Van automaat naar pan?

Gestart door Bvk1983, 17-01-2022 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Nadat mijn weckketels af begonnen te takelen ben ik midden vorig jaar overgestapt naar een brouwautomaat, Easybrew30. Daar heb ik nu een brouwsel of 5 mee gebrouwen maar ik zit er over te denken om hem te verkopen en voor een pan + sterke inductieplaat te gaan. Ik ben een liefhebber van zware bieren en juist deze zijn lastiger te brouwen in de Easybrew30. Om een goede afweging te kunnen maken ben ik in kaart aan het brengen wat er voor de Easybrew30 in de plaats zou moeten komen. Uitgangspunt is dat ik zo ver mogelijk de nieuwe setup kan financieren met de verkoop van de EasybrewB30 + accessoires.

Er zal dus geen SS Brewtech komen, mijn oog viel eerder op de Brewferm pannen maar nu zag ik dat Braumarkt ook Easybrew pannen verkoopt. https://www.braumarkt.com/easybrew-brouwketel-50l-met-bolkraan Ik kan alleen nog niet terugvinden of deze ook geschikt voor inductie zijn. Heeft iemand ervaring met deze pannen?

Dit zou in combinatie moeten met een stevige inductieplaat met voldoende vermogen. Hendi is bekend maar ook stevig aan de prijs. Tenslotte moet ik gaan bepalen of ik BIAB ga brouwen, combinatie BIAB + spoelen (zou kunnen in een pan met kraan) of een los filter in de pan hang na maischen. Ook temperatuur meten wordt anders, ga ik boren in een nieuwe pan, of een losse thermometer in de maisch hangen?

Doel is om een brouwopstelling te hebben waarmee ik tot 20 liter bier kan brouwen, ook vaak > 1.100 SG. Wie zou welke keuze maken en waarom?

Jacques

Ook ik wilde makkelijker zware bieren brouwen. Ik heb zitten kijken naar de kosten van een tweetal grote pannen van 30 liter, twee stevige inductieplaten, een roerwerk en temperatuurregeling voor de maischketel. De kosten vielen mij vies tegen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Grainfather G40. Niet goedkoop, zeker niet. Maar Grainfather is een betrouwbaar merk en je hoeft niet zelf aan de slag.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 17-01-2022  14:22 uOok ik wilde makkelijker zware bieren brouwen. Ik heb zitten kijken naar de kosten van een tweetal grote pannen van 30 liter, twee stevige inductieplaten, een roerwerk en temperatuurregeling voor de maischketel. De kosten vielen mij vies tegen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Grainfather G40. Niet goedkoop, zeker niet. Maar Grainfather is een betrouwbaar merk en je hoeft niet zelf aan de slag.

De G40 zou inderdaad een perfecte oplossing zijn maar voor mij te prijzig. Ik vind het ook niet erg om nu met een basis te beginnen en later uit te breiden. 1 pan en 1 inductieplaat zou voor nu voldoende zijn, roerwerk en extra pan + inductieplaat kunnen dan later volgen. Met een kraan in een pan zou ik met BIAB alsnog kunnen spoelen mocht dat nodig zijn, maar zelfs zonder spoelen haalde ik in mijn eerdere BIAB weckketel een veel hoger rendement dan ik nu haal.

Bvk1983

Wat overigens ook een alternatief zou kunnen zijn: wel een duurdere SS Brewtech pan waarin ik BIAB op een reeds aanwezige 2.000 W inductieplaat maisch, spoelen naar gistemmer/vat, brouwzak verwijderen, Tri-clamp verwarmingselement van 2.500W  plaatsen, van gistemmer/vat terug naar pan en vervolgens gaan koken.

Dat klinkt misschien omslachtig maar zou m.i. ook prima kunnen werken. Het voordeel hiervan is dat ik dan wel geïnvesteerd heb in een hoogwaardige pan. Mijn weckketel kon ik prima op temperatuur houden met 2.000 W, koken was alleen een dingetje.

Bram86

Wellicht off topic, maar mocht je toch een beetje automation in willen bouwen, dan kun je je toekomstige inductieplaat ook hiermee verbinden:

Heb er laatst voor de gein een gebouwd en dat ging bijzonder makkelijk. Wilde er eigenlijk een indcutieplaat bij gaan zoeken, maar deze moet manueel gestuurd zijn omdat al die digitaal gestuurde platen op 0 beginnen als ze aangezet worden. Die zijn helaas lastig te vinden, of je moet een dure Hendi kopen.

