Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bourbon infusion  (gelezen 555 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Bourbon infusion
« Gepost op: 13-01-2022 10:29 u »
Ik ben van plan een RIS bourbon infused te maken (laatste geproefd in Leiden en die maakte diepe indruk).
Ik heb hier al het een en ander gelezen over verschillende methodes om het effect van barrel aged te benaderen zonder over echte vaten te beschikken.
Op basis hiervan heb ik besloten direct na het koken en koelen een paar stukjes hickory hout die minstens een maand in bourbon zijn geweekt in het vergistingsvat toe te voegen.
Ik ben niet van plan te lageren na overheveling in een nieuw vat. Ik hevel pas over als ik toe ben aan bottelen. Hoofdvergisting en lageren doe ik dus in ťťn en hetzelfde vat (in totaal drie tot vier weken gemiddeld). Het hout krijgt dus aardig de tijd geur en smaak(flarden) af te geven. (Al is het natuurlijk niet te vergelijken met bier dan minstens een jaar in een vat is gerijpt...)
Ik heb overigens al uitgeprobeerd hoe een zelfgemaakte porter waar ik na het uitschenken wat boubon heb toegevoegd (2 ŗ 3%) smaakt, maar dat is het toch niet helemaal (voor mij althans). Vandaar de in bourbon geweekte stukjes hout. Daar verwacht ik meer en een meer indringende geur van.

Nu komt mijn vraag. Ik ben ervan uitgegaan dat de houtblokjes in het vergistingsvat blijven drijven (of op zijn minst zweven), maar een paar controlestukjes die ik in een kan met water heb gelegd zonken binnen 24 uur allemaal naar de bodem.

Dat zou dus betekenen dat de blokjes hout in het vergistingsvat naar de bodem zakken en bedekt worden met dode gistcellen. Zou dat ten koste gaan van de effectiviteit (doordat de blokjes minder smaak en geur kunnen afgeven)? Of moet ik dit gewoon maar accepteren, en zal het negatieve effect gering zijn.
Ik heb ook al nagedacht over mogelijkheden om de houtblokjes geforceerd te laten drijven/zweven, maar dat is in mijn vat nagenoeg onmogelijk zonder de kans op infecties stevig te vergroten.
Wie durft hier iets zinnigs over te zeggen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HarryL

• Senior lid
  • To Bier or not to Bier!
Re: Bourbon infusion
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2022 10:33 u »
Wellicht met een goed ontsmet theezeefje die je er bovenin hangt?

Offline GvB84

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2022 11:09 u »
Je zou het ook andersom kunnen doen.

Niet het hout toevoegen maar de bourbon.
Het hout heeft zijn smaak afgegeven aan de bourbon.

nog beter zou zijn om de bourbon bij het bottelen toe te voegen. Je kunt dan ook nog spelen met verschillende hoeveelheden.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2022 13:58 u »
Grappig, ik ben met iets soortgelijks bezig. Ik heb nu houtsnippers gedrenkt in whisky (Glen Talloch, niet dat ik er verstand van heb overigens) in mijn gistvat gelegd. Ik kreeg op Instagram de tip van een andere (hobby-, semi-commerciŽle) brouwer dat je kans hebt dat na een dag of 10 de houtsnippers zacht beginnen te worden en veranderen in een soort 'oplossing'. Een ander zegt dat hij ze er wel tot een half jaar in laat zitten, maar dat ze dan wel helemaal doorweekt moeten zijn met whisky.
Ik heb zelf nog niet gekeken in mijn gistvat hoe het er mee staat, zal dat vandaag eens doen. Ik heb de snippers in een hopzak zitten trouwens.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2022 18:36 u »
Grappig, ik ben met iets soortgelijks bezig. Ik heb nu houtsnippers gedrenkt in whisky (Glen Talloch, niet dat ik er verstand van heb overigens) in mijn gistvat gelegd. Ik kreeg op Instagram de tip van een andere (hobby-, semi-commerciŽle) brouwer dat je kans hebt dat na een dag of 10 de houtsnippers zacht beginnen te worden en veranderen in een soort 'oplossing'. Een ander zegt dat hij ze er wel tot een half jaar in laat zitten, maar dat ze dan wel helemaal doorweekt moeten zijn met whisky.
Ik heb zelf nog niet gekeken in mijn gistvat hoe het er mee staat, zal dat vandaag eens doen. Ik heb de snippers in een hopzak zitten trouwens.

Inderdaad interessant! Ik ben zeer benieuwd wat het effect zal zijn geweest van de houtsnippers... Is er een duidelijke whisky-geur te ruiken? Misschien heb je ook al iets geproefd?
Is er ook een laagje dode gistcellen neergeslagen op de hopzak?
Ik hoor graag het verdere verloop!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2022 21:45 u »
Nu komt mijn vraag. Ik ben ervan uitgegaan dat de houtblokjes in het vergistingsvat blijven drijven (of op zijn minst zweven), maar een paar controlestukjes die ik in een kan met water heb gelegd zonken binnen 24 uur allemaal naar de bodem.

Dat zou dus betekenen dat de blokjes hout in het vergistingsvat naar de bodem zakken en bedekt worden met dode gistcellen. Zou dat ten koste gaan van de effectiviteit (doordat de blokjes minder smaak en geur kunnen afgeven)? Of moet ik dit gewoon maar accepteren, en zal het negatieve effect gering zijn.
Ik heb ook al nagedacht over mogelijkheden om de houtblokjes geforceerd te laten drijven/zweven, maar dat is in mijn vat nagenoeg onmogelijk zonder de kans op infecties stevig te vergroten.
Wie durft hier iets zinnigs over te zeggen?

Dat de houtblokjes bezinken na een aantal uren is heel normaal.
Voor de afgifte van de smaak maakt dat niet uit. Door diffusie komen die wel in het bier. Vergeet niet dat tussen gistcellen ruimte zit (bier) en dat aromastoffen kleiner zijn dan gistcellen.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2022 09:37 u »
Dat de houtblokjes bezinken na een aantal uren is heel normaal.
Voor de afgifte van de smaak maakt dat niet uit. Door diffusie komen die wel in het bier. Vergeet niet dat tussen gistcellen ruimte zit (bier) en dat aromastoffen kleiner zijn dan gistcellen.

Ik ga het gewoon lekker proberen...
Ik zal laten weten hoe het uitpakt. Maar daar zal nog wel minstens een maand overheen gaan.

Offline JeroenP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Maar weet je wat ik denk...
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2022 20:34 u »
Ikzelf heb eikenhouten snippers die de buurman gebruikte voor het roken op de bbq, een aantal maanden (de rest van de snippers onderhand 3+ jaar) in coal ila laten liggen zonder te ontsmetten.
Hiervan de snippers na de hoofdvergisting direct toegevoegd. Resultaat was een heerlijke whisky smaak met ook voldoende hout tonen in eveneens een RIS.

Enige waar ik niet op gerekend had waren de snippers die het vulpijpje verstopten.

Tags: