Silverline Quick Connect koppeling - vraag

Gestart door Burgers en Bier, 14-01-2022 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Burgers en Bier

Hallo,

Ik heb het bierbrouwen weer opgepakt. Een jaar of acht geleden als "goed voornemen" begonnen in januari.
Het resultaat was matig, door verschillende redenen.
Nu weer een goed voornemen voor 2022 om de brouwhobby weer op te pakken.
Uren gelezen op het forum over schoonmaken, apparatuur, ingrediënten en het brouwproces.

Eén van de verbeteringen die ik aan het doorvoeren ben is om met quick connect koppelingen te werken (Silverline messing).
Ik krijg het (niet eenvoudig) voor elkaar om hier een kleinere diameter dan 13 mm (tuinslang) op aan te sluiten.
Dus ik heb nu 13 mm (binnenmaat)/ 19 mm (buitenmaat) siliconen slang voor gekocht.

Nu zit ik met het issue dat ik hier geen goede doorstroom mee krijg.
Het eerste plaatje (in bijgesloten word bestand) is mijn huidige opstelling, met een 1/2 inch gat in de ketel.
Met de messing koppeling en 13 mm slang krijg ik geen water uit de ketel.
Het gekke is dat ik met een PE slangtuit 3/4'' met een 12 mm slang het water er prima uitkomt.

Nu vraag ik mij af wat de bottleneck is waarom het met de messing koppeling niet werkt.
Heeft dit te maken met de dikte van de slang? Of vereisen die koppelingen sws een bepaalde waterdruk?
Het liefst zou ik de messing koppelingen gebruiken.
Ik kan het gat in de ketel groter maken (zie plaatje met 3/4 aansluiting op de ketel), maar ik vraag me af of dit de oplossing gaat worden.
Wellicht is het ook mogelijk om een dunnere slang op de messing koppeling aan te sluiten.

Wie heeft advies en ervaringen hoe ik een setup kan maken met de messing koppelingen?

Dank vast voor jullie hulp.

Erik

PS: Ketel is een elektrische weckketel, ik brouw max 20 liter. Ik heb het e.e.a. getest met een verschil in hoogte van ongeveer 80 cm.

jwf

Domme vraag wellicht, maar weet je zeker dat er geen mechanische obstructie in je snelkoppeling zit?

Burgers en Bier

Ik heb hem zojuist aangesloten op het kraantje in de schuur en het lijkt dat jouw vraag helemaal niet dom is.
Ik was er van uitgegaan dat er een beveiliging (waterstop) op zat en dat het aansluiten van de connector voor doorvoer zou zorgen.
Dit is niet het geval. Enig idee hoe deze obstructie (=waterstop) te verwijderen? Dat kleine schroefje is om de koppeling te kunnen maken en heeft hier geen functie, lijkt mij

Dit is de koppeling die ik heb: SILVERLINE MESSING SNELKOPPELING + WATERSTOP 1/2 "
Kan het zijn dat ik BSP en "niet-BSP" probeer te verbinden?

Dank!

Erik

jwf

Citaat van: Burgers en Bier op 14-01-2022  12:21 uIk heb hem zojuist aangesloten op het kraantje in de schuur en het lijkt dat jouw vraag helemaal niet dom is.
Ik was er van uitgegaan dat er een beveiliging (waterstop) op zat en dat het aansluiten van de connector voor doorvoer zou zorgen.
Dit is niet het geval. Enig idee hoe deze obstructie (=waterstop) te verwijderen? Dat kleine schroefje is om de koppeling te kunnen maken en heeft hier geen functie, lijkt mij

Dit is de koppeling die ik heb: SILVERLINE MESSING SNELKOPPELING + WATERSTOP 1/2 "
Kan het zijn dat ik BSP en "niet-BSP" probeer te verbinden?

Dank!

Erik

Ik ken die niet specifiek, maar als ze hetzelfde werken als de gardena koppelingen dan zit er een kunststof palletje in de via de waterdruk de opening dichtdrukt. Dat zou je dan moeten verwijderen. Of een versie zonder waterstop kopen.

Burgers en Bier

Het is niet handig geweest, ik had niet goed nagedacht over het principe van een waterstop.
Ruilen wordt ook lastig, want ik had alles al uitgepakt en verpakkingen weggegooid....

Iemand ervaring met het verwijderen van een waterstop uit Silverline snelkoppeling?

Brouwerij De Stichting

Andersom aansluiten zodat de waterstroom de waterstop open in plaats van dichtdrukt?

thepsych

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 14-01-2022  17:04 uAndersom aansluiten zodat de waterstroom de waterstop open in plaats van dichtdrukt?

De gardena koppelingen met een stop zorgen er voor dat er geen water door komt tenzij je een tuitje in die koppeling steekt van bv de sproeier. Werken deze koppelingenn niet volgens hetzelfde principe? Of begrijp ik het probleem niet goed.
Omdraaien werkt wel maar dan kun je toch niets meer aankoppelen?

Burgers en Bier

Ik was in de veronderstelling dat het aansluiten van de snelkoppeling op het kraanstuk de obstructie zou oplossen.
Dat lijkt me nog steeds meer dan logisch.
Met een paar flinke tikken is het gelukt om de waterstop eruit te slaan.
Het probleem is opgelost, dank voor jullie reacties.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.