NC92

Ik heb de 25L easybrew brouwketel en die bevalt me prima. Gebruik deze op mijn inductie fornuis in de keuken, dus ja daar is die voor geschikt!

Enige kritiek die ik er op heb, is dat de schaalverdeling een beetje grof is (per 5L), en ik heb een extra O-ring toe moeten voegen omdat de aansluiting van de klep een beetje drupte, maar sindsdien al ongeveer 10x gebrouwen en geen probleem mee gehad.

tdp

Citaat van: Bram86 op 17-01-2022  15:42 uWellicht off topic, maar mocht je toch een beetje automation in willen bouwen, dan kun je je toekomstige inductieplaat ook hiermee verbinden:

Heb er laatst voor de gein een gebouwd en dat ging bijzonder makkelijk. Wilde er eigenlijk een indcutieplaat bij gaan zoeken, maar deze moet manueel gestuurd zijn omdat al die digitaal gestuurde platen op 0 beginnen als ze aangezet worden. Die zijn helaas lastig te vinden, of je moet een dure Hendi kopen.

Gaaf, is wellicht nog wat voor mijn opstelling!

Jaap W

Volgens mij moeten pannen die op inductie gebruikt worden magnetisch zijn, anders werkt inductie niet en zo'n enkelvoudige RVS pan is volgens mij niet magnetisch. :proost: :nut:

Theo Mol

Citaat van: Jaap W op 18-01-2022  12:39 uVolgens mij moeten pannen die op inductie gebruikt worden magnetisch zijn, anders werkt inductie niet en zo'n enkelvoudige RVS pan is volgens mij niet magnetisch. :proost: :nut:

Volgens SS Brewtech werkt de ene soort RVS wel en de andere niet op inductie. Moet je raden waar de meeste ketels van gemaakt zijn  :-[
Moraal: Altijd een magneetje meenemen als je op pannentocht gaat, als het blijft hangen dan werkt een pan op inductie en anders niet.

Dit vond ik: https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/215752363-Can-I-use-an-induction-burner-with-the-Brewmaster-Kettles-

Bvk1983

Citaat van: Theo Mol op 19-01-2022  09:59 uVolgens SS Brewtech werkt de ene soort RVS wel en de andere niet op inductie. Moet je raden waar de meeste ketels van gemaakt zijn  :-[
Moraal: Altijd een magneetje meenemen als je op pannentocht gaat, als het blijft hangen dan werkt een pan op inductie en anders niet.

Dit vond ik: https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/215752363-Can-I-use-an-induction-burner-with-the-Brewmaster-Kettles-

Weer iets geleerd. Ik dacht dat de BME pannen te bol waren en daarom niet op inductie konden. Dan snap ik de keuze van SS Brewtech niet zo goed om de BME serie dan juist van een ander materiaal te maken.

Ik kijk nu naar een standaard SS Brewtech ketel, voorlopig op mijn huidige Ikea inductieplaat en later mogelijk over naar Hendi. Daar over gesproken, Hendi geeft zelf een maximum belasting aan van 20KG. Houdt dit in dat ik sowieso niet naar de 57L pan kan gaan?

De EB30+ staat inmiddels te koop.

tdp

Ik heb zelf 3 SS Brewtech ketels, de 57 liter TC varianten, op Hendi kookplaten:

Heb er zelf nog geen problemen mee ondervonden, dat het dit gewicht niet kan dragen.

Bvk1983

Citaat van: tdp op 19-01-2022  11:31 uIk heb zelf 3 SS Brewtech ketels, de 57 liter TC varianten, op Hendi kookplaten:

Heb er zelf nog geen problemen mee ondervonden, dat het dit gewicht niet kan dragen.

Wat voor filterplaat heb je in de pan? Ik kwam deze nog niet als accessoire tegen. Mijn idee was om voorlopig eerst even met een brouwzak te brouwen i.c.m. spoelen.

hobbyman

SS brewtech heeft voor elke pan zijn eigen passende filterplaat

okkert

Hier een 30 gallon pan op een Hendi. Zat denk ik 80 liter in. Geen problemen mee gehad.

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 19-01-2022  18:17 uWat voor filterplaat heb je in de pan? Ik kwam deze nog niet als accessoire tegen. Mijn idee was om voorlopig eerst even met een brouwzak te brouwen i.c.m. spoelen.

Deze: https://brouwland.com/nl/filterkuipen-en-filterbodems/11864-ss-brewtech-bolle-filterbodem-voor-brew-kettle-57-l-15-gal.html.

