Dryhop temperatuur te ver doorgeschoten naar 50 graden

Gestart door basvo, 13-01-2022 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

basvo

Hallo allemaal,

Heb zojuist een hele stomme fout opgemerkt. Heb 2 weken geleden een goeie Black IPA gebrouwen, waarvan ik maandag de 10e een flinke dosis dryhop heb toegevoegd. Helaas heb ik daarbij gisteren de verkeerde stekker in het stopcontact gestoken. In plaats van de stekker van mijn temperatuurcontroller had ik de stekker van de warmtelamp ijn het stopcontact gedaan. Nu kwam ik er net achter dat de temperatuur sinds gisteren opgelopen is tot 50 graden!! Wat zal ik merken qua smaakafwijkingen als ik dit bier volgende week ga bottelen? Heb het vat nu meteen buiten gezet en hoop het zo snel mogelijk te kunnen coldcrashen naar 5 graden. Hoop dat dit bier niet volledig verloren gaat, was namelijk een dure  :huilen:

beun

Als het bier inderdaad enige tijd 50 ÂșC is geweest heb je de gist wel uitgeschakeld en dus ook geen last meer van hopcreep. Dan dus wel bottelgist gebruiken voor hergisting op fles.
Wat het met de smaak gaat doen is lastig te zeggen. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee als het maar kort zo warm is geweest. misschien deze batch wat sneller opdrinken dan dat je normaal zou doen. Aan de andere kant kan je door een paar flesjes te bewaren weer wat leren over de ontwikkeling van je bier.

Jan de Graaff

Precies, feitelijk is het (jong)bier gepasteuriseerd door de hoge temperatuur.

Wel oppassen met bottelgist. Als de vergisting nog niet was afgerond dan zitten er nog heel veel suikers in het bier. Als je dan gaat bottelen en bottelgist toevoegt dan gaat de vergisting vrolijk verder. Je kunt dan erg veel koolzuurgas verwachten.

Ik zou eerst de huidige SG meten en vergelijken met wat je verwacht. Als daar een groot verschil in zit misschien toch nog nieuw gist toevoegen voor een verdere vergisting?? Anders kan het een beste puinhoop worden, ben ik bang.

beun

Ik ga er vanuit dat bij toevoegen  dryhop het jongbier in de navergisting of lagering zit. Dan zijn er voor een bottelgist nauwelijks vergistbare suikers meer. alleen de moeilijk vergistbare suikers zijn dan nog over welke normaal gesproken door de originele gist misschien nog worden vergist, eventueel met hulp van de enzymen uit de dryhop

Jan de Graaff

Citaat van: beun op 13-01-2022  20:42 uIk ga er vanuit dat bij toevoegen  dryhop het jongbier in de navergisting of lagering zit. Dan zijn er voor een bottelgist nauwelijks vergistbare suikers meer.
Meten is weten. Ik zou het in ieder geval niet zomaar aannemen.

basvo

Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb het bier op 30 december gebrouwen en heb de dryhop toegevoegd toen het SG een aantal dagen stabiel was. Ik heb bottlegist besteld en ga proberen te bottelen wanneer hrt SG nog hetzelfde is. Lijkt me dan een kwestie van de gebottelde flesjes in de gaten houden of dat ze niet teveel druk hebben.

basvo

Heb het bier zojuist gemeten. Het SG lijkt met de refractometer hetzelfde te zijn als voor het toevoegen van de dryhop. Wel smaakt die, naar mijn gevoel, wat wranger en minder fruitig. Maar dat kan ook in m'n hoofd zitten. Ik ben benieuwd wat het wordt. Temperatuur is inmiddels gezakt naar 36.9. Zet het dalijk voor het slapen in de koelkast en crash hem tot 5 graden. Wanneer ik mijn F2 gist krijg bottel ik hem zo snel mogelijk.

Fractus

Het zou best kunnen dat je een deel van de vluchtige stoffen, waaronder hoparoma's maar ook allerlei stofjes die de gist aanmaakt, bent kwijtgeraakt omdat ze verdampt zijn. Niets meer aan te doen, maar zou een verklaring zijn waarom het nu anders smaakt ;)

Jacques

Citaat van: beun op 13-01-2022  20:42 uIk ga er vanuit dat bij toevoegen  dryhop het jongbier in de navergisting of lagering zit. Dan zijn er voor een bottelgist nauwelijks vergistbare suikers meer. alleen de moeilijk vergistbare suikers zijn dan nog over welke normaal gesproken door de originele gist misschien nog worden vergist, eventueel met hulp van de enzymen uit de dryhop

De enzymen uit de hop hebben natuurlijk wel beter kunnen werken door de hogere temperatuur. Dat zie je niet meteen terug in het SG van dat je meet. Een SG meting geeft namelijk geen inzicht in het aandeel vergistbare en niet-vergistbare suikers...

jwf

Citaat van: basvo op 13-01-2022  18:54 uIn plaats van de stekker van mijn temperatuurcontroller had ik de stekker van de warmtelamp ijn het stopcontact gedaan.

Ik ben bang dat mij dat ook eens is overkomen, in mijn geval bij een saison. Bij mij is de temperatuur opgelopen tot 43 graden celsius toen. Het heeft desondanks een drinkbaar bier opgeleverd, misschien wat vlakker van smaak dan het had moeten zijn.

Wat betreft wrangheid in de smaak, het is mijn ervaring dat jongbier toch nog wel wat smaakontwikkeling ondergaat, wrange of harde bittere smaken trekken in mijn bier over het algemeen weg. Had in ieder geval in de te warm geworden saison geen last van wrange smaken, al zat daar natuurlijk niet zoveel hop in als in jouw bier.

Arthur B

Wrang zou inderdaad nog weg kunnen trekken. Zolang er geen grassige smaken naar voren komen zal het verder wel meevallen hoop ik voor je. 🤞🏼

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.