Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Water uit waterslot in gistvat gezogen  (gelezen 812 keer)

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Water uit waterslot in gistvat gezogen
« Gepost op: 14-01-2022 22:06 u »
Zoals al het Arsegan Easybrew 30 topic vermeld, maar hier even losgetrokken omdat het geen betrekking heeft op die automaat.

Ik was voor het eerst aan het brouwen met het in bezit zijn van een hydrometer. En daar ik eigenlijk van het weekend wil bottelen, besloot ik te controleren, zoals her en der gelezen, of de SG al gestabiliseerd is.

Nu is er bij het aftappen echter water uit het waterslot het gistvat ingezogen. Dit was gewoon kraanwater, van zo'n 9 dagen oud.

Hoeveel kwaad kan dit nu echt, en hoe groot is de kans op een infectie? En wat is precies het gevaar, slecht smakend bier, of ziekmakend?
Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik gewoon kan bottelen dit weekend, en verder maar moet hopen.

En tot slot, voor de toekomst, hoe doen jullie dat, waterslot er tijdelijk afhalen, en accepteren dat er lucht bij gezogen wordt, of het SG gewoonweg niet controleren en maar een X vergistingstijd aanhouden, of toch iets anders?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden en adviezen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BritneysBeers

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • bier bevat weinig vitaminen, veel drinken dus.
Re: Water uit waterslot in gistvat gezogen
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2022 23:46 u »
Ik haal niet het hele waterslot er van af, maar gewoon het kapje dat op het water rust.
Soms vergeet ik het ook, nog nooit iets van gemerkt; ik zou je geen zorgen maken; dat water is namelijk nooit warm geweest, dus heeft geen temperatuur bereikt die bacterien leuk vinden.
Er zit misschien wat stof in je water. maar dat ga je op je gehele batch niet merken.
En ja, je gistvat zuigt dan wel een beetje lucht aan. Maar de hele atmosfeer in de gistvat is CO2. dus als daar 5-10% lucht bij gemixt wordt dan is dat zeker geen ramp.
Mocht je wel last ervan ondervinden hoor ik het graag ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2022 00:13 u »
Zoals al het Arsegan Easybrew 30 topic vermeld, maar hier even losgetrokken omdat het geen betrekking heeft op die automaat.

Ik was voor het eerst aan het brouwen met het in bezit zijn van een hydrometer. En daar ik eigenlijk van het weekend wil bottelen, besloot ik te controleren, zoals her en der gelezen, of de SG al gestabiliseerd is.

Nu is er bij het aftappen echter water uit het waterslot het gistvat ingezogen. Dit was gewoon kraanwater, van zo'n 9 dagen oud.

Hoeveel kwaad kan dit nu echt, en hoe groot is de kans op een infectie? En wat is precies het gevaar, slecht smakend bier, of ziekmakend?
Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik gewoon kan bottelen dit weekend, en verder maar moet hopen.

En tot slot, voor de toekomst, hoe doen jullie dat, waterslot er tijdelijk afhalen, en accepteren dat er lucht bij gezogen wordt, of het SG gewoonweg niet controleren en maar een X vergistingstijd aanhouden, of toch iets anders?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden en adviezen.

Niet druk over maken. De kans dat je hierdoor een infectie oploopt is klein.
Om het risico op infectie door water uit je waterslot tot nul te reduceren kun je het waterslot vullen met demiwater en een groot stuk aluminiumfolie over de bovenkant van je waterslot vouwen. Dat werkt beter dan het standaard dopje.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2022 01:13 u »
Ik dit altijd een paar korreltjes oxi in het waterslot. Misschien meer bijgeloof dan wijsheid. In ieder geval een voorkomend idee zit er achter

Overigens verwacht ik geen infectie hiervan, bij wat er bij jou is gebeurd
Hoe te voorkomen is het waterslot eraf halen, kan dat er iets in komt is minimaal

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2022 07:54 u »
Ik heb dit ook al eens vaker gehad en heb er nog nooit iets van gemerkt.
Geen zorgen over maken, komt goed :proost:

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Is het glas nu half vol of half leeg? Bijvullen
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2022 14:38 u »
Geen probleem, vervuiling is door dit water verwaarloosbaar, gewoon bottelen.
Ik werk zelf met 75+ weken vergisten, en dan bottelen.  8)  8)
SG meten doe ik nooit, het bier moet smaken, en na zoveel weken, is de vergisting wel het grootste gedeelte gedaan.
Overigens niet teveel bottelsuiker toevoegen, want anders alsnog bommetjes.
Brettanomuces blijft nog jaren gaan, dus geef ze niet teveel kansen.