Met een filterzak zou ook prima werken gok ik, dan kun je altijd nog ooit die filterplaat halen. Voor dat geld koop je ook bijna een Hendi ;)

trebvuister

Citaat van: hobbyman op 19-01-2022  23:37 uSS brewtech heeft voor elke pan zijn eigen passende filterplaat
Behalve voor de 5,5 gallon versie.
Helaas

Bvk1983

Citaat van: trebvuister op 20-01-2022  12:54 uBehalve voor de 5,5 gallon versie.
Helaas

Ik heb een grotere pan nodig dus dat zou geen 'probleem' worden. Ik twijfel nog tussen de 10 en 15 gallon versie. Veel meer dan 2 kratten brouw ik nu niet snel maar gezien het relatief kleine prijsverschil is het misschien de moeite waard om toch vast voor een wat grotere pan te gaan.

seed7

Als je geen gaten oid in je pan wilt maken, deze emaille van ebay. Er is vast wel meer van dergelijks te vinden.

Bvk1983

Citaat van: seed7 op 20-01-2022  14:07 uAls je geen gaten oid in je pan wilt maken, deze emaille van ebay. Er is vast wel meer van dergelijks te vinden.

Hoe bedoel je dat? Ik ben er over uit dat het een SS Brewtech pan gaat worden, twijfel alleen over het formaat.

Bvk1983

Inmiddels helemaal weer voorzien. Vorig weekend een SS Brewtech TC 10 gallon pan gekocht en vandaag is een Hendi 3500M binnen gekomen. Voorlopig even BIAB, daarna rustig verder sparen naar een filterbodem, recirculatie spruitstuk en pomp.

WJW

Gefeliciteerd met de aankopen. Goed spul die SS Brewtech. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Zal wel stevig tillen worden met BIAB.
Was je aanwezige Ikea inductieplaat niet toereikend?

Hopfenfox

Hoe ga je je temperatuur meten en regelen? Ik neem aan handmatig en dus doorlopend de Hendi bijstellen? Doorlopend roeren zou ik niet erg vinden, maar dat op de temperatuur blijven letten spreekt me minder aan. Maar dat zeg ik als brouwtomaatbrouwer, dus ik weet niet beter.

brouwerwaldonk

In mijn pannen geen gaten voor slangen of kranen. Temperatuur is perfect te regelen tot op 1°C. in een maischketel a la bain-marie. Na het maischen hevel ik het wort over naar de kookpan met een hevelfilter. Na het koken en koelen hevelen met een rechte inox buis voorzien van een droesemkapje naar het gistvat. Na het gisten overhevelen met diezelfde rechte buis naar mandflessen. Na het lageren weer met die rechte buis met droesemkapje naar de bottelemmer.
Geen verlies van wort of bier na al die heveltoestanden, bovendien alles heel helder.

Bvk1983

Citaat van: WJW op 28-01-2022  08:12 uGefeliciteerd met de aankopen. Goed spul die SS Brewtech. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Zal wel stevig tillen worden met BIAB.
Was je aanwezige Ikea inductieplaat niet toereikend?

Dank je. Tillen zal gelukkig niet nodig zijn want anders werd dat wel erg zwaar. Heb ik me in het verleden aardig op verkeken met mijn weckketel en BIAB. In mijn nieuwe pan zit een kraan, ik gebruik dan een gistemmer om in op te vangen en giet het dan vervolgens terug in de pan om te koken.

De Ikea inductieplaat had al moeite om de grotere brouwsels in mijn weckketel goed aan een rollende kook te brengen. Dan moest de boel afgedekt en geisoleerd worden met dekens en jassen en kon het alsnog een behoorlijke tijd duren. De Hendi had een mooie korting bij Amazon, zou 'z.g.a.n' met volledige garantie zijn maar bij ontvangst bleek alleen de doos een keer open te zijn geweest.

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-01-2022  08:53 uIn mijn pannen geen gaten voor slangen of kranen. Temperatuur is perfect te regelen tot op 1°C. in een maischketel a la bain-marie. Na het maischen hevel ik het wort over naar de kookpan met een hevelfilter. Na het koken en koelen hevelen met een rechte inox buis voorzien van een droesemkapje naar het gistvat. Na het gisten overhevelen met diezelfde rechte buis naar mandflessen. Na het lageren weer met die rechte buis met droesemkapje naar de bottelemmer.
Geen verlies van wort of bier na al die heveltoestanden, bovendien alles heel helder.
Dat klinkt top heb je daar ook foto's van misschien  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.