Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies gistvat  (gelezen 1087 keer)

Offline Peter MB

• Boven 10 berichten
  • *
Advies gistvat
« Gepost op: 12-01-2022 12:52 u »
Ben van plan om binnenkort een klimaatkast te gaan bouwen. Aangezien ik niet zo veel plek heb wil alvast een gistvat kopen van 30 liter en hier gelijk de klimaatkast op aanpassen/bouwen. Ben nog een beginner dus met 30 liter kan ik de komende jaren wel vooruit.

Via google kwam ik deze tegen. Lijkt mij een mooi formaat en niet duur. https://www.polsinelli.it/en/fermenter-30-l-stainless-steel-barrel-P1446.htm?gclid=CjwKCAiAlfqOBhAeEiwAYi43F3aeAM-hKKRIN8NNuInbiSmxzbXFM09C17gWSXltQXzx3nZ7WItghBoC36MQAvD_BwE

Is dit wat of kan ik beter voor een andere gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tedje79

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Advies gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2022 13:24 u »
Hoi Peter,

Leuk dat je ook aan deze geweldige hobby begint. Het gistvat dat je hebt laten zien lijkt me een prima keuze.
Ik heb een soortgelijke uitvoering van 50 liter inhoud, zodat ik 30 liter batches witbier kan brouwen. Er zijn gistsoorten die een flinke krausen (schuim) vormen en dan is een beetje headroom wel prettig. Voor je het weet val je ten prooi aan de effecten van een zogenaamde blow-off.

Ik weet niet waar je het beoogde vat wilt gaat bestellen, maar er is een zeker boomkwekerij in Waddinxveen die olijfolievaten aanbiedt. De prijs ligt iets hoger, maar misschien is dat met de verzendkosten wel te evenaren.

Groet,

Maarten

Offline Peter MB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2022 20:28 u »
Bedankt Maarten. Inderdaad leuk! Heb er erg veel zin in. De eerste flesjes staan al te rijpen.
Ben nog veel aan het lezen hier en wil eerst alles goed op orde hebben. Vandaar de klimaatkast.

Heb die leverancier gevonden welke je bedoelde. Deze komt inderdaad aardig overeen. Ook qua prijs. Alleen het waterslot is het verschil.

Offline Tedje79

• *
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2022 22:02 u »
Voor wat betreft het waterslot heb je een punt. Ik heb er zelf een gat ingeboord met zoín plaatboor a.k.a sparrenboomboor. Een rubberstop met gat en een waterslot erin en het was opgelost.

Binnenkort staat er een witbier op de planning en dan maak ik nog een gat in het deksel. De glycolchiller zal dan in combinatie met een bijpassende koelspiraal ook de temperatuur dit vat kunnen reguleren. Zoals Jacques al aangaf is temperatuurgereguleerde vergisting eigenlijk een must.

Veel succes met de aankoop en uiteraard plezier met het brouwen. Het lijkt me leuk te lezen over je bevindingen, leermomenten en smaaksensaties.

Groet!

Offline Peter MB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2022 12:42 u »
Bedankt, gaat zeker goed komen.
De eerste keer verliep niet helemaal zoals ik wilde. Ben me nu vooral aan het verdiepen in verbeteringen en aan het lezen hier om het de volgende keer beter te doen. Wat kleine aankopen gedaan zoals een filterzak, het boek bierbrouwen voor dummies een pH meter en wat toevoegingen en reinigingsmiddelen. Voorlopig blijf ik nog even met mijn 10 liter pannen werken. De klimaatkast maak ik natuurlijk wel met oog op de toekomst, vandaar mijn vraag over dit vat.

Groet Peter

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2022 14:20 u »
Heb wel eens problemen met de deksel zien langskomen. Deze ging moeizaam tot niet open na de vergisting.

Offline Tedje79

• *
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2022 16:32 u »
@Adbrouwt. Ik had ook eens een vastzittend schroefdeksel en moest het deksel lossen met een zelfgebouwde hefboom. Beetje tussen de knieŽn klemmen en los wat het.

De olijfton is niet mijn eerste keus, dat zijn de GFCF. Waar vergist jij in?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2022 09:57 u »
@Adbrouwt. Ik had ook eens een vastzittend schroefdeksel en moest het deksel lossen met een zelfgebouwde hefboom. Beetje tussen de knieŽn klemmen en los wat het.

De olijfton is niet mijn eerste keus, dat zijn de GFCF. Waar vergist jij in?
Carboy 23 liter zonder kraan. Voordelen, doorzichtig dus je kunt de vergisting volgen, met een stop goed af te sluiten. Nadelen, kleine opening dus moeilijk schoonmaken, plastic wat krassen geeft zodat het nog moeilijker schoon te maken is. Het goed afsluiten tijdens de vergisting heeft mij de doorslag gegeven dit vat te gebruiken.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2022 11:36 u »
Ik vergist brouwsels van 45L in een grote menno pan van 70L
Die plaats ik leeg in de gistkast. Hevel het wort hierin rechtstreeks van de kookketel.
Na het gisten het bier overhevelen naar mandflessen en leeg er terug uitnemen. 

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2022 11:50 u »
@ brouwerwaldonk: Is dat nou een hydrometer die rechts op de foto door het deksel heen steekt?

Offline Peter MB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2022 12:48 u »
Heb wel eens problemen met de deksel zien langskomen. Deze ging moeizaam tot niet open na de vergisting.

Bedankt, heb je een punt. Wil het misschien voor het oog te mooi hebben.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2022 12:26 u »
Ik heb zelf (naast een glazen en RVS vat) deze en daar ben ik echt wel blij mee.

De Fermonster. Net als die van Ad van pet, maar door de grote opening goed schoon te houden. En het gewicht vind ik ook best een voordeel.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2022 12:38 u »
@ brouwerwaldonk: Is dat nou een hydrometer die rechts op de foto door het deksel heen steekt?
Neen dat is een thermomter in glas. Nu meet en regel ik anders. Momenteel zet de sonde van een STC1000 in de buis die tot het midden van het gistvat komt. Buiten de gistkast kan ik dan op de STC1000 aflezen hoe warm de vergisting van het bier in wording vergist.
In de buurt van de lampen hangt een andere STC1000 die de temperatuur in de kast regelt.
Dit alles maakt dat de vergistingstemperatuur in het gistvat kan geregeld worden tot op 0,2įC.
Tijdens dag 0 en 1 zet ik het deksel van de kast open zodat de geproduceerde warmte weg kan.

Offline Peter MB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17-01-2022 15:39 u »
Heb net een Klarstein gistvat van 25l gekocht.
https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/Maischfeest-fermentatieketel-25-liter-fermentatiebuis-304-rvs-25-ltr.html?force_sid=eul63veb8lq9hns5nvitr9l4du

Via dit forum goede ervaringen gelezen. Nu op zoek naar een defecte compacte koelkast met de juiste afmetingen.

Tags: