Oplopend SG bij vergisting

Gestart door visserkevis, 13-01-2022 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

visserkevis

Na even uit de brouw-running geweest te zijn ben ik weer terug, en gelijk overgestapt van een mooie 50 liter pannen installatie naar een Grainfather pan etc. Afgelopen week de eerste brouw gedaan. Afgezien van teveel spoelwater toevoegen liep het lekker, ben daardoor op wat lager start sg uitgekomen dan gepland maar primagoed voor een testbrouw. Vergisten doe ik nu in een conische rvs tank.

Mijn vraag gaat over dit: het SG startte bij ca 1.065 en liep netjes terug naar 1.010 / 1.008.
Tot plots. Nu loopt het SG weer langzaam op!
Ik heb een nieuwe ispindel gekocht pas dus ik dacht misschien ligt het daar aan, maar met de refractometer kom ik ook op belachelijke waardes uit: 1.030 inmiddels.
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Kan iemand dit verklaren?

Het recept is een eenvoudige tripel met s04 poedergist (2 zakjes op 20 liter, beetje gistvoeding 10 min meegekookt).
Nadat het bier 2 dagen stabiel op 1.008 bleef hangen heb ik het gist afgetapt.
Na dat aftappen is het SG begonnen met op te lopen.

Ik snap het niet goed  :weetniet:

Bram86

Het kan zijn dat er belletjes koolzuur onder de ispindel terecht komen die de hoek veranderen. Dan lijkt het of het SG weer oploopt, maar dat gebeurt niet.

En wat betreft die refractometer. Dat lijkt alsof je de conversiefactor bent vergeten.

trebvuister

Als je corrigeert voor het feit dat je tijdens de vergisting een refractometer gebruikt zou je op 1010 moeten zitten.

beermenke

Heb je toevallig de verwarming uitgezet zodat het jongbier kouder wordt? 

visserkevis

Het was inderdaad een berg met luchtbelletjes. Hoe simpel kan het zijn.

Dank voor de tips!

Jacques

Citaat van: visserkevis op 13-01-2022  17:15 uMijn vraag gaat over dit: het SG startte bij ca 1.065 en liep netjes terug naar 1.010 / 1.008.
Tot plots. Nu loopt het SG weer langzaam op!

Kan iemand dit verklaren?

Dat zie ik vaker (ook bij het gebruik van refractometer). De verklaring is volgens mij dat tegen het einde van de vergisting meer gistcellen afsterven waardoor de inhoudstoffen van deze cellen vrijkomt. Meer stoffen in oplossing betekent een verhoging van de SG waarde.

visserkevis

Ik heb gisteren de koolzuurbelletjes van de ispindel gehaald en daarna klopte de gemeten waarde weer prima.
Nu zie ik het sg weer oplopen, oftewel er zullen wel weer belletjes zitten aan de ispindel.

Is daar iets op te verzinnen?

jwf

Citaat van: visserkevis op 14-01-2022  07:06 uIk heb gisteren de koolzuurbelletjes van de ispindel gehaald en daarna klopte de gemeten waarde weer prima.
Nu zie ik het sg weer oplopen, oftewel er zullen wel weer belletjes zitten aan de ispindel.

Is daar iets op te verzinnen?

Is het iets in de geometrie van de iSpindel dat dat veroorzaakt? Ik gebruik een tilt (ook zo'n drijvertje dat de hoek meet) en daarmee heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, zeker niet zo extreem. Bij langere lagering heb ik wel eens gezien dat het 0.001 /0.002 oploopt maar dat had dan meer te maken met schuim/gist residu wat aankoekte.

Je zou er een tikje tegen kunnen geven maar dan beroer je of al het bier of je moet je tank in, beide lijkt me niet gewenst.

visserkevis

Dat zou best eens kunnen ja.
Ik heb een andere ispindel (die van ispindel.nl) tijdens de Hoofdvergisting laten dobberen en die had geen enkele last van koolzuur. Die gaf alleen ineens de geest, dus heb er toen een ispindel 'mini' in gedaan. Die heeft een andere vormfactor. Zou dus best kunnen dat het aan de behuizing van de ispindel mini ligt. Was trouwens ook de eerste keer dat ik de ispindel mini heb gebruikt dus helaas geen eerdere ervaringen.

Thom84

Hi Visserkevis! ik heb je berichtjes met belangstelling gelezen. Samen met Hanz en Ed heb ik de iSpindel-Mini gemaakt, en via whatsapp weet ik dat je met Hanz ook al wat berichten hebt uitgewisseld over de belletjes.

Omdat we er plezier in hebben om met die iSpindel-Mini bezig te zijn en hobbymatig te kijken of we er iets aan kunnen verbeteren, kunnen we wellicht hier wat van gedachten wisselen.

Je schreef over de belletjes onder de rand van de dop, en dat een andere iSpindel daar minder last van had. Zitten die belletjes echt onder de rand zelf? Of zitten ze aan de zijkant tegen de de ribbels van de dop aangeplakt?

Wij kunnen eens proberen of we de iSpindel 180 graden om kunnen draaien, dus met de dop naar beneden. Denk jij dat als de dop naar beneden zit, de belletjes geen probleem meer vormen?

Rinus

Citaat van: Thom84 op 23-01-2022  17:13 uWij kunnen eens proberen of we de iSpindel 180 graden om kunnen draaien, dus met de dop naar beneden. Denk jij dat als de dop naar beneden zit, de belletjes geen probleem meer vormen?
Ik had dat ook al eens voorgesteld omdat de petling dan juist ook gemakkelijker te reinigen is.
Nooit geprobeerd om hem 180 graden omgekeerd in de petling te plaatsen, ik ben juist op dit moment aan het kalibreren, dus is het is een experimentje waard.
Nadeel is het opladen, dan moet de gehele print eruit en kans op afwijkingen daardoor tenzij je een draadloos oplaad systeem hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.