijk heb ik dat alleen in de warm water ketel, niet in de maischketel of kookketel...

Bvk1983

Citaat van: tdp op 06-02-2022  22:28 uIk gebruik barkeepers friend daarvoor. Eigenlijk heb ik dat alleen in de warm water ketel, niet in de maischketel of kookketel...
Dat kan wel kloppen aangezien ik hem redelijk hard heb laten koken met alleen water. Zal eens kijken waar ik Barkeepers friend kan bestellen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 06-02-2022  17:58 uWeet iemand hoe je deze aanslag weg krijgt? Is gekomen na de boil off test met alleen water. Enzybrew geeft helaas geen resultaat.

Enzybrew werkt op organische verontreinigingen. Dit is een anorganische verontreiniging namelijk kalkafzetting. Een beetje warme schoonmaakazijn (niet warmer dan 60°C doet wonderen.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 06-02-2022  23:38 uEnzybrew werkt op organische verontreinigingen. Dit is een anorganische verontreiniging namelijk kalkafzetting. Een beetje warme schoonmaakazijn (niet warmer dan 60°C doet wonderen.

Ga ik het eerst daar weer mee proberen. Ik had wel snel schoongemaakt met o.a. schoonmaakazijn maar waarschijnlijk te sterk verdund.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 07-02-2022  11:31 uGa ik het eerst daar weer mee proberen. Ik had wel snel schoongemaakt met o.a. schoonmaakazijn maar waarschijnlijk te sterk verdund.

Voor reinigen met schoonmaakartikelen geldt: concentratie, tijd en temperatuur. Laat het langer staan bij een temperatuur van 50°C.

Takkie83

Citaat van: Bvk1983 op 28-01-2022  09:00 u

Dat ziet eruit als een fijn pannetje! Hoe bevalt 'ie? Misschien een idee voor mij als mijn huidige pan zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb nu een Klarstein, eveneens met twee gaten voor een thermometer en aftapkraan, maar dat zit allemaal wat minder professioneel en hygiënisch in elkaar dan jouw Brewtech zo te zien. Is het allemaal makkelijk te demonteren en schoon te maken? Mijn thermometer is inmiddels met geen mogelijkheid meer los te krijgen namelijk..

Mooi trouwens dat je van automaat naar een pan bent overgestapt. De grap is natuurlijk dat zo'n (dure) brouwautomaat helemaal niks zegt over de kwaliteit van je uiteindelijke bier. Al brouw je met een Speidel. Pas na het koelen beginnen de echt significante factoren een rol te spelen; hygiëne, oxidatie en vergistingstemperatuur. En laten we eerlijk zijn; hoe heerlijk ambachtelijk voelt het om te roeren, meten en bijstoken in de dampen van je hete maisch? Dat ga ik echt niet uit handen geven aan een automaat, om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid zelfgebrouwen biertjes die je kunt drinken voor de prijs ervan  :brouwen:

Bvk1983

Citaat van: Takkie83 op 08-02-2022  22:12 uDat ziet eruit als een fijn pannetje! Hoe bevalt 'ie? Misschien een idee voor mij als mijn huidige pan zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb nu een Klarstein, eveneens met twee gaten voor een thermometer en aftapkraan, maar dat zit allemaal wat minder professioneel en hygiënisch in elkaar dan jouw Brewtech zo te zien. Is het allemaal makkelijk te demonteren en schoon te maken? Mijn thermometer is inmiddels met geen mogelijkheid meer los te krijgen namelijk..

Mooi trouwens dat je van automaat naar een pan bent overgestapt. De grap is natuurlijk dat zo'n (dure) brouwautomaat helemaal niks zegt over de kwaliteit van je uiteindelijke bier. Al brouw je met een Speidel. Pas na het koelen beginnen de echt significante factoren een rol te spelen; hygiëne, oxidatie en vergistingstemperatuur. En laten we eerlijk zijn; hoe heerlijk ambachtelijk voelt het om te roeren, meten en bijstoken in de dampen van je hete maisch? Dat ga ik echt niet uit handen geven aan een automaat, om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid zelfgebrouwen biertjes die je kunt drinken voor de prijs ervan  :brouwen:

Ik heb er pas 1x mee gebrouwen maar tot zover bevalt de pan super. Als ik de kraan van mijn Easybrew te enthousiast zou openen zou ik zo een deuk in de pan trekken bij wijze van spreken, dit is van veel steviger materiaal allemaal. De prijs is daar uiteindelijk ook naar, voor iets minder dan de nieuwprijs van mijn Easybrew30 had ik nu alleen een pan met kraan. Ik heb gekozen voor het TC model zodat ik flexibel ben in wat ik aan ga sluiten. Ik zou bijvoorbeeld later een 2e kraan kunnen monteren die ik tijdens het koken gebruik en daar een whirpoolarm aan monteer. Ook over de Hendi die ik gekocht heb ben ik erg tevreden. Ook hiervoor geldt dat de prijs er naar is, maar met mijn vorige inductieplaat kreeg ik net wel/net geen mooie rollende kook bij 20L. Nu heb ik vermogen over.

De reden om uiteindelijk voor dit materiaal te gaan was voor mij de degelijkheid en de mogelijkheid om het later uit te breiden. Dat ik nu een stap 'achteruit' doe (voor zover je het achteruit kunt noemen) door weer naar BIAB + roeren te gaan vind ik niet erg. Inmiddels heb ik ook bij de Chinese vrienden een pomp gekocht en zal mijn eerstvolgende brouwsel BIAB + circuleren worden. Als dat allemaal prima gaat wordt de volgende stap een filterbodem, daarna misschien in de toekomst een 2e pan voor het koken, enz. Deze hobby heeft voor nu even genoeg gekost  :). Het mooiere weer zal weer gaan verschijnen de komende maanden en dan is er nog een andere hobby die geld gaat kosten.

Ik heb absoluut niets tegen automaten, de EassyBrew30 is geen slecht apparaat en heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding. Voor mij was het echter niet de meest geschikte oplossing i.v.m. de beperkingen met zware bieren.

Takkie83

Ah er zijn dus verschillende modellen. Dan moet ik me daar maar eens in verdiepen. Dank voor je toelichting in ieder geval!

biking rebel

Citaat van: Takkie83 op 08-02-2022  22:12 uDat ga ik echt niet uit handen geven aan een automaat, om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid zelfgebrouwen biertjes die je kunt drinken voor de prijs ervan  :brouwen:

Als je goedkoper uit wilt zijn, dan moet je zeker geen Ss spullen kopen. Pan en thermometer...dan zit je al bijna op 400 euro. Hendi inductie (+200), wellicht nog een pomp, whirlpool aansluiting erbij....daar heb je een Grainfather G30 voor. En dan heb je pas 1 pan. Wil je er ook nog een kookpan bij, nog een keer +400 euro

Ik vind het zelf wel heel degelijk. Heb pannen en conische gistvaten van SS, allemaal naar grote tevredenheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.