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2022 18:32 u »
Bedankt voor alle reacties / geruststellingen. Vandaag gebotteld, jongbier zag er goed uit. Leek wel nog een heel klein beetje te bubbelen gek genoeg terwijl de SG al twee en een halve dag onveranderd was. Misschien omdat de ruimte waar ik bottel 1 graad warmer was dan waar het stond te gisten? (20 vs 21 graden). Toch maar gewoon gebotteld, we gaan het zien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2022 21:46 u »
Bedankt voor alle reacties / geruststellingen. Vandaag gebotteld, jongbier zag er goed uit. Leek wel nog een heel klein beetje te bubbelen gek genoeg terwijl de SG al twee en een halve dag onveranderd was. Misschien omdat de ruimte waar ik bottel 1 graad warmer was dan waar het stond te gisten? (20 vs 21 graden). Toch maar gewoon gebotteld, we gaan het zien.

Het is goed te kijken naar het SG om te bepalen of je kunt bottelen. Het waterslot kan inderdaad een vertekend beeld geven door temperatuurschommelingen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 16-01-2022 16:39 u »
Kan door een hoop dingen komen; temperatuurverschil kan inderdaad. Maar ik had laatst ook zoiets; bleek te komen doordat ik op het deksel van mijn brew bucket duwde toen ik 'm klaarzette om te gaan bottelen. Kan dus al zoiets simpels zijn waarom het waterslot nog wat bubbelt.
Meten is weten. Altijd SG meten.

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-01-2022 21:48 u »
Ter verduidelijking, het was niet het waterslot dat bubbelde. Toen ik ging bottelen, haalde ik het deksel van het vat af, en zag ik enkele bubbels uit het jongbier ontsnappen.

Het gistvat had ik een uur of 3-4 daarvoor al verplaatst, maar laten staan, terwijl ik iets anders ging doen, zodat alle dode gist e.d. weer rustig zou bezinken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 16-01-2022 22:26 u »
Ter verduidelijking, het was niet het waterslot dat bubbelde. Toen ik ging bottelen, haalde ik het deksel van het vat af, en zag ik enkele bubbels uit het jongbier ontsnappen.

Het gistvat had ik een uur of 3-4 daarvoor al verplaatst, maar laten staan, terwijl ik iets anders ging doen, zodat alle dode gist e.d. weer rustig zou bezinken.

Nogmaals: geen enkel probleem. Bier is veel minder gevoelig voor infecties dan wort. Bier heeft een veel lagere pH, bevat koolzuur, alcohol en veel minder voedingstoffen. En verder bevat kraanwater weinig voedingstoffen voor de groei van micro-organismen en plaats je een kapje op het waterslot. Als je in plaats van kraanwater demiwater gebruikt en een groot stuk aluminiumfolie over de bovenkant van je waterslot vouwt sluit je elk risico uit.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 17-01-2022 14:43 u »
Ik dit altijd een paar korreltjes oxi in het waterslot. Misschien meer bijgeloof dan wijsheid. In ieder geval een voorkomend idee zit er achter

Oxi is toch niet geschikt om in je bier te komen? Dan kan toch beter een product als StarSan ( wat wel in je bier mag komen ) gebruiken?
Of heeft OXI ook StarSan (zuur achtige) producten?

Ik doe dus altijd wat StarSan/water mengsel als waterslot. Dat bubbelt en schuimt dan wel eens als hij goed staat te vergisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2022 15:05 u »
Oxi is toch niet geschikt om in je bier te komen? Dan kan toch beter een product als StarSan ( wat wel in je bier mag komen ) gebruiken?

Ook een klein beetje oxi in je bier is geen probleem. Maar je hoeft niets toe te voegen aan het water van je waterslot als je demiwater gebruikt. Demiwater bevat geen mineralen zodat micro-organismen niet kunnen groeien.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-01-2022 22:08 u »
Of heeft OXI ook StarSan (zuur achtige) producten?

Ik doe dus altijd wat StarSan/water mengsel als waterslot. Dat bubbelt en schuimt dan wel eens als hij goed staat te vergisten.

Zal wel meevallen. Er staat op de verpakking dat je het kan gebruiken zonder na te spoelen. En het andere is dat als te het lang ergens in hebt gehad er kalk aanslag ontstaat, klinkt als een voedingsbron voor gist :P
Dus denk dat het wel losloopt en de concentratie is echt miniem wat ik doe

Tags: