Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting na overhevelen wijkt af  (gelezen 343 keer)

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting na overhevelen wijkt af
« Gepost op: 12-01-2022 18:09 u »
Beste medebrouwers
8 dagen geleden een (hopelijk) lekker donker bier gebrouwen.
Al binnen 24 uur hevige gisting en na zo'n 48 uur werd het iets rustiger.
Op dag 5 overgeheveld in 2 glazen mandflessen. 1 van 10 Liter en 1 van 5 Liter.
In de mandfles van 10 liter heb ik experiment lopen met eikenhout blokjes van whiskey vaten.

Na het overhevelen verliep de gisting netjes in beide mandflessen.
Maar na dag 2 viel de vergisting stil in de 5 liter fles terwijl deze in de 10 liter fles lekker door blubt.
Kan het zomaar zijn dan het "bovenste "gedeelte van het vergistingsvat(waar de hoofdgisting in plaats vond) meer actieve gistcellen bevat dan het onderste gedeelte? Ik heb namelijk eerst de 10 liter fles gevuld erna de kleine fles..
In de kleine fles zit meer kopruimte dus heb daar uit voorzorg een beetje suiker toegevoegd zodat de zuurstof verdreven zou worden ivm oxidatie..
Nu wilde ik zeler nog 4 weken lageren om erna te bottelen..wat is wijsheid:
De kleine fles cold crashen en bottelen.
Of alles evengoed lekker 4 weken laten staan?
Het is een donkerbier met start sg 1092
Eind sg zal tussen de 1010 en 1020 uit moeten komen.dus redelijk wat alcohol percentage.

Hoor graag jullie mening :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergisting na overhevelen wijkt af
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2022 21:57 u »
Het kan zijn dat de fles van 5 liter minder goed afsluit...  ;)

De actieve gistcellen zweven door heel het bier en zijn niet alleen bovenin te vinden.
Wel is het zo dat de laag onder in je gistvat bestaat uit minder actieve gistcellen, maar als je die in het vat van de hoofdgisting hebt laten zitten is dat geen reden dat je in de kleinere fles geen activiteit ziet.

Een ander punt om rekening mee te houden is dat in je 10 liter fles meer koolzuur wordt gevormd omdat je in die fles een groter volume hebt aan jongbier. In principe wordt in die fles twee keer zoveel koolzuur gevormd dan in de 5 liter fles... Hierdoor kan het lijken dat je minder vergisting hebt als je alleen naar het waterslot kijkt.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2022 23:03 u »
Uiteindelijk zit in beide flessen CO2 in de kopruimte, want nog 2 dagen vergist, stel je zelf.
Wat dat betreft géén reden om snel te bottelen.  Als je dat zou willen kan je gewoon lageren..
- Voor bottelen SG (weer) meten.  Als dat meerdere dagen stabiel blijft (én richting gewenste SG-end) zal het bier zijn uitvergist.
Gistfles zal daarvoor even open moeten, maar is niet anders.
Bottelen met te hoog SG (door gestokte gisting of wat dan ook) kan gushers of plof-flessen geven als de gist na bottelen doorgaat.
Meten, weer meten.  Kost je een flesje bier, maar kan veel ellende besparen.
Succes, Snelbier.

Offline Maarten kok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2022 17:34 u »
Bedankt!
Ik wacht nog braaf 1 week met de kleine fles voordat ik ga lageren en bottelen.
De grote laat ik nog 4 weken staan.

Tags: